Poeta wyjechał z Cannes z Nagrodą Jury
(sekcji Un Certain Regard).
Ani liryczny, ani poetyczny,
tylko szorstki, jak koc
pod którym się chowamy,
kiedy chcemy się zapaść pod ziemię;
film Simóna Mesy Soto
opowiada o marnym artyście
w czasach marnych.
Oscar Restrepo (Ubeimar Rios)
w młodości wydał tomik,
który jednak nie przyniósł mu uznania.
Oscar to stary chłop, ale mieszka z mamą
I kręci się wokół stowarzyszenia poetów,
też w większości umarłych.
Pewnego dnia poznaje Yurlady,
dziewczynę ze slumsów, urodzoną poetkę,
słowa spływają spod jej pióra gładko, jak
lakier do paznokci.
Oscar pragnie uczynić ją sławną
w kręgach poetyckich.
To się nazywa niedźwiedzia przysługa.
Tragikomedia Soto,
oferuje wam humor i dyskomfort.
Nakręcona na taśmie 16 mm,
ma w sobie ten rys amatorszczyzny,
– o który tu przecież chodzi –
I nutę melancholii,
bo przecież proza wyparła poezję.
Kolumbijski film zaskakująco rymuje się
z kinem braci Safdie.
Rozsadza go ta sama energia,
łączy ten sam smak porażki.
Brawurowy, ironiczny Poeta
Żegna pewien typ męskości.
Bez żalu.
Teraz pora na poetki.
Urodzony w 1986 roku w Medellìn w Kolumbii, studiował komunikację audiowizualną na Universidad de Antioquia. W 2014 roku ukończył studia magisterskie z reżyserii filmowej w London Film School. Jego film dyplomowy Leidi zdobył Złotą Palmę dla filmu krótkometrażowego na festiwalu filmowym w Cannes w 2014 roku. Jego kolejny krótki metraż Matka był nominowany do Złotej Palmy w Cannes w 2016 roku. Z kolei Amparo, nagrodzony w Cannes nagrodą Rising Star, był jego debiutem fabularnym.
2009 Los tiempos muertos (short)
2014 Leidi (short)
2016 Matka / Madre (short)
2021 Amparo
2025 Poeta / Un Poeta / A Poet