Co ma wspólnego trumna z centrum handlowym, kinem i secesyjnym buduarem? Odpowiedzi na to pytanie udziela Bertrand Bonello, bohater kolejnej retrospektywy w ramach 24. Nowych Horyzontów (18-28 lipca). Francuski reżyser uwielbia budować zamknięte światy rządzące się własnymi prawami i własną estetyką. Każdy jest zupełnie inny, lecz wszystkie łączy rys dekadencji i schyłkowy nastrój.
Bonello portretuje je z brawurą, intelektualnym rozmachem oraz zmysłowością ukazującą jego niezwykłą wrażliwość wizualną i niczym nieskrępowaną wyobraźnię. Nowohoryzontowy przegląd to pierwsza retrospektywa twórczości Bonello w Polsce, zaś sam reżyser przyjedzie do Wrocławia, aby wziąć udział w spotkaniach z publicznością festiwalu. W programie znajdzie się osiem filmów w reżyserii francuskiego mistrza, w tym pokazywana premierowo w Polsce Bestia, ze znakomitą Léą Seydoux w roli głównej.
Trwa sprzedaż karnetów na 24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty.
Z okazji premiery Bestii pokażemy najważniejsze filmy z dorobku reżysera i prześledzimy ewolucję jego stylu. Będzie to pierwsza polska retrospektywa, ukazująca jednego z najbardziej wizjonerskich i odważnych twórców, działających współcześnie w obszarze kina autorskiego. Jego filmy: erudycyjne i stylistycznie wyrafinowane, z ukrytymi aluzjami do malarstwa dawnych mistrzów, pełne cytatów i literackich parafraz są prawdziwą kinofilską przyjemnością. Wielowarstwowe, eklektyczne kino Bonello rozsadza wąsko zarysowane ramy kina obyczajowego; flirtuje zarówno z kinem gatunkowym, jak i narracyjnymi eksperymentami oraz hybrydową formą. Jako wszechstronnie uzdolniony twórca przedefiniowuje związki filmu nie tylko z muzyką, literaturą, sztukami wizualnymi, ale też z modą, filozofią i krytyką społeczną. Bonello, z wykształcenia kompozytor, podchodzi do swoich filmów jak do utworów muzycznych, pozwalając konkurującym ze sobą elementom tonalnym zderzać się i układać w zaskakujące konfiguracje. W rezultacie powstają filmy pełne sprzeczności: zbudowane z mieszanki naturalizmu i logiki snu, lodowatego chłodu i histerii.
W ramach retrospektywy pójdziemy szlakiem różnego rodzaju zamkniętych przestrzeni, które stają się laboratorium ludzkich postaw, relacji czy emocji. Zajrzymy do zakładu pogrzebowego (O wojnie/De la guerre), gdzie spotkamy apatycznego filmowca, który po nocy spędzonej w przypadkowo zatrzaśniętej trumnie postanowi przedefiniować całe swoje życie. Przyjrzymy się także historii kobiet próbujących wydostać się ze „złotej klatki” ekskluzywnego domu uciech [Apollonide. Zza okien domu publicznego/L’Apollonide (Souvenirs de la maison close)] czy nastolatki dojrzewającej w cieniu pandemicznego lockdownu (Coma). Przeprowadzimy rytuał voodoo w paryskiej szkole z internatem w (Zombi Child) i trafimy do luksusowego domu towarowego, będącego ostatnim schronieniem młodocianych terrorystów (Nocturama). Oczami Bonello spojrzymy także na samą Francję: na pokłosie niedokończonej rewolucji ’68 (Pornograf/Le pornographe) czy na fascynującą i tragiczną postać jednego z najwybitniejszych projektantów mody (Saint Laurent). I wreszcie: wspólnie z Léą Seydoux wyruszymy w zdominowaną przez sztuczną inteligencję przyszłość, aby zmierzyć się z bestią swoich lęków i traum, niespełnionych pragnień czy niewykorzystanych szans (Bestia/La bête).
Więcej o twórczości Bonello można przeczytać w tekście kuratorskim Ewy Szabłowskiej.
Partnerami retrospektywy są Visa i Instytut Francuski.
Przegląd dzieł francuskiego mistrza to kolejna retrospektywa, która znajdzie się w programie 24. Nowych Horyzontów. W ramach festiwalu zaprezentujemy także filmy Nagisy Ōshimy czy Yvonne Rainer. Kolejne ogłoszenia programowe będziemy prezentować w najbliższych tygodniach, a pełny program festiwalu ogłosimy 2 lipca.