English

„Samsara” i „Tótem” nagrodzone na Berlinale. Polska premiera na 23. NH

25/02/23
Samsara, reż. Lois Patiño
„Właśnie takiego kina dziś potrzebujemy”. Media polecają „Blisko” Niech zapanuje jasność! Ebook poświęcony projektowi Białe noce

W sobotni wieczór poznaliśmy zwyciężczynie i zwycięzców 73. MFF Berlinale. Mamy przyjemność ogłosić, że Nagroda Specjalna Jury sekcji Encounters trafiła w ręce Loisa Patiño, autora Samsary, zaś Nagrodę Jury Ekumenicznego przyznano Tótemowi Lilii Avilés. Oba filmy zaprezentujemy po raz pierwszy w Polsce podczas 23. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu (20-30 lipca), a później – jako Stowarzyszenie Nowe Horyzonty – wprowadzimy do kinowej dystrybucji na terenie naszego kraju.

Tak seans Samsary wspomina Małgorzata Sadowska, jedna z dyrektorek artystycznych Nowych Horyzontów: „Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca Samsara zabiera nas do Laosu i zostawia pośród oszałamiającej, bujnej natury, wśród młodziutkich buddyjskich mnichów, u łoża Mony, której pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul; laotański rozdział tej opowieści kończy się zaskakującym, wspaniałym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. Z seansu wyszłam trochę inna, na trochę inny świat. Definitywnie zima przepoczwarzała się w wiosnę”.

Jury Ekumeniczne jednogłośnie przyznało swoją nagrodę meksykańskiemu Tótemowi w reżyserii Lili Avilés. Jak czytamy w uzasadnieniu werdyktu: „Ten film to poruszający portret rodziny zmagającej się z nieuleczalną chorobą młodego mężczyzny. Historia opowiedziana jest z punktu widzenia jego małej córeczki i rozgrywa się podczas jednego wyjątkowego dnia. Jury było naprawdę zachwycone złożonym i delikatnym sposobem zilustrowania miłości łączącej tę rodzinę, która nie była ani fałszywa, ani wyidealizowana. Pokazuje również, jak kultura meksykańska radzi sobie ze śmiercią i jednocześnie celebruje życie”.

Sur l’Adamant (On the Adamant) Nicolasa Philiberta zostało wyróżnione Złotym Niedźwiedziem. Wielka Nagroda Jury – Srebrny Niedźwiedź trafiła do Christiana Petzolda za Roter Himmel (Afire), Nagrodę Jury – Srebrnego Niedźwiedzia otrzymał Joᾶo Canijo, autor Mal Viver (Bad Living), a Philippe Garrel, twórca Le Grand Chariot (The Plough) został nagrodzony jako najlepszy reżyser. W ręce Sofíi Ortero (20.000 especies de abejas / 20,000 Species of Bees) trafiła nagroda za najlepszy występ pierwszoplanowy, zaś Theę Ehre wyróżniono za najlepszy występ w roli drugoplanowej (Bis ans Ende der Nacht / Till the End of the Night). Angela Schanelec (Music), bohaterka retrospektywy na 21. Nowych Horyzontach, otrzymała nagrodę za najlepszy scenariusz. Giacomo Abbruzzese odebrał nagrodę za wybitne osiągnięcie artystyczne – najlepsze zdjęcia (Disco Boy). Gratulujemy!


czytaj także
Nowe Horyzonty VOD „Godland” ekskluzywnie na NH VOD 25/02/23
News Karnety na 23. Nowe Horyzonty już w sprzedaży 1/03/23
Dystrybucja Porozmawiajmy o bliskości. Pokaz „Blisko” i spotkanie z psychoterapeutą 3/03/23
Dystrybucja Zobacz, jak piorą ci mózg. Oto zwiastun „Brainwashed” 6/03/23

Newsletter

OK