Kolejna perełka autorstwa Iry Sachsa, ikony amerykańskiego kina niezależnego, autora Przejść (23. NH), Frankie czy Zostań ze mną. Tym razem reżyser przenosi nas w lata 70. i zamyka w nowojorskim apartamencie Lindy Rosenkrantz – grana przez zjawiskową Rebeccę Hall pisarka spędzi w nim czas z fotografem Peterem Hujarem (jak zwykle bezbłędny Ben Whishaw). Opowie jej on o swoim zwyczajnym dniu: tylko tyle i aż tyle, bo stanie się to okazją, by naszkicować panoramę nowojorskiej bohemy tej epoki. Scenariusz do filmu napisało samo życie – powstał on na kanwie nagrania magnetofonowego sprzed 50 lat, którego transkrypcję odnaleziono w jednej z bibliotek. Warstwa wizualna to już natomiast popis fantazji reżysera, który ustawia bohaterów w pozycjach wzorowanych na fotografiach Hujara, pozwalając im na wyjątkową intymność. Przygląda się też stylowym wnętrzom, a choreografia postaci okazuje się tu istotna, jak sama rozmowa. Niezwykła zmysłowość tego filmu kryje się nie tylko w brzmieniu pięknej angielszczyzny, ale i grubym ziarnie zdjęć zrealizowanych w długich ujęciach na taśmie 16 mm. Dzień Petera Hujara jest rodzajem listu miłosnego do medium fotograficznego i filmowego oraz bohaterów zatrzymanych w czasie. W momencie, zanim epidemia AIDS na zawsze odmieniła oblicze Nowego Jorku.
Urodzony w 1965 roku w Memphis amerykański reżyser i scenarzysta od lat mieszkający i pracujący w Nowym Jorku. Stypendysta Fundacji Guggenheima, założyciel fundacji Queer|Art, wspierającej artystów LGBTQ+. Jego niezależne, niezwykle skupione filmy często krążą wokół wpływu kapitalizmu na relacje (Miłość jest zagadką, Mali mężczyźni) i doświadczenia bycia queer. Forty Shades of Blue (2005) zwyciężył festiwal Sundance, Zostań ze mną (2012) otrzymał Teddy Award na Berlinale, Przejścia (2023) były przebojem 23. NH.
1996 The Delta
2012 Zostań ze mną / Keep the Lights On
2016 Mali mężczyźni / Little Men
2023 Przejścia / Passages
2025 Dzień Petera Hujara / Peter Hujar’s Day