Club Classics to spojrzenie na życie nocne epoki y2k okiem estońskich artystek i artystów wizualnych. Błyskotliwie wybrany zestaw prac wideo odwzorowuje dramaturgię nocy, a każdy film staje się rozdziałem pozwalającym odkryć kolejne etapy życia nocnego i praktyki doświadczenia klubowego. Noc jest młoda, efemeryczna i pełna możliwości – od (nie)wydarzonych podrywów, po prywatne tańce na rurze, kolejki do toalety i wstydliwe powroty do domu następnego dnia. Kuratorką jest dyrektorka artystyczna festiwalu BEAST Teresa Vieira. Program został zrealizowany przy wsparciu Estońskiego Centrum Sztuki Współczesnej (CCA).
Dokument, który śledzi różne zasady i etapy randkowania w klubie w Tallinnie. Socjologiczny portret ukazujący postawy i sposoby myślenia kobiet i mężczyzn na parkiecie oraz w (nocnym) życiu, z hitami klubowymi z epoki, pulsującymi w tle.
Teresa Vieira
Liina Paakspuu ma w swojej filmografii filmy krótkometrażowe, teledyski, seriale telewizyjne oraz seriale komediowe. Pracuje jako dyrektorka programowa warsztatów dokumentalnych Baltic Bridges. Od 2003 roku wykłada w Bałtyckiej Szkole Filmowej i Mediów.
2001 Urban Obsessions
2003 So Long Suckers!
2008 The Wish Tree
2009 Small Town Men
2010 91 Kilometers. Chronicle of Estonia 2009
2015 Heart of a Wolf
Kadriann Kibus jest estońską reżyserką filmów dokumentalnych, producentką i antropolożką. Pracowała przy wielu filmach dokumentalnych jako reżyserka, producentka lub montażystka. Jest współwłaścicielką studia filmowego Sabat Film.
2001 Urban Obsessions
2003 So Long Suckers!
2007 Brigada 3
2012 The Pigeons
Spotkanie dwóch mężczyzn w klubie w Rydze. Statyczna, zdystansowana, lecz uważna obserwacja hipnotyzującego tańca na rurze do utworu New York, New York Franka Sinatry, który ostatecznie prowadzi do intymnego zbliżenia i rozmowy o podstawowych życiowych sprawach i oczekiwaniach.
Teresa Vieira
Mark Raidpere jest jednym z najbardziej reprezentatywnych estońskich artystów swojego pokolenia, najbardziej znanym także na arenie międzynarodowej. W swoich pracach fotograficznych i wideo Raidpere z wielką wrażliwością i skutecznością bada dylematy i niepokoje ludzkiej duszy, jej nieposkromioną samotność i tragiczny los. Reprezentował Estonię na 51. Biennale w Wenecji (2005). Jego prace znajdują się w prestiżowych kolekcjach, m.in. w Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau w Monachium, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris oraz Estońskim Muzeum Sztuki.
2003 10 men
2005 Voiceover
2005 Work in progress
2005 Shifting Focus
2008 Vekovka
2008 1:1:1
2008 Dedication
2009 09/12/07 - 05/04/09
2013 I Pae St. Playlist
2016 After
Lustro na ścianie, kamera na suficie – przyspieszone obrazy falującego tłumu w damskiej toalecie. Wejście, oczekiwanie, korzystanie, wyjście – ta stylizowana na zapis z monitoringu sekwencja pokazuje przemijające życie w wypełnionym możliwościami „nie-miejscu”.
Teresa Vieira
Tarvo Varres (ur. 1970) jest artystą mieszkającym w Tallinie, w Estonii. Jego prace fotograficzne, wideo i instalacje, skupiające się na tematach nie-jaźni i czasu nieliniowego, badają codzienność, przestrzeń i pamięć lub naturę i światło, jednocześnie rozważając kwestie fragmentaryczności, sprzeczności i nieznanego. W swoich najnowszych instalacjach traktuje tekst i język jako granicę między rzeczywistością a wyobraźnią. Uczy sztuki współczesnej i fotografii jako wykładowca gościnny w Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych w Tallinie oraz w Tartu Art College. Jego prace znajdują się w kolekcji sztuki współczesnej w Muzeum Sztuki Estońskiej.
