Na festiwalowym szlaku, wśród niemal 290 produkcji, łatwo zgubić trop. Na szczęście podczas Nowych Horyzontów mamy ekipę wspaniałych przewodników, którzy poprowadzą Was przez programowe bogactwo i wskażą to, co uważają za najciekawsze.
Poznajcie zatem top 10 Marcina Pieńkowskiego, dyrektora festiwalu, który nakieruje Was na znakomite kino!
Canneńskie Grand Prix. Kino przepełnione nadzieją i miłością do często okrutnego świata, wrażliwe i nasycone autentyzmem, a jednocześnie metafizyczne. To również błyskotliwie zmontowana symfonia wielkiego miasta, które niekiedy tłamsi uczucia swoich mieszkańców.
Jeden maturalny incydent służy pokazaniu rozdartych Węgier (a w sumie to i Polski, Europy, świata…) oraz niezwykle inteligentnemu portretowaniu młodości. Wenecki laureat sekcji Orrizonti. Koniecznie!
Jeden z najbardziej niezwykłych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes. Osobliwa opowieść o narzeczonych, rozłączonych na azjatyckich rubieżach, która urzeka błyskotliwym połączeniem poetyckiego trawelogu z kinem drogi.
Kino wrażliwe, poruszające i precyzyjne, lecz przede wszystkim niezwykle istotne, zadające kluczowe pytania o sens milczenia kobiet w starciu z wyrachowanym oprawcą. Nie ma tu jednak rakiet roztrzaskanych o kort (Julie jest tenisistką) – jest cicha walka o przetrwanie.
Nagrodzone w Cannes, niezwykle inteligentne kino o związkach i przewrotny hołd oddany klasycznym hollywoodzkim komediom romantycznym. Bohaterami są Ale i Alex – para z czternastoletnim stażem, która chce zorganizować imprezę celebrującą… koniec ich związku.
Bohater tegorocznej retrospektywy w wydaniu epickim. Cudowna hybryda science-fiction, melodramatu i kina grozy. Bonello jest tylko jeden! Léa Seydoux również (chociaż tutaj w kilku wydaniach).
Nyoni ponownie miesza realizm z poetyckością, surrealizm z naturalizmem, kreśląc portret lokalnej społeczności, która nie potrafi uciec od toksycznej tradycji, kultu rodziny i żelaznego patriarchatu, spychającego kobiety do roli służących i rodzących. Gdzieś czai się bunt, a może chociaż śmiech. Nic tylko zostać perliczką…
Najbardziej pojechany film roku. Zabawne, dzikie, minimalistyczne kino drogi. Taki spacer przez las z „wielkimi stopami”… Cóż tam się nie dzieje?!
Laureat tegorocznego Złotego Niedźwiedzia. Fenomenalny dokument duchologiczno-etnograficzny. Precyzyjny i poruszający, głęboko polityczny i rozrachunkowy. Plus zerknijcie na nagrodzony w Cannes Atlantyk Mati Diop.
Kontestator, nowofalowiec, jeden z najważniejszych autorów kina japońskiego. 14 filmów, z czego kilka pokażemy na rzadkich kopiach 35 mm! Musicie to zobaczyć!
A także:
Amadeusz! Pamiętajcie, że w ramach festiwalu w Hali Stulecia odbędzie się pokaz legendarnego dzieła Formana z Chórem Filharmonii Krakowskiej i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej na żywo!