Kim są dorośli? Dzieci odpowiadają, że też są dziećmi, jeśli wciąż mają rodziców. Co się robi, gdy jest się dorosłym? Pracuje, czyta książki, ale też ma się władzę, można rządzić. W swoim najnowszym filmie Jaśmina Wójcik (Symfonia fabryki Ursus) oddaje głos najmłodszym, dostosowując formę do tego, jak postrzegamy świat, gdy mamy zaledwie kilka lat. Narratorkami są tu siostry Zoja i Lea, które poznajemy jeszcze podczas covidowego lockdownu. Dziewczynki mają lekcje online, tęsknią za szkołą, w zamknięciu dziczeją. Sytuacja zmienia się, gdy zostaną zabrane do lasu. Tam zaczyna dziać się prawdziwa magia. Odkrywają maki i chabry, zapach niezapominajek, morw i malw; uczą się rozróżniać groch od fasoli, pleść wianki i bukiety. Sielankę zakłócają jednak echa wojny – dzieci potrafią je usłyszeć. Tym przygodom towarzyszy lektura napisanego przez Janusza Korczaka w 1923 roku Króla Maciusia Pierwszego, którego postulaty dowartościowania młodych aktualne są i po stu latach. Impresyjny film Jaśminy Wójcik zaprasza do świata pierwszych rozpoznań. Dzięki zmysłowym, opartym na zbliżeniach ujęciom możemy znaleźć się poza czasem, ale też doświadczyć nieuchronności jego upływu. Miarą tego są dzieci – to, jak szybko rozwijają się i rosną.
Urodzona w 1983 roku polska reżyserka, artystka i aktywistka, także nauczycielka akademicka (doktorat zrobiła na warszawskiej ASP) oraz przedszkolna. W filmie zadebiutowała krótkometrażowym dokumentem Improwizacja (7. NH), a jej najbardziej znaną realizacją jest Symfonia fabryki Ursus stworzona wraz z byłymi pracownicami i pracownikami fabryki ciągników. Jej najnowsza produkcja jest inspirowana twórczością Janusza Korczaka Król Maciuś Pierwszy.
2007 Improwzacja / Improvisation (short)
2018 Symfonia fabryki Ursus / Symphony of the Ursus Factory
2021 Sarha (short)
2025 Król Maciuś Pierwszy / King Matt the First