Inicjatywa organizatorów festiwalu i serwisu streamingowego Netflix ma otwierać szanse dla nowych głosów na realizację swoich kreatywnych wizji i przenoszenie ich na ekran. Według raportu sporządzonego na zlecenie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej tylko około 25% osób w zawodzie scenarzysty w Polsce to kobiety. W ostatnich 5 latach, spośród 85 filmów nominowanych do nagród Złotych Lwów na festiwalu w Gdyni mniej niż jedna trzecia miała w ekipie scenarzystkę.
- Od lat wspieramy aspirujące osoby reżyserskie i producenckie organizując wydarzenia branżowe na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty. Teraz przyszła pora na scenarzystki. Chcemy nie tylko pomóc uczestniczkom w rozwijaniu umiejętności twórczego pisania towarzysząc im w procesie rozwoju historii, ale również je inspirować, umacniać w decyzjach i działaniach zawodowych, ułatwić stawianie pierwszych, pewnych kroków na rynku audiowizualnym. Długodystansowo liczymy, że przyczynimy się do zmiany statystyk dotyczących liczby aktywnych zawodowo scenarzystek – mówi Weronika Czołnowska, dyrektorka programu i szefowa wydarzeń branżowych MFF Nowe Horyzonty.
Warsztaty mają pomóc aspirującym scenarzystkom z całej Polski w rozwinięciu swoich pomysłów na pełnometrażowe filmy fabularne oraz zdobyciu umiejętności twórczego pisania poprzez sesje grupowe i konsultacje indywidualne. Program skierowany jest nie tylko do absolwentek szkół filmowych, ale też do osób, które kochają pisać i są zainteresowane rozwojem pomysłów pod okiem doświadczonych ekspertek i ekspertów. Wymogiem jest pomysł lub zarys historii pełnometrażowego filmu fabularnego.
- Dobre historie warte przeniesienia na ekran mogą pochodzić z każdego miejsca na świecie, a naszym celem jest, by ułatwić przebicie się w branży ze swoim głosem i wrażliwością także nowemu pokoleniu twórców. To dlatego wspólnie ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty rozszerzamy nasze wieloletnie partnerstwo, by dać szansę aspirującym polskim scenarzystkom na zdobycie umiejętności niezbędnych do napisania swojego pierwszego długometrażowego scenariusza – mówi Kaśka Śliwińska-Kłosowicz, menedżerka ds. produkcji oryginalnych Netflixa w Polsce.
Zaproszone do programu uczestniczki dowiedzą się m.in. jak rozwijać swój pomysł na scenariusz, jak pisać przekonujące streszczenia i tzw. logline, które są niezbędnymi elementami pracy nad kompletnym scenariuszem. Uczestniczki dowiedzą się też, jak pitchować pomysł czy historię, która dopiero powstaje oraz jak radzić sobie z otrzymywanymi uwagami do pomysłów i treści scenariusza. Będą mieć też okazję na poznanie realiów rynku. Swoim doświadczeniem w ramach programu dzielić się będą m.in. Weronika Tofilska, reżyserka i scenarzystka, autorka scenariusza do filmu Rose Glass Love Lies Bleeding oraz jedna z reżyserek serialu oryginalnego Netflixa Reniferek, a także Anna Ciennik, konsultantka scenariuszowa m.in. filmu Milczenie Julie w reżyserii Leonardo Van Dijla, który miał premierę na tegorocznym festiwalu w Cannes.