English
Indeks Sekcje Kalendarz

Zdrowaś Mario

Jean-Luc Godard
Hail Mary / Je vous salue, Marie
Francja 1985 / 107’
napisy: polskie i angielskie
Księga Marii Mój ulubiony temat

Dziewczynka o imieniu Maria przeżywa rozstanie rodziców – ból koi muzyką, tańcem, poezją. Ogląda w telewizji Pogardę Godarda, kiedy jej ojciec pakuje swoje rzeczy. Młoda kobieta o imieniu Maria zachodzi w ciążę, mimo że nie spała z żadnym mężczyzną. Piłka do kosza i pełnia księżyca zapowiadają krągły brzuch. Taksówkarz Józef, jej chłopak, nie może się z tym pogodzić. Gabriel, pasażer taksówki i ginekolog Marii, potwierdzają cud. Równolegle toczy się historia Ewy, studentki romansującej z profesorem kosmogonii. Świętokradztwo tego dyptyku polega na zainscenizowaniu biblijnych wydarzeń w XX wieku i ucieleśnieniu w filmowej alegorii. Słowo stało się na powrót ciałem, ale w tym wypadku ciałami młodych kobiet oglądanymi okiem Boga-kamery. Święta i dziwka – czasem jedna, czasem dwie różne osoby. Tour de force twórczego dialogu Anne Marie Mieville, autorki apokryficznej krótkiej Księgi Marii, oraz Jeana-Luca Godarda, autora Zdrowaś, Mario, pełnometrażowego filmu łączącego równolegle staro- i nowotestamentowe wątki. 

Monika Talarczyk

nagrody

MFF w Berlinie 1985 – Nagroda Interfilm im. Otto Dibeliusa, Nagroda OCIC

Pokazywany razem z:

Seanse, bilety

pn 21 lip, 09:45 knh 4
sb 26 lip, 09:45 knh 4
Cena biletu: 27 zł
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

138 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Jean-Luc Godard

(1930-2022) Ojciec filmowego postmodernizmu, radykalny, bezkompromisowy awangardzista. Jego fabularny debiut Do utraty tchu (1959) uważany jest za najważniejszy film Nowej Fali. Godard dekonstruował stare formy: burzył gramatykę, stylistykę i dotychczasowe konwencje języka filmowego, odrzucał tradycyjne reguły narracji, filmował ręczną, ruchliwą kamerą, w scenerii naturalnych wnętrz i przestrzeni. Kino stało się dla Godarda instrumentem służącym nie tylko do badania i przedstawiania świata, lecz także do oddziaływania na świadomość ludzi. Politycznie radykalny, kręcił filmowe plakaty, następnie ograniczył działalność do filmów telewizyjnych, uruchomił własne studio, badał możliwości tkwiące w technice wideo. Na początku lat 80. powrócił do filmu kinowego, by po kilku latach porzucić ostatecznie fabułę na rzecz eseju filmowego. Bohater retrospektywy na 10. Nowych Horyzontach.

Wybrana filmografia

1960 Do utraty tchu / À bout de souffle / Breathless

1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme / A Woman Is a Woman

1962 Żyć własnym życiem / Vivre sa vie: Film en douze tableaux / My Life to Live

1965 Alphaville

1966 Męski-żeński: 15 scen z życia / Masculin, féminin: 15 faits précis / Masculine, Feminine: In 15 Acts

1990 Nouvelle Vague / New Wave

1998 Histoire(s) du cinema: La monnaie l’absolu (z cyklu: Historia francuskiego kina)

2001 Pochwała miłości / Eloge de l’amour / In Praise of Love

2004 Nasza muzyka / Notre musique / Our Music

2010 Film Socialisme / Socialism

2018 Imaginacje / Le livre d'image / The Image Book

Twórcy

reżyseria Jean-Luc Godard
scenariusz Jean-Luc Godard
zdjęcia Jean-Bernard Menoud, Jacques Firmann
montaż Anne-Marie Miéville
muzyka Jan Sebastian Bach, Antonin Dvořák, John Coltrane
obsada Myriem Roussel, Thierry Rode, Philippe Lacoste, Malachi Jara Kohan, Juliette Binoche
producent Jean-Luc Godard, Alain Sarde, Jean Dumur, Jeremy Isaacs
produkcja JLG Films, Pègase Films, Sara Films, Channel 4 Films, Gaumont, Television Suisse Romande
właściciel praw Gaumont
język francuski
barwa kolor

Zdrowaś Mario

Jean-Luc Godard

Twoja ocena 0/5