Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty to wizytówka wrocławskiego festiwalu. Właśnie tutaj prezentowane są świeże, bezkompromisowe dzieła twórców i twórczyń poszukujących oryginalnych form wyrazu.
Wśród dwunastu konkursowych tytułów, które będą walczyć o tegoroczne Grand Prix, znalazły się produkcje m.in. Litwy, Kanady, Dominikany, Grecji czy Brazylii. O tym, kto zdobędzie festiwalowe Grand Prix, zadecyduje pięcioosobowe jury w składzie: Rodrigo Moreno, Anthony Lapia, Jan P. Matuszyński, Kasia Smutniak oraz Ann Oren. Poznajcie sylwetki jurorów i jurorek tegorocznego Konkursu.
Mieszkający w Buenos Aires argentyński filmowiec, uważany za jednego z najważniejszych twórców tzw. nowego kina argentyńskiego. Jego El Custodio zdobył nagrodę im. Alfreda Bauera na Berlinale oraz nagrodę za najlepszy latynoamerykański scenariusz na festiwalu w Sundance. Jego kolejny film A Mysterious World znalazł się w konkursie głównym Berlinale. W latach 2014 i 2017 Moreno nakręcił Reimonę i Provincial City, które miały swoją międzynarodową premierę na festiwalu filmowym w Rotterdamie. W 2023 artysta ukończył pracę nad trzygodzinnym filmem Delikwenci), który znalazł się w konkursie głównym festiwalu w Cannes i uznany został przez najważniejsze magazyny filmowe za jeden z najlepszych filmów roku. Obraz wszedł do dystrybucji kinowej w ponad trzydziestu krajach i zdobył Grand Prix na 23. MFF mBank Nowe Horyzonty.
Studiował sztuki piękne w Paryżu i Madrycie, a następnie kierunek filmowy na Uniwersytecie Paris 8, gdzie wyprodukował i wyreżyserował dwa filmy krótkometrażowe (w tym Soliloquies, za który otrzymał nagrodę jury w konkursie Arte Court-Circuit w 2010 roku). Rok później rozpoczął studia w szkole filmowej La fémis oraz nakręcił Pandę z Solène Rigot i Finneganem Oldfieldem, który pokazany został na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Clermont-Ferrand oraz na Festiwalu Côté Court w 2014. Od tego czasu trwa jego współpraca z Société Acéphale, dla którego Lapia wyprodukował piętnaście filmów, pracując jednocześnie nad własnymi projektami. Jego film After został wyróżniony na 23. MFF mBank Nowe Horyzonty.
Ukończył reżyserię w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i kurs dokumentalny w Szkole Wajdy. Jego film dokumentalny Deep Love został wielokrotnie nagrodzony. Na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie otrzymał Srebrnego Lajkonika w kategorii Najlepszy film dokumentalny. Jego filmy fabularne Ostatnia rodzina i Żeby nie było śladów stały się prawdziwymi zjawiskami uhonorowanymi licznymi nagrodami w Polsce i na świecie. Żeby nie było śladów został zakwalifikowany do konkursu głównego 78. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, a na 46. FPFF w Gdyni twórcy filmu otrzymali Srebrne Lwy. Wcześniej Ostatnia Rodzina otrzymała Złote Lwy. Reżyser takich seriali jak: Wataha czy Król, stworzony na podstawie powieści Szczepana Twardocha. Jego najnowszy film Minghun ma premierę podczas tegorocznych Nowych Horyzontów. Aktualnie reżyser prowadzi prace nad serialem Przesmyk.
Urodzona w Polsce włoska aktorka współpracująca z wieloma włoskimi i międzynarodowymi reżyserami. Jej filmografia obejmuje takie tytuły jak: Cichy chaos Antonella Grimaldiego z Nannim Morettim, Pasja Carlo Mazzacuratiego, Pozdrowienia z Paryża Pierre'a Morela, Cudowny Boccaccio Paolo i Vittoria Tavianich oraz Słodki koniec dnia Jacka Borcucha. Aktorka zagrała również jedną z głównych ról w wielokrotnie nagradzanym Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie – światowym rekordziście pod względem największej liczby remake’ów. Smutniak wystąpiła w wyprodukowanym przez Sky serialu Diabelska gra Nicka Hurrana, z Patrickiem Dempseyem i Alessandro Borghim oraz wcieliła się w rolę głównej bohaterki – Liwii Druzylii, w także wyprodukowanym przez Sky serialu Domina w reżyserii Claire McCarthy. Aktorka dwukrotnie otrzymała nagrodę Nastro d'Argento: w 2014 roku dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej za rolę w Zapnijcie pasy Ferzana Özpeteka, a w 2018 roku za drugoplanowa rolę w filmach Oni i Oni 2, nagrodzonego Oscarem Paolo Sorrentino. Znajdujący się w programie tegorocznych Nowych Horyzontów Mur jest jej reżyserskim debiutem.
Berlińska artystka wizualna i filmowczyni. Jej twórczość zaciera różnice pomiędzy maszyną, roślinnością, zwierzęcością i człowieczeństwem i szuka odpowiedzi na pytanie, co znaczy być człowiekiem w ekosystemie zanurzonym w kulturze cyfrowej. Używając różnych rozwiązań audiowizualnych, artystka bada intymność i tożsamość, skupiając się również na płci, fikcjoseksualności, zwierzęcości, międzygatunkowości i hybrydyzacji. Posługując się językiem wewnętrznej ekspresji, Oren używa ciała widza jako narzędzia, dzięki któremu ten rozwija umiejętność krytycznego myślenia.
W 2020 roku artystka wyreżyserowała film Passage E, którego premiera odbyła się na festiwalu filmów krótkometrażowych w Oberhausen. Obraz zdobył wiele nagród, w tym dla najlepszego eksperymentalnego filmu krótkometrażowego na festiwalu Slamdance. Jej pierwszy pełnometrażowy film fabularny Piaffe został po raz pierwszy pokazany w Locarno, po czym odwiedził kilkudziesiąt innych festiwali, w tym w San Sebastián i Londynie. Obraz zdobył liczne nagrody, m.in. Junior Jury na Festiwalu Filmowym w Locarno, nagrodę Srebrnego Hugo na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago oraz nagrodę dla najlepszego debiutu, przyznawaną przez Nemieckie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych. Piaffe było prezentowane podczas 23. MFF mBank Nowe Horyzonty.