English

Ujawniamy pierwsze tytuły z programu sekcji Lost Lost Lost

4/04/24
Misja na Marsa, reż. Amat Vallmajor del Pozo
Mistrzowski początek, czyli sekcja Odkrycia Ruiny? To świetne tworzywo. Słuchaj podcastu o „Anselmie”

Eksperymentalne slow cinema, hybrydowe dokumenty, łamiące konwencje fabuły i filmowe eseje – kuratorzy sekcji Lost Lost Lost, Agnieszka Szeffel, Mariusz Mikliński i Mariusz Wojas, prezentują filmy z ubiegłych lat zagubione w festiwalowym obiegu. W tym roku w programie znalazły się tytuły, których twórcy zachęcają do podjęcia działania, rozwikłania tkwiących w ich filmach zagadek. 

Uczą się tego studenci na zajęciach Jamesa Benninga określanych mianem „looking and listening”. Film – mówi reżyser, którego twórczość poznaliśmy dzięki Nowym Horyzontom – może być formą aktywizmu, film motywuje widzów do reakcji, możemy być uczestnikami za pośrednictwem kina. Na horyzoncie pojawiły się szkoły filmowe, które uprawiają „radykalną pedagogikę”, będącą w nieustannym procesie, krytyczną i kolektywną. Ich absolwenci poszli w świat, by go zmieniać, a ich filmy już trafiły do Lostów.

Na 24. MFF mBank Nowe Horyzonty zapraszamy w dniach 18-28 lipca. Trwa sprzedaż karnetów na festiwal.

Kup karnet

W programie sekcji Lost Lost Lost znajdą się m.in.:

Misja na Marsa (Misión a Marte / Mission to Mars), reż. Amat Vallmajor del Pozo / Hiszpania / 2022 / 72’

Futurystyczny, dystopijny, punkowy film dla całej rodziny – tak określa swój debiut młody Katalończyk, Amat Vallmajor del Pozo. Oto mieszanka wybuchowa, eklektyczna i radykalna, zrealizowana pod skrzydłami Sergio Oksmana w nowym laboratorium kina, czyli Elías Querejeta Zine Eskola w San Sebastián. Wujowie i ciotka Amata zagrali rodzeństwo w kryzysie. Czy tytułowa misja na Marsa, z jaką mają się udać „chłopcy”, zatrzymywani wciąż przez siostrę, pomoże im zmierzyć się z nieuchronnym? Punk-rock w głośnikach, ziarniste czarno-białe zdjęcia, marsjańskie krajobrazy północnej Hiszpanii i nieustający brak powagi!

Allensworth, reż. James Benning / USA / 2022 / 65’

Nestor filmowego strukturalizmu, James Benning, w Allensworth daje wykładnię tego, czym jest dla niego kino. Statyczne kadry o perfekcyjnej kompozycji składają się na esej o politycznym charakterze przestrzeni. Założone w 1908 roku, nieistniejące już Allensworth było pierwszym miastem w Kalifornii ufundowanym przez Afroamerykanów. Do jego upadku przyczyniły się dyskryminacyjne reguły, rządzące życiem społecznym w Ameryce. W latach 70. XX wieku powstał w tym miejscu park tematyczny i zombie-Allensworth powstało z martwych. Reżyser odsłania mroczną historię USA w procesie obserwacji.

Otwarte usta umarłych (I morti rimangono con la bocca aperta / The Dead Remain with Their Mouth Open), reż. Fabrizio Ferraro / Włochy, Hiszpania / 2022 / 84’

Filmowy flâneur Fabrizio Ferraro rusza w kolejną niecodzienną wędrówkę po obrzeżach kina śladem prześladowanych samotników. Minimalistycznym „filmem wojennym” zamyka poświęconą im trylogię, na którą składają się też Niechciani w Europie (2018, Lost Lost Lost 20. NH) i Checkpoint Berlin (2020). W 1944 roku ośnieżonymi szlakami we włoskich górach Marsicani przedzierają się czterej bojownicy ruchu oporu. Porwani przez wir historii, zawieszeni w pustce i bezczasie, zmęczeni oczekują wyzwolenia, którym może okazać się ciepło drugiej ludzkiej dłoni. Reżyser będzie gościem Nowych Horyzontów.

Popiół imieniem jest człowieka (Ashes by Name Is Man), reż. Ewelina Rosińska / Niemcy / 2023 / 20’

Adeptka utworzonego przez Ute Aurand Bolex Atelier, Polka Ewelina Rosińska, wraca do kraju z filmem wiernym ideom berlińskiej szkoły eksperymentu. Jej przypominające strumień świadomości kino oddala się od reguł klasycznej narracji i dokumentalnych celów, tym razem eksplorując narodową tożsamość. Buduje ją w oparciu o historyczne symbole i kościelne rytuały, kulturę miasta i tajemnice natury. Jednak obrazy u Rosińskiej układają się w rozedrgany kalejdoskop chwil, będący raczej zbiorem uczuć niż opowieścią.  

 
 

Pełny program sekcji Lost Lost Lost poznamy 2 lipca. 

Więcej informacji o programie sekcji znajduje się na profilach FB oraz IG Bezruchu filmowego

Patronem medialnym sekcji Lost Lost Lost jest Czasopismo Ekrany.


czytaj także
Dystrybucja Dokumentnie. Wim Wenders i kino dokumentalne 3/04/24
Nowe Horyzonty VOD Rodzina to jest siła? „Georgie ma się dobrze” na NH VOD 5/04/24
Program Korporacja? Dobry żart! „Playtime” Jacques’a Tatiego w programie festiwalu 9/04/24
Nowe Horyzonty VOD Niclas Cage jak ze snów. „Dream Scenario” na NH VOD! 29/03/24

Newsletter

OK