Filmowy atlas Stanów Zjednoczonych, zaczynający się na Heron Bay w Alabamie, a kończący na Kelly w Wyoming. Każde z miejsc ilustruje jedno statyczne ujęcie, jedna wielkoformatowa i trójwymiarowa pocztówka. Świat, który oglądamy, jest różnorodny, ale zdaje się mieć nadrzędną cechę: emanuje pustką i bezwładem. Zupełnie jakby doszło do jakiegoś wyczerpania. Jakby Stany stały się opuszczoną scenerią, pośród której pobrzmiewają echa dawnych idei i historii, niesione przez towarzyszące niekiedy obrazom piosenki i inne nagrania. Najnowszy film Jamesa Benninga, będący swoistym remakiem jego krótkiego metrażu sprzed pół wieku, nakręconego wspólnie z Bette Gordon The United States of America (1975), zawiera radykalnie osobistą wizję zachodniego mocarstwa – i to nawet w wyższym stopniu niż można początkowo przypuszczać. Z czasem atlas okazuje się artystycznym konstruktem, sztucznym i zwodniczym. Ale czy Ameryka sama w sobie nie jest konstruktem?
Urodził się w 1942 roku w Milwaukee. Jako młody człowiek zajmował się wieloma rzeczami: grał w baseball, studiował matematykę, brał udział w walce o prawa obywatelskie, uczył dzieci czytać i pisać. Karierę reżyserską rozpoczął w latach 70. Wraz z kolejnymi dekadami pracy twórczej dorobił się statusu jednego z najważniejszych przedstawicieli kina eksperymentalnego. Wiele jego filmów pokazywanych było w ramach Nowych Horyzontów, w tym Zmierzch, Dwadzieścia papierosów czy L. Cohen.
1975 The United States of America (short, doc., co-dir.)
2011 Dwadzieścia papierosów / Twenty Cigarettes (doc.)
2011 Zmierzch / Nightfall (doc.)
2016 Równonoc wiosenna / Spring Equinox (doc.)
2016 Równonoc jesienna / Fall Equinox (doc.)
2017 L. Cohen (doc.)
2022 Stany Zjednoczone Ameryki / The United States of America (doc.)