Scenariusz: dział marketingu, reżyseria: dział finansowy, w twórczej współpracy z excelem. Tak, wiemy, znowu narzekamy, że większość współczesnego kina to produkty, które mają przede wszystkim zarabiać, a nie wnosić jakąś wartość artystyczną. Kino zaczynało jako rozrywka masowa – to fakt historyczny, ale drugie, zdecydowanie intensywniejsze życie zyskało w momencie wkroczenia na scenę (czyli za kamerę) Autorów przez wielkie „A”.
Dziś kierujemy więc Waszą uwagę w stronę prawdziwych mistrzyń i mistrzów kina; tych, którzy wypracowali prawdziwie autorski styl będący punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń twórców. Trwają Nowe Horyzonty online: zaproście do swoich domów kino Glaubera Rochy, Lee Chang-donga, Anne-Marie Miéville, Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala – bohaterów tegorocznych retrospektyw i przyjrzyjcie się znakomitym filmom Athiny Rachel Tsangari, na którą skierowaliśmy festiwalowy focus.
Kontestator, twórca niepokorny, potrafiący bezbłędnie połączyć wielką wyobraźnię z surowością przekazu; traktujący swoją sztukę jako narzędzie protestu. Online można zobaczyć aż sześć jego filmów oraz wyreżyserowany przez Eryka Rochę dokument o ruchu cinema novo.
Partnerami retrospektywy Glaubera Rochy są Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz Ambasada Brazylii w Warszawie.
Szkwał, reż. Glauber Rocha
Jeden z najbardziej dociekliwych reżyserów w dziejach kina: nieustannie kwestionuje realność tego, co ukazuje się naszym oczom dowodząc, że pod powierzchnią zdarzeń i zjawisk, pod maskami, które wkładamy; za fasadami budynków, społecznych rytuałów, znajduje się inny wymiar codzienności. W programie online można zobaczyć cztery jego dzieła i dokument poświęcony kinu Lee Chang-donga.
Projekt wspierany przez Centrum Kultury Koreańskiej w Warszawie.
Oaza, reż. Lee Chang-dong
Wszechstronna artystka, która od początku lat 70. pozostawała w twórczym dialogu z Jean-Lukiem Godardem: jako fotografka, współscenarzystka, współreżyserka, montażystka filmów, których autorstwo przypisuje się tylko jemu. A skoro o dialogu mowa: online dostępne są dwa tytuły, które najlepiej oglądać jako twórczą rozmowę.
Retrospektywa powstała we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, koordynującym w Polsce wykorzystanie funduszy w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Księga Marii, reż. Anne-Marie Miéville
Najciekawszy duet reżyserki polskiego kina arthouse’owego. Kino Anki i Wilhelma Sasnalów jest intrygująco osobne, zaskakujące bogactwem filmowych form i literackich tropów. Nigdy nie jest oczywiste, w metaforycznej formie i kamuflażu, diagnozuje i opowiada o tym, co dzieje się wokół nas. Online dostępne są cztery filmy w reżyserii tego mistrzowskiego duetu.
Słońce, to słońce mnie oślepiło, reż. Anka Sasnal, Wilhelm Sasnal
Kobieta z kamerą w oczach – tak można nazwać reżyserkę, która tę właśnie figurę przekuła w swój pełnometrażowy debiut (dostępny online). W jej filmach równie ważne jak zdarzenia i przyczyny są przestrzenie, w których lokuje swoje opowieści – dowody znajdziemy choćby w zestawie świetnych krótkich metraży.
Wydarzenie objęte jest honorowym patronatem oraz wsparciem finansowym Ambasady Republiki Greckiej w Warszawie.
The Slow Business of Going, reż. Athina Rachel Tsangari
25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy BNP Paribas Nowe Horyzonty możecie zaprosić do swoich domów jeszcze do 3 sierpnia, ale samo oglądanie można wydłużyć aż do 5 sierpnia. Od momentu kliknięcia w ikonę „oglądaj” jest 48 godzin na obejrzenie filmu. Ostatni seans można rozpocząć najpóźniej 3 sierpnia o godz. 23:59 (czyli nacisnąć ikonę odtwarzania – inaczej dostęp nie zostanie aktywowany), wówczas również pozostanie 48 godzin na dokończenie pokazu. Szczegółowe informacje o festiwalu online znajdziecie na naszej stronie.