Jednym z priorytetów naszego działania w najbliższych latach jest rozwój w zakresie ekologii – przygotowania festiwalu w sposób możliwie zrównoważony i z poszanowaniem ograniczonych zasobów naturalnych.
Poniżej prezentujemy dotychczasowe działania, które wdrożyliśmy jako MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty oraz te, które implementujemy w tym roku, by zgodnie z dominującym kolorem naszej identyfikacji być bardziej zielonym festiwalem.
2025 jest pierwszym rokiem, w którym planujemy otwarcie dzielić się naszą strategią ekologiczną. Chcemy podkreślić to, co udało nam się osiągnąć w ostatnich latach, ale również szczerze opowiedzieć o naszych refleksjach i wątpliwościach. Zależy nam na transparentnej komunikacji festiwalowych działań proekologicznych oraz celów, które sobie wyznaczamy na przyszłość, w tym analitykę śladu węglowego, przygotowanie strategii dekarbonizacji, audyt ESG i edukację ekologiczną osób pracujących dla festiwalu.
25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty odwiedzi ekspertka zajmująca się ekologią i zrównoważonym rozwojem wydarzeń, która zaprezentuje wdrożone przez nas praktyki zrównoważonego rozwoju i udostępni je szerzej w swoich kanałach, jak również oceni ich skuteczność. W ramach tegorocznej edycji nawiązaliśmy także współpracę z lokalnymi władzami w ramach inicjatywy „Zielony Wrocław”, by wzmocnić nasz wpływ na społeczność lokalną.
Aby zmniejszyć zużycie papieru tam, gdzie to możliwe, zmieniliśmy system głosowania publiczności w Międzynarodowym Konkursie Nowych Horyzontów z analogowego na cyfrowy. Zamiast produkowania drukowanych kuponów korzystamy z elektronicznego głosowania za pomocą platformy Votemo.
W ramach współpracy z Hydropolis – wrocławskim Centrum Edukacji Ekologicznej podlegającym Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji – osoby uczestniczące w festiwalu mają nielimitowany, bezpłatny dostęp do wrocławskiej wody z kranu, której jakość jest stale monitorowana. W festiwalowym „wodnym barze” można w dowolnym momencie napełnić swoją butelkę wodą z kranu – czystą lub z dodatkiem owoców.
Pojemniki do segregacji odpadów dostępne są we wszystkich strefach festiwalu, w tym w pobliżu punktów gastronomicznych. Kino Nowe Horyzonty korzysta także z usługi ekodozorcy – osoby, która dokonuje dokładnej segregacji odpadów także po tym, gdy trafią one do pojemników. Dzięki temu minimalizujemy ilość odpadów zmieszanych i dbamy o recykling pozostałych frakcji.
Inwestujemy w rozwój elektronicznych akredytacji i biletów, w tym także w ich funkcjonalność (np. funkcja dodawania karnetów i biletów do popularnych aplikacji Google/Apple Wallet). Akredytacje można powiązać bezpośrednio z kontem użytkownika online, co eliminuje konieczność odbioru fizycznych identyfikatorów– wielu uczestników korzysta już wyłącznie z tej opcji, rezygnując z plastikowych identyfikatorów i drukowanych biletów.
Podczas zakupu akredytacji/karnetu każdy uczestnik może zdecydować, czy chce otrzymać plastikowy identyfikator. Dzięki temu drukujemy wyłącznie te identyfikatory, które zostaną odebrane.
Większość miejsc festiwalowych znajduje się w niewielkiej odległości od siebie, co umożliwia poruszanie się między nimi pieszo, komunikacją miejską lub rowerem. We współpracy z Next Bike promujemy korzystanie z rowerów miejskich – oferując darmowy przejazd do 20 minut, co w zupełności wystarcza, by przemieścić się między obiektami festiwalowymi. Przed kinami dostępne są stojaki rowerowe dla tych, którzy i które korzystają z własnych jednośladów.
W naszym flagowym kinie 90% oświetlenia stanowią żarówki LED, zaś w toaletach i strefach technicznych zainstalowane są czujniki ruchu, a zużycie energii i wody regularnie monitorujemy, by działać jak najbardziej efektywnie.
Program festiwalowy drukowany jest na papierze pochodzącym w 100% z recyklingu, z użyciem farb spełniających międzynarodowe standardy zrównoważonego rozwoju Cradle to Cradle, zaprojektowanych z myślą o obiegu w gospodarce cyrkularnej. Klej zastosowany do oprawy programów jest wolny od składników zwierzęcych. Broszury branżowe, ze względu na mniejszy nakład, są zszywane metodą zeszytową.
Coraz więcej materiałów marketingowych produkujemy w wersjach wielorazowego użytku, by mogły służyć przy kolejnych edycjach. Testujemy również alternatywne wobec tradycyjnych, bardziej ekologiczne metody produkcji i druki, sprawdzając ich użyteczność w kontekście festiwalowym, przy zachowaniu ich podstawowej funkcji (banery, smycze, elementy mocujące).
Inne proekologiczne działania marketingowe:
Festiwalowe lunche dla gości i gościń są wyłącznie wegańskie lub wegetariańskie, zaś w cateringu używamy tylko szklanych butelek i biodegradowalnych materiałów.
W naszej flocie samochodowej znajdują się również modele elektryczne, a naszych polskich gości zachęcamy do przyjazdu na festiwal pociągiem, gdy tylko to możliwe. Zespół organizacyjny również podróżuje koleją w ramach wyjazdów służbowych, kiedy tylko jest to wykonalne.
W klubie festiwalowym oraz bistro Kina Nowe Horyzonty używamy naczyń wykonanych z ekologicznych materiałów.
Serwowane tam potrawy oparte są również na składnikach roślinnych o niskim śladzie węglowym, pochodzących od lokalnych dostawców. Używamy tylko naczyń wielorazowych lub całkowicie kompostowalnych.
W tym roku nie planujemy wprowadzenia tzw. zielonej opłaty uiszczanej w celu ograniczenia negatywnego wpływu działalności podmiotów na środowisko. Prowadzimy rozeznanie, sprawdzamy i zastanawiamy się nad jej wprowadzeniem w kolejnych latach.
Smart7 to wspólnota siedmiu europejskich festiwali kina artystycznego, w ramach której dzielimy się nie tylko kwestiami programowymi, ale wymieniamy doświadczeniem w kontekście dobrych praktyk organizacyjnych. Jeden ze wspólnych warsztatów w poświęciliśmy także ekologicznym działaniom wśród europejskich festiwali, dzieląc się pomysłami i wnioskami, które zdążyliśmy wyciągnąć z dotychczasowych przedsięwzięć. Rozmawialiśmy m.in. o ekologicznych audytach, transparentności w zakresie komunikacji aktywności ekologicznych, ograniczaniu zużycia cennych zasobów przy organizacji i produkcji festiwalu czy gospodarce odpadami. Wciąż pozostajemy w kontakcie, przekazując sobie wiedzę i wspierając w działaniach.