English
Indeks Sekcje Kalendarz
Chase and Dance Drzewo autentyczności

Club Classics to spojrzenie na życie nocne epoki y2k okiem estońskich artystek i artystów wizualnych. Błyskotliwie wybrany zestaw prac wideo odwzorowuje dramaturgię nocy, a każdy film staje się rozdziałem pozwalającym odkryć kolejne etapy życia nocnego i praktyki doświadczenia klubowego. Noc jest młoda, efemeryczna i pełna możliwości – od (nie)wydarzonych podrywów, po prywatne tańce na rurze, kolejki do toalety i wstydliwe powroty do domu następnego dnia. Kuratorką jest dyrektorka artystyczna festiwalu BEAST Teresa Vieira. Program został zrealizowany przy wsparciu Estońskiego Centrum Sztuki Współczesnej (CCA).

Seanse

śr 23 lip, 22:15 knh 6
Cena biletu: 27 zł, w sprzedaży od 3 lip, 12:00
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

24 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Chase and Dance

Estonia 2000 / 19’

Dokument, który śledzi różne zasady i etapy randkowania w klubie w Tallinnie. Socjologiczny portret ukazujący postawy i sposoby myślenia kobiet i mężczyzn na parkiecie oraz w (nocnym) życiu, z hitami klubowymi z epoki, pulsującymi w tle.

Teresa Vieira

reżyseria Kadriann Kibus, Liina Paakspuu
scenariusz Kadriann Kibus, Liina Paakspuu
zdjęcia Kadriann Kibus, Liina Paakspuu
montaż Kadriann Kibus, Liina Paakspuu
producent Kadriann Kibus, Liina Paakspuu
produkcja CIUE MEDIA DEPARTMENT
język estoński
barwa kolor

Liina Paakspuu

Liina Paakspuu ma w swojej filmografii filmy krótkometrażowe, teledyski, seriale telewizyjne oraz seriale komediowe. Pracuje jako dyrektorka programowa warsztatów dokumentalnych Baltic Bridges. Od 2003 roku wykłada w Bałtyckiej Szkole Filmowej i Mediów.

Wybrana filmografia

2001 Urban Obsessions

2003 So Long Suckers!

2008 The Wish Tree

2009 Small Town Men

2010 91 Kilometers. Chronicle of Estonia 2009

2015 Heart of a Wolf

Kadriann Kibus

Kadriann Kibus jest estońską reżyserką filmów dokumentalnych, producentką i antropolożką. Pracowała przy wielu filmach dokumentalnych jako reżyserka, producentka lub montażystka. Jest współwłaścicielką studia filmowego Sabat Film.

Wybrana filmografia

2001 Urban Obsessions

2003 So Long Suckers!

2007 Brigada 3

2012 The Pigeons

Andrey/Andris

Estonia 2006 / 6’

Spotkanie dwóch mężczyzn w klubie w Rydze. Statyczna, zdystansowana, lecz uważna obserwacja hipnotyzującego tańca na rurze do utworu New York, New York Franka Sinatry, który ostatecznie prowadzi do intymnego zbliżenia i rozmowy o podstawowych życiowych sprawach i oczekiwaniach.

Teresa Vieira

reżyseria Mark Raidpere
scenariusz Mark Raidpere
zdjęcia Mark Raidpere
montaż Mark Raidpere
producent Mark Raidpere
język estoński
barwa kolor

Mark Raidpere

Mark Raidpere jest jednym z najbardziej reprezentatywnych estońskich artystów swojego pokolenia, najbardziej znanym także na arenie międzynarodowej. W swoich pracach fotograficznych i wideo Raidpere z wielką wrażliwością i skutecznością bada dylematy i niepokoje ludzkiej duszy, jej nieposkromioną samotność i tragiczny los. Reprezentował Estonię na 51. Biennale w Wenecji (2005). Jego prace znajdują się w prestiżowych kolekcjach, m.in. w Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau w Monachium, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris oraz Estońskim Muzeum Sztuki.

