Premierowo pokazany w Rotterdamie, najnowszy film duetu idealnego: artysty wizualnego Miki Taanili i poety Harry’ego Salmenniemi, którzy podczas zeszłorocznych „Lostów” rozbili bank wizualno-dźwiękową symfonią Tectonic Plate (2016). Dobra passa trwa! Tym razem stonowana, minimalistyczna Failed Emptiness za pomocą kamery termowizyjnej transformuje film aktorski w wysublimowaną animację z użyciem intrygujących pejzaży dźwiękowych i tekstu, który uwalnia się od semantyki i przyjmuje wizualną formę. Bohaterką fabuły jest doświadczająca fali upałów Panna Nikt na przymusowych wakacjach od obowiązków, które wypełniały jej życie. Zawarte w lakonicznym pamiętniku wspomnienia z dzieciństwa, z czasów, kiedy świat wydawał się nieco mniej opustoszałym miejscem, mieszają się tu z rutynowymi czynnościami, za pomocą których bohaterka organizuje swój czas. Samotność jest dla niej stanem naturalnym i nie budzącym sprzeciwu, a brak wyrazistej tożsamości, która nie wyłoniła się z porządku egzystencji, nie wywołuje zawodu. Dystopia oswojona?
Jest filmowcem i artystą wizualnym mieszkającym w Helsinkach. Jego prace były pokazywane na międzynarodowych wystawach grupowych i indywidualnych, m.in. na Biennale w Wenecji (2017), Documenta (2012), Berlin Biennale (2004), Manifesta (2002), Migrosmuseum w Zurychu (2005) czy w Contemporary Art Museum St. Louis (2013). Filmy Taanili były z kolei pokazywane na wielu festiwalach filmowych, m.in. na MFF w Toronto, w Rotterdamie, Clermont-Ferrand, Karlowych Warach, na CPH:DOX, IDFA czy w Oberhausen. W 2024 roku programie sekcji Lost Lost Lost znalazł się jego film Tectonic Plate (2016). Jego najnowsze dzieło Failed Emptiness (2024) miało premierę w Rotterdamie.
1989 Pidän tästä hiljaisuudesta (short)
1992 Mulla ei ole mitään
2002 Tulevaisuus ei ole entisensä / The Future Is Not What It Used to Be
2015 Atomin paluu (doc.)
2016 Tectonic Plate / Mannerlaatta / Tectonic Plate
2023 Monica in the South Seas
2024 Failed Emptiness