Specjalna Nagroda Jury na festiwalu w Cannes. Najnowszy film Bi Gana, reżysera pamiętnej Długiej podróży dnia ku nocy, to kino totalne – wirtuozerska formalnie oda do medium filmowego, film-odyseja, film-sen, którego poszczególne segmenty odnoszą się do ludzkich zmysłów. Kino według chińskiego reżysera jest w stanie działać na każdy z nich – zachwycając i porażając. Wizja Bi Gana to futurystyczna dystopia, w której nie potrafić śnić to być nieśmiertelnym, a ci, którzy śnią (śnią kino!), są Fantasmerami skazanymi na wieczną, oniryczną tułaczkę. Epicki, formalnie mistrzowski obraz zabiera nas w pięć niezwykłych podróży po historii X muzy – od ekspresjonistycznego kina niemego, przez osadzony w czasie wojny noir, buddyjską przypowieść, neorealistyczny heist movie, po milenijną, wampiryczną love story. To kino wolne, hipnotyzujące, zachwycające – popis czystej wyobraźni. Najpiękniejszy prezent filmowy na 25-lecie Nowych Horyzontów.
Urodzony w 1989 roku reżyser, scenarzysta, poeta i fotograf. Pochodzi z położonego na południu Chin miasta Kaili, które odgrywa istotną rolę w jego kinie. Ceni twórczość Andrieja Tarkowskiego. W 2015 roku debiutował w pełnym metrażu filmem Kaili Blues. Oniryczna, mieszająca porządki czasowe podróż chińskiego lekarza śladem własnej przeszłości i rodzinnych tajemnic spotkała się z uznaniem krytyków i została nagrodzona m.in. na MFF w Locarno (najlepszy debiut) i Nantes. Drugi film Bi Gana Długa podróż dnia ku nocy (2018) stał się wydarzeniem MFF w Cannes. Zmartwychwstanie (2025) otrzymał Specjalną Nagrodę Jury w Cannes.
2010 South (short)
2012 Jingang Jing (short)
2015 Lu bian ye can / Kaili Blues
2016 Mi mi jin yu
2018 Długa podróż dnia ku nocy / Di qiu zui hou de ye wan / Long Day’s Journey Into Night
2025 Zmartwychwstanie / Resurrection