Wybrana filmografia

2003 10 men

2005 Voiceover

2005 Work in progress

2005 Shifting Focus

2008 Vekovka

2008 1:1:1

2008 Dedication

2009 09/12/07 - 05/04/09

2013 I Pae St. Playlist

2016 After

24.03.00 00.00-00.30

Estonia 2000 / 8’

Lustro na ścianie, kamera na suficie – przyspieszone obrazy falującego tłumu w damskiej toalecie. Wejście, oczekiwanie, korzystanie, wyjście – ta stylizowana na zapis z monitoringu sekwencja pokazuje przemijające życie w wypełnionym możliwościami „nie-miejscu”.

Teresa Vieira

reżyseria Laura Nestor, Ulvi Tiit, Tarvo Varres
scenariusz Laura Nestor, Ulvi Tiit, Tarvo Varres
zdjęcia Laura Nestor, Ulvi Tiit, Tarvo Varres
montaż Laura Nestor, Ulvi Tiit, Tarvo Varres
producent Laura Nestor, Ulvi Tiit, Tarvo Varres
język estoński
barwa kolor

Tarvo Varres

Tarvo Varres (ur. 1970) jest artystą mieszkającym w Tallinie, w Estonii. Jego prace fotograficzne, wideo i instalacje, skupiające się na tematach nie-jaźni i czasu nieliniowego, badają codzienność, przestrzeń i pamięć lub naturę i światło, jednocześnie rozważając kwestie fragmentaryczności, sprzeczności i nieznanego. W swoich najnowszych instalacjach traktuje tekst i język jako granicę między rzeczywistością a wyobraźnią. Uczy sztuki współczesnej i fotografii jako wykładowca gościnny w Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych w Tallinie oraz w Tartu Art College. Jego prace znajdują się w kolekcji sztuki współczesnej w Muzeum Sztuki Estońskiej.

Wybrana filmografia

2015 The Shadow of a Flame

2015 Recording Floor 

2018 Notes on Non-Self

Ulvi Tiit

Ulvi Tiit jest fotografką i artystką tworzącą instalacje. Mieszka w Tallinie, w Estonii. W 2002 roku studiowała fotografię na Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie rozpoczęła swoją karierę wraz z nowym pokoleniem artystów wizualnych.

Filmografia

2000 24.03.00 00.00-00.30

Laura Nestor

Laura Nestor jest fotografką i artystką mieszkającą w Tallinie, w Estonii.

Filmografia

2000 24.03.00 00.00-00.30

Lucy

Estonia 2000 / 5’

Transcendentalne unoszenie albo nieuchronny upadek – kobieta spada w zwolnionym tempie, a w tle z impetem przesuwa się lekko oświetlony budynek. Oczy zamknięte, ciało porusza się z subtelną gracją – wiatr wciąż wieje, a koniec jest zawsze blisko, lecz nigdy do końca nie nadchodzi.

Teresa Vieira

reżyseria Killu Sukmit, Mari Laanemets
scenariusz Killu Sukmit, Mari Laanemets
zdjęcia Killu Sukmit, Mari Laanemets
montaż Killu Sukmit, Mari Laanemets
producent Killu Sukmit, Mari Laanemets
język estoński
barwa kolor

Killu Sukmit

Killu Sukmit (ur. 1975) jest artystką i muzykiem z wykształceniem w dziedzinie grafiki artystycznej. W 2015 roku Sukmit wraz z Minną Hint założyła przestrzeń artystyczną Kraam, a w 2016 roku zorganizowała Ladyfest Tallinn. Była członkinią grup Valie Export Society, The Elfriede Jelinek School of English Language i Feminismiehitaja, które pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku skupiały się na promowaniu praw i możliwości kobiet w społeczeństwie estońskim. Grała na perkusji w zespołach Dr. Dorothee & Why, Extrafine, Paul Cole & Ring My Bell oraz Punane. Od 2012 roku jest członkinią duetu Hello Killu (wraz z Hello Upan). Dwukrotnie zdobyła doroczną nagrodę Estońskiego Funduszu Kultury: w 2001 roku wraz z Mari Laanemets oraz w 2019 roku wraz z Minną Hint.

