Debiutujący na Sundance (2002), późniejszy zwycięzca konkursu drugiej edycji Nowych Horyzontów (pierwszej cieszyńskiej) to drugi pełnometrażowy film Przemysława Reuta. Mieszkający w Nowym Jorku reżyser wykorzystał własne doświadczenia z pracy jako opiekun na obozie dla dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu. Poznana tam 12-letnia Jessica Fuchs występuje w Paradox Lake w jednej z głównych ról. Reut splata ze sobą fikcję i elementy dokumentu, miksując obrazy o różnych fakturach (taśma 35 mm i 16 mm, ale też kamera wideo miniDV). Fabularna rama jest prosta: dwudziestoparoletni Matt (Matt Wolf) zatrudnia się na obozie podobnym do tego, na którym pracował Reut. Jest przełom wieków, społeczeństwo nie zna słowa „spektrum”, a pierwsze, czego bohater dowiaduje się na szkoleniu, to to, że autyzm jest chorobą. Praca z dzieciakami wymaga jednak zupełnie innych kompetencji. Niektórzy z młodych opiekunów zaczynają podążać za potrzebami swoich podopiecznych, inni ich dyscyplinują, czasem są bliscy przemocy. Matt zaprzyjaźnia się z Jessicą, porozumiewającą się za pomocą pisma, figurek zwierząt, zagadek i rebusów, zaczyna poznawać jej język.
Urodził się w 1968 roku w Warszawie. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie uczył się reżyserii w New York’s School of Visual Arts i gdzie nakręcił swój film dyplomowy, pełny metraż Close Up (1996). Za Paradox Lake został wyróżniony nagrodą Someone to Watch Award w ramach Independent Spirit Awards.
1996 Close-up
2002 Paradox Lake
2015 City of Gold
2017 Barcelona Baby!
2023 You and Eye