Dziewczynka o imieniu Maria przeżywa rozstanie rodziców – ból koi muzyką, tańcem, poezją. Ogląda w telewizji Pogardę Godarda, kiedy jej ojciec pakuje swoje rzeczy. Młoda kobieta o imieniu Maria zachodzi w ciążę, mimo że nie spała z żadnym mężczyzną. Piłka do kosza i pełnia księżyca zapowiadają krągły brzuch. Taksówkarz Józef, jej chłopak, nie może się z tym pogodzić. Gabriel, pasażer taksówki i ginekolog Marii, potwierdzają cud. Równolegle toczy się historia Ewy, studentki romansującej z profesorem kosmogonii. Świętokradztwo tego dyptyku polega na zainscenizowaniu biblijnych wydarzeń w XX wieku i ucieleśnieniu w filmowej alegorii. Słowo stało się na powrót ciałem, ale w tym wypadku ciałami młodych kobiet oglądanymi okiem Boga-kamery. Święta i dziwka – czasem jedna, czasem dwie różne osoby. Tour de force twórczego dialogu Anne Marie Mieville, autorki apokryficznej krótkiej Księgi Marii, oraz Jeana-Luca Godarda, autora Zdrowaś, Mario, pełnometrażowego filmu łączącego równolegle staro- i nowotestamentowe wątki.
(1930-2022) Ojciec filmowego postmodernizmu, radykalny, bezkompromisowy awangardzista. Jego fabularny debiut Do utraty tchu (1959) uważany jest za najważniejszy film Nowej Fali. Godard dekonstruował stare formy: burzył gramatykę, stylistykę i dotychczasowe konwencje języka filmowego, odrzucał tradycyjne reguły narracji, filmował ręczną, ruchliwą kamerą, w scenerii naturalnych wnętrz i przestrzeni. Kino stało się dla Godarda instrumentem służącym nie tylko do badania i przedstawiania świata, lecz także do oddziaływania na świadomość ludzi. Politycznie radykalny, kręcił filmowe plakaty, następnie ograniczył działalność do filmów telewizyjnych, uruchomił własne studio, badał możliwości tkwiące w technice wideo. Na początku lat 80. powrócił do filmu kinowego, by po kilku latach porzucić ostatecznie fabułę na rzecz eseju filmowego. Bohater retrospektywy na 10. Nowych Horyzontach.
1960 Do utraty tchu / À bout de souffle / Breathless
1961 Kobieta jest kobietą / Une femme est une femme / A Woman Is a Woman
1962 Żyć własnym życiem / Vivre sa vie: Film en douze tableaux / My Life to Live
1965 Alphaville
1966 Męski-żeński: 15 scen z życia / Masculin, féminin: 15 faits précis / Masculine, Feminine: In 15 Acts
1990 Nouvelle Vague / New Wave
1998 Histoire(s) du cinema: La monnaie l’absolu (z cyklu: Historia francuskiego kina)
2001 Pochwała miłości / Eloge de l’amour / In Praise of Love
2004 Nasza muzyka / Notre musique / Our Music
2010 Film Socialisme / Socialism
2018 Imaginacje / Le livre d'image / The Image Book