Kino Nowe Horyzonty i Dolnośląskie Centrum Filmowe wracają do regularnego trybu działania (a my niezmiennie zachęcamy, żeby zagłębić się w świetnej ofercie KNH i DCF-u), ekrany z rynku i Leśnicy mogą odpocząć, Arsenał w końcu się wyśpi, ale my jeszcze się nie żegnamy.
Do 3 sierpnia możecie zaprosić Nowe Horyzonty do swoich domów i wybierać spośród blisko 100 tytułów dostępnych online. Od czego zacząć? Małgorzata Sadowska, Ewa Szabłowska i Marcin Pieńkowski spieszą z pomocą: oto kilka propozycji na rozgrzewkę.
Od jednego ze stałych bywalców Nowych Horyzontów usłyszałam, że to taka wschodnioeuropejska ballada, opowieść o zagubionej duszy. Owa dusza błąka się po ulicach Warszawy, spotyka dziwnych osobników, poszukuje magicznego swetra i niepostrzeżenie dokonuje najważniejszego z wyborów: czy potraktować sztukę jako ucieczkę od rzeczywistości, czy trzymając w dłoni gitarę, zejść do piekieł, spojrzeć w twarz złu i spróbować ocalić tych, których się kocha.
„Wy nie wiecie, a ja wiem, jak rozmawiać trzeba z psem” – mogłaby zanucić bohaterka tego przecudownego filmu, który jest po prostu filmem o miłości, potrzebie zrozumienia, tęsknocie za odpowiedziami na pytania, nie które nie ma odpowiedzi.
Cały Lee Chang-dong w jednym cukierku: młodość schwytana w we wnyki historii, niewinność skonfrontowana z przemocą, drapieżny kapitalizm czyniący ludzi zakładnikami ekonomicznego sukcesu. Obsesyjna myśl, że życie mogło potoczyć się inaczej. Nikt nie potrafi lepiej opowiedzieć o tym, jak bardzo kruchy jest nasz los, jak wiele sił na niego oddziałuje.
Film wypełniony dymem, dudniącym reggae z soundsystemów zbudowanych w garażach i warsztatach. Surowy, niemal dokumentalny zapis undergroundowej sceny muzycznej i portret jamajskiej mniejszości. Jest kultowym klasykiem oraz najważniejszym brytyjskim filmem o reggae – gniewnym krzykiem protestu wobec systemowej przemocy państwa i brutalności policji. Już od pierwszego publicznego pokazu wywołał falę wstrząsów. Kto oglądał serial Mały topór, z pewnością pamięta odcinek Lovers Rock – hołd złożony przez Steve’a McQueena karaibskiej społeczności oraz ukłon w stronę filmu Rosso.
Uznawany jest za kanoniczny dla czarnego brytyjskiego kina, a Isaac Julien – za kluczową postać New Queer Cinema lat 90. Scena klubowa oraz pirackie radiostacje grające soul i funk sprawiają, że noce na londyńskim East Endzie, gdzie toczy się akcja filmu, ekscytują obietnicą przyjemności. Muzyka jest zmysłowa, a parkiet tętni disco, stając się elektryzującym miejscem spotkań dla osób, które w innych okolicznościach nigdy by ze sobą nie rozmawiały. Taniec i seks – jak wielokrotnie podkreślał Julien – są aktem transgresji.
Manchesterski ziąb wnika pod skórę w tym obrazie miejskiej samotności. Iris jest samotną myśliwą, wychodzi na łów, by poznawać mężczyzn i zapomnieć o sobie. Miasto staje się teatrem jej cielesnych eksploracji – od ciasnych wnętrz mieszkań, przez duszne bary, aż po chłodne, anonimowe ulice. Poczucie rozbicia oraz wewnętrzne rozdrganie Iris ucieleśniają nastrój zmęczonego hedonizmu kończącego się wieku i milenium.
Latynoamerykański duet poetyckich, magicznych opowieści o dojrzewaniu: Punku oraz Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka).
Szeroki zestaw klasyków kina kontestacji autorstwa legendy kina politycznych spod znaku cinema novo.
Film, który zostanie.
Sprawdź, jakie jeszcze filmy są dostępne online: