Peter Mettler wyruszył w drogę właściwie bez scenariusza i bez ekipy: tylko on, filmowiec, i jego kamery. Z dwuletniej podróży wrócił z setkami godzin materiału na filmie i wideo, z których wyłonił się trzygodzinny esej filmowy o poszukiwaniu różnych odmian szczęścia. Uzbrojony jedynie w swoją intuicję, Mettler rozpoczyna film, szukając uczucia zadziwienia, którego doznał w Toronto jako mały chłopiec, gdy uciekł z domu ku pobliskiej rzece – pisał o filmie Stacey Donen, programer największego festiwalu filmowego w rodzinnym mieście reżysera. Hazard, Bogowie i LSD jest hipnotyzującą kombinacją poetyckiej oprawy wizualnej autorstwa Mettlera i zniewalającego tła dźwiękowego. Niezwykłe, jakby nie z tego świata wzięte, obrazy modlitw, kasyn, samolotów, wież ciśnień, skaczących na bungee i płynącej wody – wszystko to łączy się i staje częścią natury. Film jest jego wyprawą w głąb transcendencji – podróżą łączącą kraje, kultury, miejsca w czasie i przestrzeni. Mettler opisuje go jako biały film, nawiązując do białego światła, powstającego w wyniku połączenia wszystkich kolorów. Ten wyjątkowy kolaż obrazów, dźwięków i emocji oglądaliśmy po raz pierwszy podczas trzeciej edycji Nowych Horyzontów.
Urodzony w 1958 roku w Toronto kanadyjski reżyser o szwajcarskich korzeniach, autor esejów filmowych i dokumentalista, tworzący także wymykające się ramom projekty multimedialne. Zaczynał od filmu eksperymentalnego, dotknął fabuły, po czym zaczął poszerzać formy kina dokumentalnego. Jako autor zdjęć pracował przy wczesnych filmach Atoma Egoyana, Patricii Rozemy i Bruce’a McDonalda, a później Jennifer Baichwal.
1982 Scissere
1985 Eastern Avenue
1989 The Top of His Head
1992 Tectonic Plates
1994 Obraz światła / Picture of Light
1997 Balifilm
2002 Hazard, Bogowie i LSD / Gambling, Gods and LSD
2012 Koniec czasu. Wszystko zaczyna się teraz / The End of Time
2018 Stając się zwierzęciem / Becoming Animal
2023 Trawa jest bardziej zielona tam, gdzie nas nie ma / While the Green Grass Grows