Wybrana filmografia

1999 The Cure

2000 Rocky

2000 Today at the club

2000 Nailon Cape

2002 Route 66

2004 Friend of a Song

Mari Laanemets

Mari Laanemets jest starszym pracownikiem naukowym w Instytucie Sztuki i Kultury Wizualnej Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jej badania koncentrują się na sztuce alternatywnej lat 60. i 70. w Związku Radzieckim oraz jej powiązaniach z praktykami architektonicznymi i projektowymi, powojennym abstrakcjonizmem i estetyką modernizacji w Europie Wschodniej.

Wybrana filmografia

1999 The Cure

2000 Rocky

2000 Today at the club

2000 Nailon Cape

2002 Route 66

2004 Friend of a Song

Plovdiv

Estonia 2002 / 4’

Zgodnie z mitologią popkultury Paris Hilton „wynalazła” selfie w 2006 roku. Uber i jego model wspólnych przejazdów został oficjalnie wprowadzony do obiegu w 2010 roku. Film Mare Tralla poprzedza – i odzwierciedla – oba kulturowe przełomy, które odtąd stały się rzeczownikami. Ten utwór nie wymaga słów: kobieta siedzi na tylnym siedzeniu samochodu zahipnotyzowana pulsującymi rytmami. Poprzez dwuwarstwowy obraz – a może zmieniony stan umysłu – śledzimy tę ulotną chwilę wewnątrz pojazdu.

Teresa Vieira

reżyseria Mare Tralla
scenariusz Mare Tralla
zdjęcia Mare Tralla
montaż Mare Tralla
producent Mare Tralla
właściciel praw Mare Tralla
barwa kolor

Mare Tralla

Mare Tralla (ur. 1967) jest estońską artystką i aktywistką queerowo-feministyczną, działającą od lat 90. XX wieku i skupiającą się głównie na krytyce feministycznej i kwestiach tożsamości, wykorzystując performans, wideo, instalacje i technologie cyfrowe. Mare Tralla studiowała malarstwo na Estońskiej Akademii Sztuki (licencjat w 1995 roku) oraz hipermedia na Uniwersytecie Westminster w Londynie (magisterium w 1997 roku). W ostatnich latach brała udział w następujących wystawach: The X-Files [Registry of the Nineties] (Muzeum Sztuki Kumu, Tallinn, 2018); 13. Triennale Bałtyckie Give Up the Ghost (Kim?, Ryga, 2018); Things (Tamaraprojects, Londyn, 2018); wieczór performatywny 13. Triennale Bałtyckie Bastard Voices (South London Gallery, Londyn, 2018); Women (Threshold Artspace, Perth, 2017–2018); Amor (Oi Futuro, Rio de Janeiro, Brazylia, 2016); Love At the Edge (Galeria Arsenal Power-station, Białystok, 2015); 1995 (EKKM, Tallinn, 2015). Jako aktywistka jest członkinią takich organizacji jak Act Up London, No Pride in War coalition i LGSMigrants. Mare Tralla jest kuratorką wystaw, autorką artykułów i wykładowczynią w Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych, Central Saint Martins i University of Westminster.

Wybrana filmografia

2022 95 - 04 = 22

2011 Crazy Love

2011 Reading Faces

2010 Fat Kid Pretty Kid

2006 Unforgettable Hits

2004 The Heroine of Post-Socialist Labour

1999 EyeBlimp

Paradisco

Estonia 1998 / 3’

Oryginalny estoński video-art z okresu undergroundowych rave'ów – jest tani, głośny, wygląda jak domowe wideo i stanowi manifest przeciwko zdominowanemu przez mężczyzn, postsowieckiemu światu sztuki. Został stworzony na wystawę „private views. space re/cognized in contemporary art from Estonia and Britain” (kuratorzy: Mare Tralla i Angela Dimitrakaki, Estońskie Muzeum Sztuki, 1998). Kiwa był jedynym mężczyzną wśród artystów biorących udział w wystawie i postanowił skupić się na przestrzeni najbardziej kojarzonej z męską kreatywnością. Mitologia pracowni artystycznej jako chronionego sanktuarium wolności i samowyrażenia par excellence pojawiła się w różnych formach wizualnej symboliki. Dostęp do pracowni oznacza dostęp do cenionej subiektywności.

