Film bez dialogów o roku z życia grupy Wielkich Stóp, surrealistyczna komedia o imigranckim zderzeniu z artystycznym światkiem Nowego Jorku i mroźny horror o leśnym ośrodku wypoczynkowym, w którym chętnie rozgościłby się Jack Torrance z Lśnienia. Taka kombinacja może zaistnieć tylko po 22:00! Nocne Szaleństwo podczas 24. MFF mBank Nowe Horyzonty dostarczy jak zawsze wyjątkowego rodzaju przyjemności na granicy dobrego smaku i filmów-jednorożców, niepodobnych do niczego innego.
W tym roku w ramach sekcji będzie można zobaczyć m.in. Sasquatch Sunset Davida i Nathana Zellnerów (z Jessem Eisenbergiem i Riley Keough w niecodziennych rolach), Cuckoo Tilmana Singera (Hunter Schafer ponownie udowadnia, że ma wielki talent!) i Problemistę Julio Torresa (z niezmiennie znakomitą Tildą Swinton).
Trwa sprzedaż karnetów na 24. MFF mBank Nowe Horyzonty (18-28 lipca).
Zapomnijcie o pierwszym segmencie 2001: Odysei kosmicznej – oto film o małpach, który robi piorunujące wrażenie! Sasquatch Sunset to efekt długoletniej fascynacji Zellnerów Wielką Stopą – to ich drugi film poświęcony temu stworzeniu! – który ma siłę zdolną wykurzyć publiczność z kina. Zachęcamy jednak do wytrwałości: nieczęsto zdarza się, by Jesse Eisenberg i Riley Keough zagrali wielkie małpy, zaspokajające wszelkiego rodzaju (naprawdę, wszelkiego!) potrzeby. Można się śmiać, można brzydzić, ale w tym szaleństwie jest metoda: opowiedzieć o charakterze naszej relacji z naturą. Jak napisało „Variety”: musisz to zobaczyć, żeby uwierzyć, że taki film w ogóle powstał.
Znów zaczniemy od Kubricka, bo trudno nie zacząć, gdy mowa o horrorze, którego akcja dzieje się w dziwacznym pensjonacie w sercu gór i lasów Bawarii. Tam, przymuszona przez ojca i macochę, przyjeżdża Gretchen (znakomita, znana z Euforii Hunter Schafer), by wkrótce, z nudów, przekory i potrzeby wyrwania się z tego odludzia, przyjąć propozycję pracy w ośrodku kierowanym przez pana Königa (wspaniały come back Dana Stevensa). Tak jak Jack Torrance z Lśnienia, zacznie wkrótce dostrzegać demoniczność hotelu i jego otoczenia: opustoszały nocną porą od czasu do czasu jest nawiedzany przez krzyk, jego goście nie mogą po zmroku wychodzić poza jego teren, a czasem nawet wymiotują bez powodu. Czy Gretchen postradała zmysły, czy naprawdę coś jest głęboko nie tak z tym rozkosznym, leśnym azylem?
Wszyscy kochamy Tildę Swinton, nawet jako kolejną Monsterę, rozczochraną marszandkę wszelakiej sztuki nowoczesnej (zwłaszcza drogiej i spektakularnej). No, może oprócz jej nowego asystenta, który przetrwa wszystko, by spełnić swój zagrożony amerykański sen, zostać w Nowym Jorku i projektować zabawki. Julio Torres (pochodzący z Salwadoru komik i scenarzysta) upakował w tej odjechanej komedii wiele własnych emigranckich doświadczeń i przekuł je w szaleńczą filmową jazdę bez trzymanki, a do zagrania kolejnych potworów stojących na drodze młodego artysty stawiającego pierwsze kroki w nieludzkim środowisku namówił RZĘ, Isabellę Rossellini (jako narratorkę) i Gretę Lee a także Catalinę Saavedrę (aktorkę nieprofesjonalną, którą „odkrył” inny południowoamerykański żartowniś, Sebastián Silva i zatrudnił w Służącej). Takiej dozy surrealizmu, czarnego humoru i absurdu (jak choćby biurokratyczny system wizowy) i satyry nie pamiętam w amerykańskim wydaniu od czasu Brazil Terry’ego Gilliama. (opis: Ula Śniegowska)
Oprócz wspomnianych wyżej filmów, w programie Nocnego Szaleństwa znajdą się także dwa filmy stałego bywalca tej sekcji – reżysera, który ożywił Morderczą oponę i równie morderczą kurtkę w Deerskin. Na Nowych Horyzontach wylądują Yannick oraz Daaaaaalí! Quentina Dupieux, czym chwaliliśmy się już w jednym z ostatnich newsów.
Czytaj więcej o filmach Dupieux
Patronem sekcji Nocne Szaleństwo jest Portal Immersja.