2015 The Shadow of a Flame
2015 Recording Floor
2018 Notes on Non-Self
Ulvi Tiit jest fotografką i artystką tworzącą instalacje. Mieszka w Tallinie, w Estonii. W 2002 roku studiowała fotografię na Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie rozpoczęła swoją karierę wraz z nowym pokoleniem artystów wizualnych.
2000 24.03.00 00.00-00.30
Laura Nestor jest fotografką i artystką mieszkającą w Tallinie, w Estonii.
2000 24.03.00 00.00-00.30
Transcendentalne unoszenie albo nieuchronny upadek – kobieta spada w zwolnionym tempie, a w tle z impetem przesuwa się lekko oświetlony budynek. Oczy zamknięte, ciało porusza się z subtelną gracją – wiatr wciąż wieje, a koniec jest zawsze blisko, lecz nigdy do końca nie nadchodzi.
Teresa Vieira
Killu Sukmit (ur. 1975) jest artystką i muzykiem z wykształceniem w dziedzinie grafiki artystycznej. W 2015 roku Sukmit wraz z Minną Hint założyła przestrzeń artystyczną Kraam, a w 2016 roku zorganizowała Ladyfest Tallinn. Była członkinią grup Valie Export Society, The Elfriede Jelinek School of English Language i Feminismiehitaja, które pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku skupiały się na promowaniu praw i możliwości kobiet w społeczeństwie estońskim. Grała na perkusji w zespołach Dr. Dorothee & Why, Extrafine, Paul Cole & Ring My Bell oraz Punane. Od 2012 roku jest członkinią duetu Hello Killu (wraz z Hello Upan). Dwukrotnie zdobyła doroczną nagrodę Estońskiego Funduszu Kultury: w 2001 roku wraz z Mari Laanemets oraz w 2019 roku wraz z Minną Hint.
1999 The Cure
2000 Rocky
2000 Today at the club
2000 Nailon Cape
2002 Route 66
2004 Friend of a Song
Mari Laanemets jest starszym pracownikiem naukowym w Instytucie Sztuki i Kultury Wizualnej Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jej badania koncentrują się na sztuce alternatywnej lat 60. i 70. w Związku Radzieckim oraz jej powiązaniach z praktykami architektonicznymi i projektowymi, powojennym abstrakcjonizmem i estetyką modernizacji w Europie Wschodniej.
1999 The Cure
2000 Rocky
2000 Today at the club
2000 Nailon Cape
2002 Route 66
2004 Friend of a Song
Zgodnie z mitologią popkultury Paris Hilton „wynalazła” selfie w 2006 roku. Uber i jego model wspólnych przejazdów został oficjalnie wprowadzony do obiegu w 2010 roku. Film Mare Tralla poprzedza – i odzwierciedla – oba kulturowe przełomy, które odtąd stały się rzeczownikami. Ten utwór nie wymaga słów: kobieta siedzi na tylnym siedzeniu samochodu zahipnotyzowana pulsującymi rytmami. Poprzez dwuwarstwowy obraz – a może zmieniony stan umysłu – śledzimy tę ulotną chwilę wewnątrz pojazdu.
Teresa Vieira
Mare Tralla (ur. 1967) jest estońską artystką i aktywistką queerowo-feministyczną, działającą od lat 90. XX wieku i skupiającą się głównie na krytyce feministycznej i kwestiach tożsamości, wykorzystując performans, wideo, instalacje i technologie cyfrowe. Mare Tralla studiowała malarstwo na Estońskiej Akademii Sztuki (licencjat w 1995 roku) oraz hipermedia na Uniwersytecie Westminster w Londynie (magisterium w 1997 roku). W ostatnich latach brała udział w następujących wystawach: The X-Files [Registry of the Nineties] (Muzeum Sztuki Kumu, Tallinn, 2018); 13. Triennale Bałtyckie Give Up the Ghost (Kim?, Ryga, 2018); Things (Tamaraprojects, Londyn, 2018); wieczór performatywny 13. Triennale Bałtyckie Bastard Voices (South London Gallery, Londyn, 2018); Women (Threshold Artspace, Perth, 2017–2018); Amor (Oi Futuro, Rio de Janeiro, Brazylia, 2016); Love At the Edge (Galeria Arsenal Power-station, Białystok, 2015); 1995 (EKKM, Tallinn, 2015). Jako aktywistka jest członkinią takich organizacji jak Act Up London, No Pride in War coalition i LGSMigrants. Mare Tralla jest kuratorką wystaw, autorką artykułów i wykładowczynią w Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych, Central Saint Martins i University of Westminster.
