W pierwszej połowie lat dwutysięcznych Lukas Moodysson był młodym buntownikiem szwedzkiej kinematografii. Namaszczony przez samego Bergmana po sukcesie Fucking Åmål, szybko zerwał z wizerunkiem wrażliwego na niuanse humanisty. Jego prowokacyjna Dziura w sercu o kręceniu amatorskiego porno została pokazana w konkursie piątej edycji Nowych Horyzontów. Odarty z sentymentów świat, chropowaty, często w zwierzęcy sposób brutalny, nie daje schronienia żadnej z czwórki postaci – pisała w katalogu ostatnich cieszyńskich NH Aneta Głowacka. Opierając montaż i zdjęcia na poetyce filmu pornograficznego, reżyser stale manewruje stopniem zniekształcenia obrazu – ruchoma, trzęsąca się kamera śledzi bohaterów, często wnikając w zakamarki ich skóry. Przytłumiony dźwięk potęguje efekty akustyczne. Dzięki temu tworzy się nie tylko swego rodzaju autotematyzm, ale i ciekawa wypowiedź na temat ciała we współczesnej kulturze. I choć sekwencje kręconej w zbliżeniu waginoplastyki wciąż mogą szokować, po 20 latach w Dziurze w sercu uderza przede wszystkim pospolita nuda przemocy, w której uwięzieni są bohaterowie, a także bolesny obraz relacji między synem a dysfunkcyjnym ojcem.
Urodzony w 1969 roku w Lund, jeden z najbardziej cenionych szwedzkich reżyserów. Po premierze jego pierwszych filmów, Fucking Amal i Tylko razem, sam Ingmar Bergman uznał go za swojego spadkobiercę. Twórca najdroższego filmu w historii szwedzkiej kinematografii (Mamut), a także kontrowersyjnych, poszukujących eksperymentów (Dziura w sercu i Kontener – prezentowanych w konkursie odpowiednio piątej i szóstej edycji NH). Autor powieści, opowiadań i wierszy.
1998 Fucking Amal / Fucking Åmål / Show Me Love
2000 Tylko razem / Tillsammans / Together
2004 Dziura w sercu / Ett Hål i mitt hjärta / A Hole in My Heart
2006 Kontener / Container
2009 Mamut / Mammoth
2013 We Are the Best! / Vi är bäst!
2023 Tillsammans 99