English
Indeks Sekcje Kalendarz

Out of Office: Filmy biurowe

68’
Nieznajomy pod Wielkim Łukiem Paradisco

Dławiący dźwięk drukarki. Dreszcz przeszywający ciało na widok przeszklonego wieżowca. Przejażdżka windą — od hot desku po corner office. Zsynchronizowane choreografie zespołów. Kostiumy-kamuflaże sukcesu. Biurowe syreny spod znaku Eartheater czy Nicole Kidman, wiszące w nieskończoność na telefonie (landline!), sprzedają i kupują, przesyłają dane w pajęczą sieć internetu. W ich biurach światło nigdy nie gaśnie.

Fascynacja biurową estetyką — office core lub corpore — rozkwita na nowo. Zimna świetlówka, biała koszula i wysokie obcasy powracają, odwołując się do swoich wizualnych źródeł: lat 80. i 90. XX wieku, z ich chłodnym minimalizmem, erotycznymi thrillerami i wiarą w postęp.

Office core wyraża pragnienie ekonomicznego i klasowego awansu, jednak w obecnych realiach społeczno-politycznych na świecie bliżej mu raczej do manifestowania potrzeby bezpieczeństwa, finansowej stabilizacji i elementarnego poczucia sprawczości. Nie tylko zwykli obywatele i obywatelki są uwikłani w Excela – rządy państw także kontrolowane są przez korporacje i ich interesy. Jesteśmy zależni i bezbronni.

W tym zestawie prezentujemy filmy stworzone przez artystki i artystów działających w obszarze sztuk wizualnych i performatywnych, którzy estetykę korporacyjną traktują jako fetysz, drag, fantazję o władzy i uległości. Wykorzystują ją jako subwersywne narzędzie krytyki neoliberalizmu, ale też jako hipnotyzującą grę z granicą między tym, co wewnętrzne i zewnętrzne. Przede wszystkim jednak przyglądamy się próbom ucieczki z biura — w sen i taniec, w humor, w ćwiczenia fizyczne, a nawet w anarchię i terror. W walce z kapitalizmem wszystkie chwyty są dozwolone. Zwłaszcza latem.

Michał Grzegorzek

Seanse

pt 25 lip, 19:15 knh 3
Spotkanie z twórcami
Cena biletu: 27 zł, w sprzedaży od 3 lip, 12:00
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

43 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

To Exist Under Permanent Suspicion

Francja 2024 / 14’

Claire (w tej roli Kayije Kagame, znana widzom Nowych Horyzontów z filmu Saint Omer), bizneswoman promująca nowy biurowiec w paryskiej La Défense, zmaga się z narastającą kontrolą i izolacją. Zimne, szare wnętrza potęgują jej samotność, wywołując wizje podpalenia wieżowca. To druga część trylogii, w której artysta wizualny i reżyser Valentin Noujaïm pokazuje biznesową dzielnicę La Défense jako przestrzeń nieustającego horroru. Sfera ekonomiczna jest nierozerwalnie związana z polityką, w tym przypadku z kolonialną przeszłością Francji. Łuk ze stali i szkła, dumnie triumfujący nad Paryżem, staje się symbolem wyzysku i pogłębiających się nierówności społecznych.

Michał Grzegorzek

reżyseria Valentin Noujaïm
barwa kolor

Valentin Noujaïm

Francusko-libański artysta, który ukończył wydział scenopisarstwa La Fémis w Paryżu i był studentem Städelschule we Frankfurcie nad Menem. Twórczość Noujaïma podważa dominujące narracje społeczne, rzucając światło na życie osób i społeczności historycznie marginalizowanych przez systemową dyskryminację. W pracy twórczej sięga po różne formaty, w tym film 16 mm, materiały archiwalne, nagrania cyfrowe i efekty specjalne.