2022 95 - 04 = 22
2011 Crazy Love
2011 Reading Faces
2010 Fat Kid Pretty Kid
2006 Unforgettable Hits
2004 The Heroine of Post-Socialist Labour
1999 EyeBlimp
Oryginalny estoński video-art z okresu undergroundowych rave'ów – jest tani, głośny, wygląda jak domowe wideo i stanowi manifest przeciwko zdominowanemu przez mężczyzn, postsowieckiemu światu sztuki. Został stworzony na wystawę „private views. space re/cognized in contemporary art from Estonia and Britain” (kuratorzy: Mare Tralla i Angela Dimitrakaki, Estońskie Muzeum Sztuki, 1998). Kiwa był jedynym mężczyzną wśród artystów biorących udział w wystawie i postanowił skupić się na przestrzeni najbardziej kojarzonej z męską kreatywnością. Mitologia pracowni artystycznej jako chronionego sanktuarium wolności i samowyrażenia par excellence pojawiła się w różnych formach wizualnej symboliki. Dostęp do pracowni oznacza dostęp do cenionej subiektywności.
Teresa Vieira
Kiwa jest artystą multidyscyplinarnym. Aktywnie bada i łączy różne media, od obiektów konceptualnych po całkowicie audiowizualne środowiska: wszystko to funkcjonuje jako hipertekstowe badanie tworzenia znaczeń i kodów kulturowych, mitów zbiorowych i osobistych. Łączy znaczenie autorstwa na różnych poziomach. Interesuje się cytatami, pastiszami, grami językowymi i tożsamością, (post)psychoanalizą i schizoanalizą. Sztuka Kiwanoida jest labiryntem, a raczej labiryntem w labiryncie. Kiwa działa również jako kurator (od 1999) i wykładowca w Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych (2006-2018). Zainicjował platformę sztuki dźwiękowej o kryptonimie „metabor” (2001–2004), Paranoia Publishing Group Ltd (2014) oraz projekt badawczy Soviet Hippies (2016).
2003 - - - -
2003 My Dream Poster
2002 Displacement in Reverse
2001 metabor
2000 Day in the life / as an androgyne
1999 Pink
1999 Oasis
1999 Eurovision
1998 Graffiti Patrol
Lecące łóżko i kobieta ostrożnie – i delikatnie – tuląca do swojego ciała myszkę. Wpatrzona w pustkę dryfuje w strumieniu (pod)świadomości. Dzwoneczki i głosy (ludzkie i zwierzęce) punktują tę wietrzną, trawiastą podróż. Jak w potencjalnym stanie (sennego) paraliżu – rzeczywistość i to, co poza nią, pozostają w ciągłym napięciu. Kobiecie nie udaje się zamknąć oczu.
Teresa Vieira
Ene-Liis Semper (ur. 1969) studiowała scenografię na Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od ukończenia studiów w 1995 roku często pracowała w teatrze i operze, otrzymując wiele nagród za swoje projekty scenografii. W 2005 roku wraz z Tiitem Ojasoo założyła teatr NO99, w którym oboje pełnią funkcję dyrektorów artystycznych. Współpracowała z Ojasoo jako współreżyserka przy kilku produkcjach NO99, a także przy produkcjach dla innych teatrów. W swojej twórczości Semper łączy różne formy sztuki, od teatru i opery po sztuki piękne, sztukę wideo, film i instalacje artystyczne. Współpracowała też z Sebastianem Nüblingiem i Kristianem Smedsem w Münchner Kammerspiele oraz z Dmitrijem Bertmanem w Operze w Malmö. Oprócz pracy jako reżyserka teatralna i scenografka, Semper zajmuje się sztuką wideo i performansem. Jej prace były wystawiane na całym świecie, w tym dwukrotnie na Biennale w Wenecji.
1994 Landscapes of Estonian Art I, Kurvitz
1996 Untitled
1997 Fundamental
1998 White Wedding; FF/Rew; Endspiel; Come!; Natural Law; Oasis
2000 Stairs; Licked Room; Sleeping Man; Into New Home; Untitled I; Untitled II
2001 Jump
2002 Door; Red Line; Seven; Swinging House; Large Hall; The Speaker
2004 Untitled
2006 Untitled; Beautiful; Run; Train