English

Najlepsze z najlepszych. Klasyka kina podczas 23. mBank Nowe Horyzonty

24/05/23
Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela, reż. Chantal Akerman
Klimat, który zmienia człowieka. Dołącz do zespołu wolontariatu! Precz z pruderią! Nocne Szaleństwo na 23. mBank Nowe Horyzonty

„Kino jest młode! Kino zawsze zaczyna się na nowo!” – prawił w zeszłym roku Jonas Mekas z telewizora na drugim piętrze Kina Nowe Horyzonty. Nie ma czegoś takiego jak „stare filmy” – kino jest jedną z najmłodszych sztuk i wiele filmów powstałych kilka dekad temu wciąż zaskakuje świeżością i warto ponownie je odkrywać. 

Podczas 23. mBank Nowe Horyzonty zaprezentujemy wybór kilku żelaznych klasyków, które znalazły się na znanych i cenionych listach filmów wszech czasów.

Kobieta pracująca

W programie festiwalu znalazła się Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela w reżyserii Chantal Akerman, bohaterki retrospektywy podczas 21. Nowych Horyzontów. Film wzbił się w zeszłym roku na pierwsze miejsce najsłynniejszego rankingu filmów, publikowanego co dekadę przez brytyjskie czasopismo „Sight & Sound” – detronizując poprzedniego zwycięzcę zestawienia, Zawrót głowy Alfreda Hitchcocka. Film Akerman pokochała również publiczność Nowych Horyzontów.

Jeanne Dielman to arcydzieło światowego kina oraz najbardziej znany film Chantal Akerman: spełniony i dojrzały, choć w 1975 roku jego autorka miała zaledwie 25 lat. Tytułowa Jeanne Dielman to uwięziona w kieracie domowej rutyny samotna matka, okazyjnie dorabiająca pracą seksualną, chowająca zdobyte w ten sposób pieniądze w wazie na zupę. Przedmioty codziennego użytku, podobnie jak banalne czynności, odgrywają tu kluczową rolę: to właśnie w tym filmie pojawiają się legendarne długie sceny obierania ziemniaków czy robienia sznycla. Akerman w duchu feminizmu drugiej fali zwróciła uwagę na niewidzialne dla kina gesty i pracę kobiet. Kładła tym nacisk na to, byśmy zamiast „spędzać” na filmach czas, intensywnie odczuwali jego upływ.

Na brzegu rzeki

Dla polskich kinomanów i kinomanek równie ważnym zestawieniem dzieł najlepszych z najlepszych było śledzenie ukazującego się w kolejnych odcinkach podcastu SpoilerMaster top 100 filmów wszech czasów według jego prowadzącego, czyli Michała Oleszczyka. Na szczycie tego rankingu znalazła się z kolei Atalanta Jeana Vigo i to ona będzie drugim z klasyków pokazywanym w ramach festiwalu.

Jedyne pełnometrażowe dzieło francuskiego reżysera, zmarłego przedwcześnie w 1934 roku, Atalanta to niemalże mityczna opowieść, natchniona z jednej strony robotniczą werwą, a z drugiej miłosną poezją. W stworzonym przez Vigo mikrokosmosie mieszkają nowożeńcy Juliette i Jean oraz stary marynarz Jules. Wszystko układa się dobrze, gdy bohaterowie zostają na pokładzie tytułowej barki, ale gdy dobijają do brzegu, muszą skonfrontować się z pożądaniem, wstydem i niespełnionymi marzeniami. Atalanta jest na zmianę boleśnie realistyczna i namacalna oraz oniryczna i baśniowa, a w jej centrum stoi bunt wobec nieszczęścia, w jakie świat chce wepchnąć człowieka.

Morskie opowieści

Pozostając w klimacie marynistycznym i wśród wzburzonej wody, jako wydarzenie towarzyszące, we współpracy z Narodowym Forum Muzyki, odbędzie się również seans Marynarza na dnie morza (reż. Buster Keatonn, Donald Crisp), a projekcji towarzyszyć będą improwizacje organowe Karola Mossakowskiego. Slapstickowy, imponujący pod względem technicznym Marynarz na dnie morza przedstawia perypetie granego przez Bustera Keatona Rollo Treadwaya. Zamożny Treadway postanawia oświadczyć się pochodzącej z bogatego domu dziewczynie, Betsy O’Brien. Kiedy spotyka się z odrzuceniem, seria zbiegów okoliczności powoduje, że trafia ze swoją niedoszłą narzeczoną na pokład pustego okrętu wojennego, który w wyniku sabotażu zostaje odcumowany i rozpoczyna samotny dryf po Pacyfiku.

Pokaz jest częścią cyklu Kino Organowe NFM, a bilety na poszczególne wydarzenia w jego ramach (w tym na pokaz Marynarza…) można już nabyć stacjonarnie lub na stronie Narodowego Forum Muzyki. Osoby z karnetami lub akredytacjami na tegoroczne Nowe Horyzonty mogą skorzystać z 20% zniżki na zakup biletów na wszystkie wydarzenia w ramach Kina Organowego NFM w lipcu i sierpniu tego roku (zniżka obowiązuje tylko stacjonarnie w kasach Forum za okazaniem karnetu, akredytacji lub dowodu zakupu karnetu/akredytacji. Bilet można kupić przed rozpoczęciem wydarzenia, ale zaznaczamy, że pula jest ograniczona i w niektórych przypadkach bilety mogą wyprzedać się wcześniej).

Część stacjonarna 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023, część online będzie trwać o tydzień dłużej – do 6 sierpnia. Na stacjonarne pokazy zapraszamy do Kina Nowe Horyzonty oraz Dolnośląskiego Centrum Filmowego.


czytaj także
Dystrybucja Uczucie mocne jak góra. „Kawałek nieba” Micheala Kocha od dziś w kinach 26/05/23
Program Nagrodzone w Cannes „About Dry Grasses” Ceylana w programie festiwalu 27/05/23
Festiwale Ekscentrycznie i autotematycznie: Cannes oczami dyrektorek NH i AFF 30/05/23
Program „20 000 gatunków pszczół”, „Przejścia” oraz „Odwieczna córka” na festiwalu 18/05/23

Newsletter

OK