Wybrana filmografia

2019 Before She Forgets Heliopolis (short)

2019 The Blue Star (short)

2020/2021 Venus Retrograde (short)

2021 Daughters of Destiny (short)

2022 Saturnalia (short)

2023 Pacific Club (short)

BIG TIME

Wielka Brytania 2025 / 15’

Marksistowska feministka Kathi Weeks zadaje proste pytanie: dlaczego pracujemy tak długo i tak ciężko? BIG TIME to studium pracującego ciała, które poddaje się i powiela relacje władzy. Powtarzalność i wyładowania energii zaznaczają upływ czasu w ciągu dnia. Film śledzi pracowników biurowych od świtu do zmierzchu, rejestrując ich gesty, interakcje oraz relacje z otoczeniem i ze sobą nawzajem. Film został nakręcony w Wayne McGregor Studios w Londynie w ramach warsztatów poświęconych pracy jako performansowi i performansowi jako pracy. Powstał dzięki finansowaniu Arts Council England.

H M Baker

reżyseria H M Baker
scenariusz H M Baker
zdjęcia Jos Bitelli
montaż Jennifer Laurence Martin
dźwięk Sandra Jean-Pierre
obsada Temitope Ajose-Cutting, Iris Chan, Richard Pye, Jonny Vieco
język angielski
barwa kolor

H M Baker

Twórczość H M Baker dotyczy systemów władzy, pracy i ekologii. Współpracując z artystami zajmującymi się performansem, tekstem, filmem i instalacją, tworzy długoterminowe projekty badawcze, które dotykają powierzchni życia zawodowego. Obecnie mieszka w Londynie.

Filmografia

2025 BIG TIME (short)

Vanity UNFAIR: The Entrepreneurial Issue w/Charlotte Rohde and Ötza

Holandia 2025 / 22’

W numerze poświęconym przedsiębiorczości Vanity UNFAIR zestawiło dwie kobiety sukcesu prowadzące mikrofirmy, by porozmawiały o biznesie, kompetencjach językowych i życiu prywatnym. Ötza – autorka fanfiction i obiekt badań naukowych z czasów neolitu – rozmawia z Charlotte Rohde™ – "ucieleśnioną marką", byłą profesorką i projektantką krojów pisma. Ich rozmowa, przeprowadzona w temperaturze -7 stopni Celsjusza, zgodnie z potrzebami ciała Ötzy poddanego kriodesykacji, ujawnia dwa skrajnie różne, a zarazem głęboko osobiste spojrzenia na to, co znaczy być przedsiębiorczynią w 2024 roku.

Michał Grzegorzek

reżyseria Levi van Gelder, Charlotte Rohde
scenariusz Levi van Gelder, Charlotte Rohde
zdjęcia Nikola Lamburov
charakteryzacja Sammy Does
obsada Levi van Gelder, Charlotte Rohde
producent Levi van Gelder, Charlotte Rohde
właściciel praw Charlotte Rohde
język angielski
barwa kolor

Charlotte Rohde

Charlotte Rohde (ur. 1992) jest artystką, projektantką czcionek i pisarką mieszkającą w Berlinie. Jej sposób traktowania idei hiperkobiecości, ekonomii zaufania i popkultury poprzez język stanowi podstawę jej praktyki artystycznej, obejmującej zarówno sztuki użytkowe, jak i czyste. Przez ostatnie trzy lata pełniła funkcję profesora gościnnego w dziedzinie typografii i projektowania czcionek na Uniwersytecie Bauhaus w Weimarze oraz wykładała w różnych instytucjach, m.in. na Uniwersytecie Princeton, Central Saint Martins i Estońskiej Akademii Sztuk Pięknych. Niedawno nakładem wydawnictwa DISTANZ Verlag Berlin opublikowała swoją pierwszą monografię zatytułowaną You Loved An Image. Jest to książka artystyczna zawierająca autoteorię, poezję i interwencje typograficzne.

Filmografia

2025 Vanity UNFAIR: The Entrepreneurial Issue w/Charlotte Rohde and Ötza (short)

Levi van Gelder

Poprzez pracę w dziedzinie performansu, pisarstwa, rzeźby i sztuki wideo Levi van Gelder bada fan fiction jako narzędzie queerowego oporu i kontrfaktycznego odzyskiwania historii i fikcji. Pisząc, występując i tworząc jako Ötza (5300-letni zmumifikowany przedsiębiorca fan fiction i drag adaptation Ötza, człowiek z lodowca), Levi tworzy wywrotową, post-historyczną interpretację neolitycznej mumii, queerując (pre)historię w metatekstualnej relacji z fałszywym przedstawieniem, kwestionując i opierając się twierdzeniom o prawdzie za pomocą błyskotliwych opowieści i żartobliwej krytyki. Levi mieszka i pracuje w Amsterdamie.

