Jan Paweł II odwiedził Meksyk pięciokrotnie. Podczas jednej z jego pielgrzymek, transmitowanych namiętnie przez meksykańską telewizję i przyciągających tłumy, piątkę dzieciaków odwiedza w nocy diabeł. Zostawia im po parze butów – a przynajmniej wierzy w to gromadka będąca pod opieką ekscentrycznej babci, która zdaje się mieć z nim pewne konszachty. Czy spotkanie pomoże dzieciakom przetrwać czas pod nieobecność rodziców? Beztroskie zabawy, piosenki Massiel i Cristiana Castro czy robienie psikusów sąsiadom przeplatają się tu z rosnącym niepokojem o to, gdzie podziali się dorośli i kiedy (czy w ogóle?) wrócą. Czas sprzed odwiedzin czarta reprezentują domowe nagrania kręcone przez matkę na kasetach wideo – cały film zresztą korzysta z tej estetyki: kamera z ręki i bliskie plany budują efekt ekstremalnego realizmu, który przypominać może ten z Totemu Lili Avilés (23. NH). W Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka) miesza się on jednak ze światem wyobraźni, a może i (czarnej?) magii. Intrygujący tytuł filmu, uznanego na tegorocznym Berlinale za najlepszy debiut, dobrze oddaje niezwykłość przeżycia, które oferuje seans.
Urodzony w 1983 roku w Uruapan meksykański reżyser, scenarzysta i montażysta. Studiował w Centro de Capacitación Cinematográfica w mieście Meksyk, następnie w Elías Querejeta Zine Eskola w Hiszpanii. Jego krótkie metraże pokazywano na prestiżowych festiwalach, w tym w Cannes, Kairze, Donostii-San Sebastián i Rotterdamie. Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka) jest jego pełnometrażowym debiutem, który zwyciężył na tegorocznym Berlinale w sekcji Perspectives.
2011 Cenizas / Ashes (short)
2012 La madre / The Mother (short)
2015 Las razones del mundo / The Reasons in the World (short)
2018 El Futuro / The Future (short)
2025 Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka) / El diablo fuma (y guarda las cabezas de los cerillos quemados en la misma caja) / The Devil Smokes (and Saves the Burnt Matches in the Same Box)