Archipelag Hebrydów, wysp położonych u zachodnich wybrzeży Szkocji, słynie z surowych pejzaży i skłonności ich mieszkańców do jasnowidzenia. Joshua Bonnetta, twórca eksplorujący zagadnienie kina jako medium dźwiękowego, zbiera świadectwa i otwiera uszy na znaczenie warstwy audialnej w przepowiadających przyszłość wizjach. Tytułowy an dà shealladh, w języku gaelickim drugi wzrok, mieści bowiem w sobie tę znaczącą formalną podwójność – niemal we wszystkich opisanych przypadkach mamy do czynienia z niepokojącymi wrażeniami słuchowymi, często dającymi się zidentyfikować dopiero wtedy, gdy przepowiednia znajdzie finał w rzeczywistości. Wydaje się, że Bonnetta zamiast podkładać dźwięk do zarejestrowanych przez siebie obrazów, stosuje odwrotną kolejność, ilustrując ścieżkę dźwiękową, także melodię lokalnego języka, wyjątkowej urody nastrojowymi fotografiami. Nie bez przyjemności reżyser tworzy kontemplacyjny portret tajemnicy, która jest zawsze związana z trwałą, silną relacją lokalnej społeczności z otaczającą naturą.
Joshua Bonnetta (ur. 1979) jest kanadyjskim artystą dźwiękowym i filmowcem mieszkającym w Monachium. Pracując nad instalacjami, publikacjami i tradycyjnymi wystawami filmowymi, w swojej praktyce artystycznej podejmuje zagadnienie kina jako medium dźwiękowego, historycznie usytuowanego zarówno w odniesieniu do historii filmu, jak i większego zbioru sztuk dźwiękowych. W swoich dokumentach twórczo eksploruje dźwięk side-specific poprzez ramy filmowe, wyobrażając sobie, co może składać się na dźwięk specyficzny dla danego miejsca. Jego projekty badają wpływ antropogenicznego hałasu na środowisko.
2004 November Light (short)
2007 By Grace (short)
2010 Long Shadows (short)
2012 American Colour (short)
2012 Remanence I – (Lost, Lost, Lost, Lost) (short)
2017 Low Islands
2017 El mar la mar (co-dir.)
2020 Drugi wzrok / An Da Shealladh / The Two Sights