W tegorocznym Konkursie bez końca gadają przyjaciółki, zaskakująco intymnie, w aucie przemierzającym Tblisi, rozmawiają kuzyni, a ludzie desperacko próbują porozumieć się ze zwierzętami. Dysponujemy niezliczonymi narzędziami komunikacji, ale coraz trudniej nam się dogadać.
Nieporozumienia, niezrozumienia, manipulacje i przekłamania, zdławione przekazy, tęsknota za bliskimi spotkaniami z tajemnicą, pragnienie przełamania barier języka, by odczytać sekretną wiadomość, jaką ma dla nas świat – tegoroczny Konkurs Nowe Horyzonty przygląda się sposobom, w jakie się komunikujemy, sposobom i w jakie komunikuje się z nami kino.
Filmowe konwencje testuje Tryptyk rozbitków, szukający wspólnego mianownika pomiędzy gatunkami i epokami, przekazu wszytego w podszewkę kina. Święta elektryczność, Punku, Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka), Bądź wola moja czy Wiadomość to filmy o znakach, na które czekamy, sygnałach z innego świata. Intymne Dwanaście księżyców, Chronologia wody i One Girl Infinite pozwalają mówić kobiecemu ciału, w języku zdolnym wyrazić więcej, niż wszystkie razem wzięte słowa. Polityczne Glorious Summer i Królestwo przypominają o serwowanych nam gładkich kłamstwach, o rozziewie pomiędzy obietnicą a jej realizacją. O niebezpiecznym uwiedzeniu pięknymi słowami. Z kolei Wróbel w kominie to rzecz o tym, jak przy rodzinnym stole słowa grzęzną w gardle.
Zapraszamy Was do udziału w tej rozmowie – do dyskutowania, spierania się, nawiązywania nici porozumienia, a z nimi relacji, które przetrwają komunikacyjne burze.
Małgorzata Sadowska
Partnerem Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty oraz Nagrody Publiczności jest BNP Paribas.