Puszcza tropikalna dorzecza Konga jest drugą co do wielkości na świecie, zaraz po lasach deszczowych Amazonii. Jednak wiemy o niej niewiele ze względu na utrudniające tam dojazd problemy z infrastrukturą czy wojny domowe toczące się w Demokratycznej Republice Konga (dawniej zwanej Kongiem Belgijskim i Zairem). Fenomen tego miejsca próbuje przybliżyć kongijski artysta wizualny Sammy Baloji w intrygującym eseju Drzewo autentyczności, który zdobył Specjalną Nagrodę Jury podczas ostatniego festiwalu w Rotterdamie. Punktem wyjścia filmu jest artykuł dziennikarza ekologicznego „Guardiana” Daniela Grossmana, opisującego odkrycie przyrodniczych dzienników prowadzonych w Afryce w latach 1937-1958. Twórca nie ogranicza się jednak do obserwacji bujnej flory czy sposobu życia zamieszkujących tę krainę ludów. Bierze pod lupę także jej historię, naznaczoną kolonialną przemocą i eksploatacją. Wykorzystując hipnotyzujące zdjęcia Franka Moki, bogate archiwa oraz pejzaże dźwiękowe, Baloji zastanawia się nad procesami dziejowymi, udziałem człowieka w globalnym ociepleniu i rolą Zachodu w kształtowaniu obrazu Afryki.
Fotograf, reżyser, artysta wizualny, jeden z najważniejszych współczesnych twórców kongijskich, jego prace prezentowane są w muzeach i galeriach na całym świecie (Amsterdam, Paryż, Londyn, Bilbao, Bamako, Cape Town). Urodził się w 1978 roku w prowincji Katanga w Demokratycznej Republice Konga, po ukończeniu Uniwersytetu w Lubumbashi zajął się rysunkiem, fotografią i wideo-artem, następnie także filmem dokumentalnym. Tematy jego mających często wymiar etnograficzny prac krążą wokół architektury i urbanistyki, dziedzictwa kolonializmu czy eksploatacji człowieka i środowiska naturalnego.
2020 Zasady rumby, nowe genealogie / Rumba Rules, nouvelles généalogies / Rumba Rules, New Genealogies
2025 Drzewo autentyczności / L'arbre de l'authenticité