Usłyszmy, co macie do powiedzenia! Albo raczej: na co głosujecie, klikając „play” – będzie to znakomity drogowskaz na ostatni weekend Nowych Horyzontów online dla tych, którzy i które wciąż wahają się, co zobaczyć na finiszu festiwalu.
Oto top 5 najchętniej oglądanych filmów: co poleca nowohoryzontowa publiczność?
Zero zaskoczenia: pierwsze miejsce dzierży laureat Nagrody Publiczności oraz film o tytule, którego nie powstydziłby się Roy Andersson. W debiucie Ernesta Martíneza Bucio ekstremalny minimalizm miesza się ze światem wyobraźni, a może i (czarnej?) magii w tej opowieści o gromadce dzieci zostawionych pod opieką ekscentrycznej babci, która zdaje się mieć pewne konszachty z tytułowym diabłem.
Kolejna zwycięska pozycja: zestaw krótkich metraży, w ramach którego obejrzeć można Soap Operę w reżyserii Anji Zalewskiej, wyróżnionej Nagrodą im. Zuzanny Jagody Kolskiej. To kolejny film flirtujący z baśniowością i jednocześnie musicalowa opowieść o otwarciu sklepu rybnego. Są piosenki o łososiach i szprotach, jest próba ocalenia siły sióstr w obliczu uruchomienia rodzinnego biznesu. W zestawie także: Niejadek, Zgraja, Brud, Rekonstrukcja i Poniedziałek: paprotka.
Pochód mistrzów: ciąg dalszy. Na podium znalazł się także zwycięzca Grand Prix – pieśń o dojrzewaniu i o przyjaźni jak wspólny sen. Molero łączy formaty analogowe (Super 8 i 16 mm) z cyfrowymi, by stworzyć kalejdoskopową wizję dorastania w Peru. Meshia, nastoletnia dziewczyna z plemienia Matsigenk i sprowadzony zza światów Ivan wyruszają w drogę do jego rodzinnego miasta. Ta halucynacyjna wyprawa jest misją ratunkową i rytuałem przejścia: z dzieciństwa w dorosłość, z teraźniejszości w przeszłość, ze świata fizycznego w duchowy.
Ramon Zürcher powraca do świata intymnych, dusznych przestrzeni, gdzie codzienność pęka pod naporem emocji, a pozory harmonii ukrywają głębokie rysy. Karen zaprasza bliskich na przyjęcie urodzinowe swojego męża. Przy stole zasiadają siostra, siostrzenica, brat, a także cała sieć przemilczanych napięć, niepokojów i niewyrażonych pragnień. Film, który piecze jak żrący kwas i pozostaje w pamięci na długo – jak echo po rozmowie, której nikt nie miał odwagi odbyć.
Top 5 zamyka film wzorcowo nowohoryzontowy. Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Wenecji; przejmujące kino, które łączy realizm społeczny z body horrorem – gatunkiem rewelacyjnie sprawdzającym się dziś do opisu kobiecych doświadczeń. Bohaterką Kwietnia jest doświadczona ginekolożka Nina, która w atmosferze podejrzeń i wrogości kontynuuje swoją pracę. W świecie, w którym warunki życia kobiet dyktują religia i patriarchat, jej działalność nie tylko wymaga niebywałej odwagi, ale też spycha ją na społeczny margines, czyni z niej monstrum.
***
A na dokładkę proponujemy jeszcze jedno dzieło, które zawsze zdobywa aprobatę i z pewnością trafiłoby do zestawienia najchętniej oglądanych produkcji, gdyby tylko było włączone w program festiwalu online. Zapraszamy do obejrzenia tegorocznego spotu sponsorskiego!