Zasady gry są proste: ustawiona w domu kamera z obiektywem skierowanym przez okno na zewnątrz filmuje ustawionych jak do portretu mieszkańców, którzy cierpliwie reagują na polecenia operatora. Pozują przez minutę. Są wśród nich samotny mężczyzna, duża rodzina, starsza kobieta na trampolinie. Króliki, psy i koty również mogą dołączyć. Framugi okna wraz z firankami lub zasłonkami tworzą naturalne ramy dla tych tableaux vivants. Garnek z zupą na kuchence, dźwięki radia, szum drzew – te wszystkie detale uchwycone są jakby mimochodem. Zainscenizowane kadry przywodzą na myśl renesansowe portrety we wnętrzach, wypełnione przedmiotami zdradzającymi reprezentowaną klasę, status materialny czy zainteresowania właścicieli. W Domach oglądamy ludzi z miast, przedmieść i wsi, z różnych środowisk i klas społecznych, słyszymy różne języki, zazwyczaj mamy do czynienia z rodzinami nuklearnymi, ale nie jest to regułą. Laila Pakalniņa i operator kamery Gints Bērziņš nie lekceważą tych różnic, ale celem twórców nie jest stworzenie rejestru łotewskiego społeczeństwa. Trudno jednak nie pomyśleć o fotografiach z Zapisu socjologicznego Zofii Rydet, której monumentalne archiwum jest portretem ludzkiej rodziny we wnętrzu.
Jedna z najważniejszych łotewskich twórczyń filmowych. Urodziła się w 1962 roku w nadbałtyckiej Lipawie, a w 1991 roku ukończyła moskiewski WGIK. Od tego czasu stworzyła ponad 20 filmów, zarówno dokumenty, jak i fabuły. Pantofelek Pakalniņy zakwalifikowano do sekcji Un Certain Regard na MFF w Cannes w 1998 roku, a jej kolejne filmy pokazywano na festiwalach w Berlinie, Karlowych Warach i w Amsterdamie. Świt (16. NH) i W lustrze (21. NH) pokazywaliśmy na Nowych Horyzontach.
2003 Pyton / Pitons / The Python
2006 Zakładnik / Kilnieks / The Hostage
2012 Picas
2015 Świt / Ausma / Dawn
2020 W lustrze / Spogulis / In the Mirror
2021 Domy / Homes (doc.)