English

Czego nie można przegapić na festiwalu? Top 10 Marcina Pieńkowskiego

Wczoraj
Harvest, reż. Athina Rachel Tsangari
Znamy program 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty

Otwierasz program festiwalu, na twarzy pojawia się uśmiech i… Zaraz potem zastępuje go zakłopotanie, bo jak odnaleźć się w bogactwie 272 tytułów? Jaki trop wybrać, żeby jak najpełniej wykorzystać czas w trakcie tegorocznych Nowych Horyzontów? Spokojnie, nasze doświadczone przewodniczki i przewodnicy są już w pogotowiu – tradycyjnie przygotowują swoje „złote dziesiątki” i zestawienia tytułów, których nie można przegapić na festiwalu. 

W najbliższych dniach wypatrujcie nowohoryzontowych list top 10 od naszej ekipy programowej, ale też od zaprzyjaźnionych redakcji, które wybrały dla Was swoje must see.

W ramach porządnej rozgrzewki oddajemy głos Marcinowi Pieńkowskiemu, dyrektorowi 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty. Już jutro – w samo południe – rozpoczniemy sprzedaż biletów na pokazy kinowe i dostępów do seansów online. Na festiwal zapraszamy od 17 do 27 lipca (zaś do 3 sierpnia możecie zaprosić Nowe Horyzonty do swoich domów, dzięki pokazom online).

1. Zmartwychwstanie, reż. Bi Gan

Kino totalne – wirtuozerska formalnie oda do medium filmowego, film-odyseja, film-sen, którego poszczególne segmenty odnoszą się do ludzkich zmysłów.

2. Miłość, która zostaje, reż. Hlynur Pálmason

Czuły, cudownie zabawny i wzruszający obraz rodzinnych relacji. Zachwycający formalnie film skonstruowany niczym jazzowa kompozycja – kino humanistyczne, łapiące ludzkie emocje w stanie czystym. 

3. Kwiecień, reż. Dea Kulumbegashvili

Wstrząsający body horror, chociaż tak naprawdę kino realizmu. Gruzińska reżyserka potwierdza, że jest jednym z najbardziej wyrazistych głosów współczesnego kina.

4. Romería, reż. Carla Simón

Autorka Alcarras i Lata 1993 powraca kolejną, na poły autobiograficzną historią o młodej dziewczynie, która szuka prawdy o swoich biologicznych rodzicach. Wspaniałe kino o pamięci i rodzinnych tajemnicach.

5. Błękitny szlak, reż. Gabriel Mascaro

Fantastyczna dystopia o świecie, w którym starszych ludzi usuwa się na margines. Teresa buntuje się i wyrusza w magiczną podróż w głąb amazońskiej dżungli. Kino cudownie humanistyczne i przepiękne formalnie.

6. Paw zwyczajny, reż. Bernhard Wenger

Kino na nasze czasy – czarna komedia o traceniu tożsamości przez człowieka, który zarabia na życie… tworzeniem sztucznych tożsamości. Wspaniały Albrecht Schuch w roli głównej.

7. Antonio das Mortes, reż. Glauber Rocha

Najbardziej bezkompromisowy reżyser południowoamerykański, dla którego taśma filmowa była narzędziem buntu i walki. Kino wolne i krwawe. Zacznijcie retrospektywę Rochy od unikalnego Antonio das Mortes.

8. Harvest, reż. Athina Rachel Tsangari

Wizualna perła od reżyserki pamiętnego Attenberg. Magnetyczny Caleb Landry Jones w ludycznej przypowieści, pełnej piękna i skrajnych emocji.

9. Yunan, reż. Ameer Fakher Eldin

Proste, przepiękne formalnie kino o szukaniu sensu i drugiej szansy. Ciche i melancholijne.

10. Goodbye, Dragon Inn, reż. Tsai Ming-liang

Jedno z mitycznych dzieł, które zbudowały legendę Nowych Horyzontów. Oglądajcie rzadko pokazywane na dużym ekranie dzieła z sekcji Filmy, które zostały? i przenieście się do czasów Sanoka i Cieszyna.


czytaj także
Program Ten mecz wygramy na pewno. Znamy program sekcji Shortlista 3 dni temu
Wydarzenie Kino na leżaku. Letnie pokazy filmowe w Renomie 29/06/25
Program Przyszłość? To surrealizm. Polskie filmy w programie 28/06/25
Program Pokazy plenerowe: Kino na Rynku i w OPT Zamek w Leśnicy 27/06/25

Newsletter

OK