Pamiętacie tę scenę z Miłości Hanekego? Pozorna cisza i spokój zamknięte w czterech ścianach domu zostają przerwane policzkiem wymierzonym Annie (Emmanuelle Riva) przez Georgesa (Jean-Louis Trintignant).
Czułość przerwana nagłym, niespodziewanym atakiem; poukładane mieszczańskie życie, które zaczyna się sypać, ale jednocześnie nie wyklucza tytułowej miłości. I choć scena jest szokująca, nie potrafimy oderwać wzroku od ekranu. To znak rozpoznawczy nie tylko Hanekego, ale innych – znakomitych! – reżyserów i reżyserek ze współczesnej Austrii.
W naszym programie tradycyjnie znajdziecie silną reprezentację ich twórczości – ponownie dzięki dobrej współpracy z Austriackim Forum Kultury, świętującym w tym roku swoje sześćdziesięciolecie. Motyw relacji: rodzicielskich, przyjacielskich, między osobami w pracy; relacji poddanych próbie, znajdujących się na zakręcie lub w trakcie emocjonalnego trzęsienia ziemi – to spaja austriackie tytuły z tegorocznego programu. Zachęcamy więc, żeby uwzględnić w swoich festiwalowych harmonogramach przystanek w Austrii i podróż krętymi drogami relacji.
Zestaw siedmiu spośród 14 krótkich metraży, które zakwalifikowały się do Austriackiej Nagrody Filmowej w 2024 roku. Wybrane filmy łączy z jednej strony spojrzenie na świat poprzez technologię i medium filmowe, a z drugiej – mierzenie się z wizjami przyszłości oraz radzenie sobie z przeszłością, melancholią i stratą. Program jest wspólną inicjatywą Akademii Austriackiego Filmu oraz austriackiego Federalnego Ministerstwa Spraw Europejskich i Międzynarodowych (BMEIA).
Inteligentny, atrakcyjny, pełen humoru z najwyższej półki, mający w ofercie błyskotliwy społeczny komentarz i dawkę refleksji o współczesnych presjach: to zarówno bohater grany przez wybitnego Albrechta Schucha, ale też sam Paw zwyczajny. Film z możliwością włączenia audiodeskrypcji poprzez aplikację Kino Dostępne.
Pokazywany w konkursie głównym na festiwalu w Berlinie thriller poporodowy. Julia (Marie Leuenberger) jest odnoszącą sukcesy dyrygentką. Dramatyczne narodziny synka – pierwszego, wyczekiwanego dziecka – obracają jej życie do góry nogami. Niech schowają się wszystkie Jasony Bourne’y świata: mamy tu więcej napięcia i emocji niż w niejednej superprodukcji z Hollywood.
W swoim pełnometrażowym debiucie austriacka reżyserka skupia się na pozawerbalnych sposobach komunikacji i budowania relacji – na języku gestów, wymianie spojrzeń, dotyku i śmiechu, wspólnym tańcu, gapieniu się i szwendaniu. Film miał światową premierę na Berlinale, gdzie otrzymał m.in. nagrodę Teddy.
26-letnia Pia, po powrocie do domu rodzinnego ze szpitala psychiatrycznego, stara się na nowo oswoić tzw. normalność: rozpoczyna biurową pracę i odnawia dawne kontakty towarzyskie. Szybko okazuje się jednak, że odnalezienie się w realiach późnego kapitalizmu stanowi wyzwanie nie tylko dla niej, ale też dla wielu otaczających ją osób, w tym jej rodziców. Debiut Floriana Pochlatko (ucznia Michaela Hanekego) to międzygatunkowa, bardziej gorzka niż słodka satyra o alienacji, lęku i chaosie.
Zajrzyjcie też do sekcji poświęconej twórczości Athiny Rachel Tsangari – z zestawie jej krótkich metraży znajdziecie Lulu-Trailer (Wedekind).
25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy BNP Paribas Nowe Horyzonty rozpocznie się już w przyszły czwartek, 17 lipca, a w stacjonarnej – wrocławskiej – odsłonie potrwa do 27 lipca. Do 3 sierpnia, za sprawą seansów online, możecie zaprosić festiwal do swoich domów. Pełny program, bilety na pokazy kinowe i dostępy do seansów online znajdziecie na naszej stronie.