Debiutancką Zieloną rybą Lee Chang-dong popłynął pod prąd schematów i oczekiwań, choć pozornie zakotwiczył w bezpiecznej formule kina gangsterskiego i melodramatu. Opowieść o chłopaku, który wychodzi z wojska i wiąże się z mafijnym półświatkiem, okazuje się bowiem zniuansowanym portretem psychologicznym, a przede wszystkim przenikliwą, krytyczną refleksją na temat przemian ekonomicznych i społecznych, będących wyzwaniem nie tylko dla koreańskiego społeczeństwa. Modernizacja w konflikcie z tradycją, rozpad rodziny na rzecz innych więzi: grup interesów, mafijnych klanów, gwałtowna urbanizacja jako forma przemocy – Lee Chang-dong uchwycił w inteligentny sposób proces gnicia podbrzusza kapitalizmu. A przy tym postawił charakterystyczne dla jego kina pytania o istnienie innej drogi, możliwość innego losu. Czy jesteśmy tylko zakładnikami czasów i okoliczności? Odpowiedź migocze, jak zielona łuska ryby umykającej w strumieniu. Postarajcie się, by nie wyśliznęła wam się z rąk.
Urodzony w 1954 roku południowokoreański reżyser, pisarz, scenarzysta, producent, polityk. Jego droga do kina wiodła przez teatr, literaturę i scenariopisarstwo. Przez jakiś czas, zgodnie z wykształceniem, Lee Chang-dong był też nauczycielem literatury w szkole średniej. W latach 80. odniósł pierwsze sukcesy jako pisarz, a pierwszy film – Zieloną rybę – zrealizował w 1997 roku, będąc już po czterdziestce. Jeszcze przed tym debiutem współpracował z mistrzem koreańskiej Nowej Fali, Parkiem Kwang-su, dla którego napisał scenariusze Gwiezdnej Wyspy (1993) i Iskry młodości (1995). W latach 2002-2003 pracował jako Minister Kultury i Turystyki w rządzie Roha Moo-hyuna. Polityczne i społeczne zaangażowanie Chang-donga, wyraźnie obecne również w jego filmach, ściągnęło na niego kłopoty. Reżyser znalazł się wśród artystów wpisanych na rządową czarną listę, co wiązało się m.in. z odmową finansowania czy trudnościami w dystrybucji. Na dłuższą metę nie zaszkodziło to jednak jego międzynarodowej karierze. Filmy Lee Chang-donga zdobywały nagrody w Cannes, Wenecji czy Pusan. Płomienie (2018) jako pierwszy koreański film w historii znalazły się na oscarowej shortliście.
1997 Zielona ryba / Chorok Mulgogi / Green Fish
1999 Miętowy cukierek / Bakha Satang / Peppermint Candy
2002 Oaza / Oasiseu / Oasis
2007 Sekretne światło / Miryang / Secret Sunshine
2010 Poezja / Si / Poetry
2018 Płomienie / Beoning / Burning