Teresa Vieira

reżyseria Kiwa
scenariusz Kiwa
zdjęcia Kiwa
montaż Kiwa
producent Kiwa
właściciel praw Kiwa
język Estonian
barwa kolor

Kiwa

Kiwa jest artystą multidyscyplinarnym. Aktywnie bada i łączy różne media, od obiektów konceptualnych po całkowicie audiowizualne środowiska: wszystko to funkcjonuje jako hipertekstowe badanie tworzenia znaczeń i kodów kulturowych, mitów zbiorowych i osobistych. Łączy znaczenie autorstwa na różnych poziomach. Interesuje się cytatami, pastiszami, grami językowymi i tożsamością, (post)psychoanalizą i schizoanalizą. Sztuka Kiwanoida jest labiryntem, a raczej labiryntem w labiryncie. Kiwa działa również jako kurator (od 1999) i wykładowca w Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych (2006-2018). Zainicjował platformę sztuki dźwiękowej o kryptonimie „metabor” (2001–2004), Paranoia Publishing Group Ltd (2014) oraz projekt badawczy Soviet Hippies (2016).

Wybrana filmografia

2003 - - - -

2003 My Dream Poster

2002 Displacement in Reverse

2001 metabor

2000 Day in the life / as an androgyne

1999 Pink

1999 Oasis

1999 Eurovision

1998 Graffiti Patrol

Into New Home

Uude koju
Estonia 2000 / 7’30’’

Lecące łóżko i kobieta ostrożnie – i delikatnie – tuląca do swojego ciała myszkę. Wpatrzona w pustkę dryfuje w strumieniu (pod)świadomości. Dzwoneczki i głosy (ludzkie i zwierzęce) punktują tę wietrzną, trawiastą podróż. Jak w potencjalnym stanie (sennego) paraliżu – rzeczywistość i to, co poza nią, pozostają w ciągłym napięciu. Kobiecie nie udaje się zamknąć oczu.

Teresa Vieira

reżyseria Ene-Liis Semper
scenariusz Ene-Liis Semper
zdjęcia Ene-Liis Semper
montaż Ene-Liis Semper
producent Ene-Liis Semper
właściciel praw Ene-Liis Semper
język Estonian
barwa kolor

Ene-Liis Semper

Ene-Liis Semper (ur. 1969) studiowała scenografię na Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od ukończenia studiów w 1995 roku często pracowała w teatrze i operze, otrzymując wiele nagród za swoje projekty scenografii. W 2005 roku wraz z Tiitem Ojasoo założyła teatr NO99, w którym oboje pełnią funkcję dyrektorów artystycznych. Współpracowała z Ojasoo jako współreżyserka przy kilku produkcjach NO99, a także przy produkcjach dla innych teatrów. W swojej twórczości Semper łączy różne formy sztuki, od teatru i opery po sztuki piękne, sztukę wideo, film i instalacje artystyczne. Współpracowała też z Sebastianem Nüblingiem i Kristianem Smedsem w Münchner Kammerspiele oraz z Dmitrijem Bertmanem w Operze w Malmö. Oprócz pracy jako reżyserka teatralna i scenografka, Semper zajmuje się sztuką wideo i performansem. Jej prace były wystawiane na całym świecie, w tym dwukrotnie na Biennale w Wenecji.

Wybrana filmografia

1994  Landscapes of Estonian Art I, Kurvitz

1996  Untitled

1997  Fundamental

1998  White Wedding; FF/Rew; Endspiel; Come!; Natural Law; Oasis

2000  Stairs; Licked Room; Sleeping Man; Into New Home; Untitled I; Untitled II

2001  Jump

2002  Door; Red Line; Seven; Swinging House; Large Hall; The Speaker

2004  Untitled

2006  Untitled; Beautiful; Run; Train

Club Classics

Twoja ocena 0/5