Nagrodzona za reżyserię na festiwalu w Wenecji Oaza to najbardziej kontrowersyjny film w dorobku Lee Chang-donga. Melodramat, którego bohaterami są dziewczyna z porażeniem mózgowym i kipiący gniewem chłopak, z założenia miał prowokować i budzić dyskomfort, ale dziś bulwersować może głównie sposób, w jaki reżyser przedstawia kwestię przemocy seksualnej. Jedno jest pewne: Oaza to jeden z najmocniejszych obrazów odrzucenia, niedopasowania, wyparcia, jakie stworzyło kino, a przy tym jeden z najniezwyklejszych romansów. Empatia reżysera wobec wykluczonych, zepchniętych na margines, cierpiących z powodu samotności i ograniczeń – zarówno tych zewnętrznych, jak i narzuconych przez ciało – ma źródło w jego biografii. Lee Chang-dong mówi o tym rzadko, ale osobą, która w ogromnym stopniu ukształtowała jego relację ze światem, była cierpiąca na porażenie mózgowe siostra. Postać niezależnej, złaknionej życia Han Gong-joo (Moon So-ri) jest niewątpliwie jej echem. Razem z Jong-du Hongiem (Sul Kyung-gu) tworzą parę wyrzutków, eksploatowanych przez rodziny, alienowanych przez otoczenie, która buduje swój świat z czułości, akceptacji i fantazji. Wobec otaczającej kochanków bezwzględności i hipokryzji ich bulwersująca relacja okazuje się oazą niewinności.
Urodzony w 1954 roku południowokoreański reżyser, pisarz, scenarzysta, producent, polityk. Jego droga do kina wiodła przez teatr, literaturę i scenariopisarstwo. Przez jakiś czas, zgodnie z wykształceniem, Lee Chang-dong był też nauczycielem literatury w szkole średniej. W latach 80. odniósł pierwsze sukcesy jako pisarz, a pierwszy film – Zieloną rybę – zrealizował w 1997 roku, będąc już po czterdziestce. Jeszcze przed tym debiutem współpracował z mistrzem koreańskiej Nowej Fali, Parkiem Kwang-su, dla którego napisał scenariusze Gwiezdnej Wyspy (1993) i Iskry młodości (1995). W latach 2002-2003 pracował jako Minister Kultury i Turystyki w rządzie Roha Moo-hyuna. Polityczne i społeczne zaangażowanie Chang-donga, wyraźnie obecne również w jego filmach, ściągnęło na niego kłopoty. Reżyser znalazł się wśród artystów wpisanych na rządową czarną listę, co wiązało się m.in. z odmową finansowania czy trudnościami w dystrybucji. Na dłuższą metę nie zaszkodziło to jednak jego międzynarodowej karierze. Filmy Lee Chang-donga zdobywały nagrody w Cannes, Wenecji czy Pusan. Płomienie (2018) jako pierwszy koreański film w historii znalazły się na oscarowej shortliście.
1997 Zielona ryba / Chorok Mulgogi / Green Fish
1999 Miętowy cukierek / Bakha Satang / Peppermint Candy
2002 Oaza / Oasiseu / Oasis
2007 Sekretne światło / Miryang / Secret Sunshine
2010 Poezja / Si / Poetry
2018 Płomienie / Beoning / Burning