Filmografia

2025 Vanity UNFAIR: The Entrepreneurial Issue w/Charlotte Rohde and Ötza (short)

Erna Rosenstein „Poławiacz cieni”

Erna Rosenstein 'The Shadow Hunter'
Polska 2022 / 8’

Erna Rosenstein „Poławiacz cieni” to dokamerowe działanie edukacyjne, filmowe oprowadzenie po wystawie, specyficzny drag show, w którym Filipka Rutkowska eksperymentuje z wypornością biurowego i galeryjnego white cube’a. Jako historyczka sztuki, pracująca w tamtym czasie w roli asystentki w Fundacji Galerii Foksal w Warszawie, Filipka wprowadza queerową perspektywę do narracji o historii sztuki. Jej oprowadzania stanowią pomost między życiem prywatnym a zawodowym, tworząc opowieść o sztuce z perspektywy mniejszości i otwierają ją na nowe pola interpretacyjne. Erna Rosenstein „Poławiacz cieni” w Fundacji Galerii Foksal w Warszawie jest częścią serii autorskich oprowadzań realizowanych przez artystkę od 2019 do 2022 roku.

Michał Grzegorzek

reżyseria Filipka Rutkowska
scenariusz Filipka Rutkowska
zdjęcia Krzysztof Bagiński
montaż Krzysztof Bagiński
kostiumy Filipka Rutkowska
charakteryzacja Filipka Rutkowska
obsada Filipka Rutkowska
produkcja Fundacja Galerii Foksal
właściciel praw Filipka Rutkowska
język polski
barwa kolor

Filipka Rutkowska

Perfomerka i historyczka sztuki. Współpracuje z Fundacją Galerii Foksal i Teatrem Powszechnym w Warszawie. Jej prace zostały pokazane przez m.in. Gothenburg Biennale, West Museum w Hadze, Galerię Municipal w Porto, Fondation Pernault Ricard w Paryżu, PGS w Sopocie, Galerię Labirynt w Lublinie, Cricotekę w Krakowie, Galerię Arsenał w Poznaniu i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Kuratorka wystaw na temat nienormatywnej seksualności w Her Clique w Mexico City i Lizbonie. W 2023 roku na festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu oraz Millenium Docs Against Gravity miała miejsce premiera dokumentu na jej temat w reżyserii Dawida Nickla. Jako aktorka wystąpiła w filmach Małgorzaty Szumowskiej, Łukasza Rondudy i Alexa Baczyńskiego-Jenkins. Ukończyła programy rezydencyjne dla artystek performansu w Ongoing Art Center w Tokio i PAR / Casa Belgrado w Buenos Aires. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawy. Na łamach Vogue Polska prowadzi kolumnę Filipka w wielkim mieście, gdzie opisuje rzeczywistość z queerowej perspektywy.

Filmografia

2020 Work out z Filipką (short)

2022 Erna Rosenstein "Poławiacz cieni’’ / Erna Rosenstein 'The Shadow Hunter' (short)

Work out z Filipką

Polska 2020 / 4’

Na tle wieżowców uśpionych pandemią koronawirusa Filipka Rutkowska prezentuje zestaw ćwiczeń fizycznych, które pozwalają zachować zdrową sylwetkę w czasie lockdownu. Ubrana w sportowy strój i szpilki ćwiczy na różowym steperze, na dachu Instytutu Awangardy w Warszawie — dawnym studiu Edwarda Krasińskiego i Henryka Stażewskiego. Jej queerowa, częściowo odsłonięta sylwetka zestawiona jest z potężnymi, choć opustoszałymi biurowcami, podkreślając kruchość ciał i systemów. Film w humorystyczny sposób eksploruje trudności w zachowaniu równowagi w niepewnych czasach, jednocześnie dając nadzieję, że mimo niepewności możliwe jest odnalezienie stabilności.

