Najnowsze dzieło twórców słynnego Lewiatana (konkurs 13. NH) to filmowy hołd złożony ludzkiej anatomii, dokumentalny poemat o relacji z ciałem, które jest naszym najwierniejszym życiowym towarzyszem, a o którym tak niewiele zwykle wiemy. Tytuł nawiązuje do siedmiotomowego traktatu, jaki w połowie XVI wieku opublikował flamandzki uczony Andreas Vesalius. Jego praca była pierwszym wydanym drukiem tekstem naukowym poświęconym budowie ludzkiego organizmu i zrewolucjonizowała medycynę. Véréna Paravel i Lucien Castaing-Taylor idą tropem renesansowego lekarza, zaglądając – z właściwym sobie wizualnym rozmachem – w głąb ludzkich ciał. Nie jest to kino dla widzów wrażliwych, bo ta antropologiczna podróż oznacza długie i wnikliwe sceny badań, operacji oraz zabiegów. Granica między widzem a tym, co widać na ekranie, szybko się zaciera – znajdujemy się wewnątrz pulsującej, rządzącej się własnymi prawami materii. Jest to doświadczenie dość ekstremalne, ale wyjątkowe i intrygujące. Z kolejnych obrazów tkanek, komórek i narządów wyłania się opowieść o cykliczności życia i śmierci. Oraz niepowtarzalny, mieniący się kolorami i kształtami pejzaż anatomicznego kosmosu.
Francuska artystka wizualna i reżyserka urodzona w 1971 roku w szwajcarskim Neuchâtel. Wykładała m.in. na Université de Toulouse II (gdzie zrobiła doktorat na wydziale Antropologii i Komunikacji Społecznej), na Uniwersytecie Harvarda i Uniwersytecie Columbia. Od 2006 roku współtworzy wraz z Lucienem Castaingem-Taylorem Sensory Ethnography Lab na Harvardzie. Zadebiutowała krótkim metrażem 7 Queens. Jeden z jej kolejnych projektów, Foreign Parts, zrealizowany z J.P. Śniadeckim, zdobył nagrodę dla najlepszego filmu i specjalne wyróżnienie jury na MFF w Locarno.
2008 7 Queens (short)
2010 Interface Series (short)
2010 Foreign Parts (co-dir., doc.)
2012 Lewiatan / Leviathan (co-dir.)
2013 Nature Morte / Still Life (short, co-dir.)
2017 Somnilokwie (co-dir.)
2017 Caniba (co-dir.)
2022 De humani corporis fabrica (co-dir.)
Brytyjski reżyser i artysta wizualny urodzony w 1966 roku w Liverpoolu. Doktor antropologii Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Wykłada na Harvardzie, gdzie wspólnie z Véréną Paravel prowadzi Sensory Ethnography Lab. Zadebiutował krótkometrażowymi Made in USA i In and Out of Africa nakręconymi z Ilisą Barbash. Ich kolejne dzieło, pełnometrażowy dokument Sweetgrass, było nominowane do Independent Spirit Award. Castaing-Taylor prezentował swoje wideoinstalacje w najważniejszych galeriach świata, m.in. w MoMA, Centre Pompidou, Whitney Museum of American Art, Berlin Kunsthalle i London’s Institute of Contemporary Arts.
1990 Made in USA (co-dir., short)
2001 In and Out of Africa (co-dir., doc.)
2009 Sweetgrass (co-dir.)
2010 The High Trail (short)
2012 Bedding Down (short)
2012 Lewiatan / Leviathan (co-dir.)
2013 Nature Morte / Still Life (short, co-dir.)
2017 Somnilokwie (co-dir.)
2017 Caniba (co-dir.)
2022 De humani corporis fabrica (co-dir.)