Michał Grzegorzek

reżyseria Filipka Rutkowska
scenariusz Filipka Rutkowska
zdjęcia Dawid Nickel
montaż Dawid Nickel
kostiumy Filipka Rutkowska
charakteryzacja Filipka Rutkowska
obsada Filipka Rutkowska
producent Filipka Rutkowska
właściciel praw Filipka Rutkowska
język polski
barwa kolor

Filipka Rutkowska

Perfomerka i historyczka sztuki. Współpracuje z Fundacją Galerii Foksal i Teatrem Powszechnym w Warszawie. Jej prace zostały pokazane przez m.in. Gothenburg Biennale, West Museum w Hadze, Galerię Municipal w Porto, Fondation Pernault Ricard w Paryżu, PGS w Sopocie, Galerię Labirynt w Lublinie, Cricotekę w Krakowie, Galerię Arsenał w Poznaniu i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Kuratorka wystaw na temat nienormatywnej seksualności w Her Clique w Mexico City i Lizbonie. W 2023 roku na festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu oraz Millenium Docs Against Gravity miała miejsce premiera dokumentu na jej temat w reżyserii Dawida Nickla. Jako aktorka wystąpiła w filmach Małgorzaty Szumowskiej, Łukasza Rondudy i Alexa Baczyńskiego-Jenkins. Ukończyła programy rezydencyjne dla artystek performansu w Ongoing Art Center w Tokio i PAR / Casa Belgrado w Buenos Aires. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawy. Na łamach Vogue Polska prowadzi kolumnę Filipka w wielkim mieście, gdzie opisuje rzeczywistość z queerowej perspektywy.

Filmografia

2020 Work out z Filipką (short)

2022 Erna Rosenstein "Poławiacz cieni’’ / Erna Rosenstein 'The Shadow Hunter' (short)

Eartheater 'Crushing'

USA 2023 / 5’

Bohaterką klipu Andrew Thomasa Huanga jest piosenkarka Eartheater, która syrenim głosem kruszy serca i – dosłownie – kryształowe kieliszki. W jej zmysłowym biurze-mieszkaniu atrybuty pracy i odpoczynku współistnieją ze sobą, nie pozwalając jednoznacznie określić, gdzie znajduje się bohaterka. Czy to miejsce wynajęte na potajemne spotkania? Lustrzana klatka-samotnia? A może, jak sugeruje Ewa Szabłowska – erotyczny sen Patricka Batemana z American Psycho o koleżance z pracy. W biurach złamanych serc zapętlone obrazy i dźwięki znikają, fale rozbijają się o wybrzeża, a tęsknota nigdy nie przemija. Andrew Thomas Huang jest współtwórcą wizualnych światów takich gwiazd jak Björk czy FKA Twigs. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć jedno z jego hipnotyzujących dzieł na wielkim ekranie. 

Michał Grzegorzek

reżyseria Andrew Thomas Huang
scenariusz Andrew Thomas Huang
zdjęcia Laura Merians Gonçalves
montaż Andrew Thomas Huang
muzyka Eartheater
kostiumy Natasha Newman-Thomas
scenografia Grace Surnow
charakteryzacja Eden Lattanzio
obsada Eartheater
producent Ade Macalinao
język angielski
barwa kolor

Andrew Thomas Huang

Andrew Thomas Huang jest artystą, pisarzem i reżyserem. Znany z nominowanych do nagrody Grammy teledysków dla Björk, FKA twigs i Thoma Yorke'a, Huang realizował projekty na zlecenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Opery w Sydney i Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles, a także wystawiał tam swoje prace. Zainspirowany chińską queerową spuścizną, Huang w swoich pracach eksploruje nieświadome sfery, łącząc technologię, mistycyzm, folklor i queerową duchowość.

Filmografia

2017 Björk - The Gate 

2019 FKA twigs - "Cellophane" 

2019 Kiss of the Rabbit God 

Out of Office: Filmy biurowe

Twoja ocena 0/5