English

Ostrożnie, radykalizm! – słuchaj podcastu z Miłoszem Wiatrowskim-Bujaczem

14/03/24
Cztery córki, reż. Kaouther Ben Hania
Pułapki uważności – słuchaj podcastu z Karoliną Sobańską wokół „Club Zero” Neorealista, modernista, obieżyświat. Rozmawiamy o filmach Satyajita Raya

Na ekranie Cztery córki, ale przed mikrofonem dwóch mężczyzn. W piątym odcinku Podcastu Nowych Horyzontów znów idziemy pod prąd: choć film w reżyserii Kaouther Ben Hani został zrobiony przez kobietę (i z kobietami na pierwszym planie), to dziś chcemy zaznaczyć, że Cztery córki wiele mówią także o (nie)widzialnej roli męskiej części społeczeństwa, nie tylko tunezyjskiego.

Staszek Abramik z zespołu Nowych Horyzontów rozmawia więc z Miłoszem Wiatrowskim-Bujaczem, politologiem i komentatorem politycznym, prowadzącym profil milosz.miedzy.innymi, o szerszym obrazku: roli patriarchatu, którego toksyczne wzorce (świadomie lub nie) są często reprodukowane przez same kobiety; o Arabskiej Wiośnie i jej pokłosiu, o polityce i politycznej radykalizacji, które potrafią wgryźć się w nasze życia w nawet najmniej spodziewanej chwili. Jak głosi stara maksyma: możesz nie interesować się polityką, ale ona zawsze będzie interesować się tobą.

Dziś zapraszamy do odsłuchania podcastu, a już od jutra – 15 marca – na kinowe pokazy nominowanych do Oscara Czterech córek.

Za możliwość nagrania podcastu dziękujemy Studio Soundflower.

Zaplanuj seans

Cztery córki, czyli jak odnaleźć prawdę: przewodnik

Cztery córki zostały nominowane do Oscara za najlepszy dokument i zdobyły nagrodę w tej kategorii na ostatnim festiwalu w Cannes, jednak sam film jest zaskakującym połączeniem fabuły, dokumentu, policyjnej rekonstrukcji, z polityczną rewolucją w tle. Całą opowieść oparto zaś na prawdziwej, wstrząsającej historii Olfy Hamrouni i jej dzieci.

Ta wyjątkowa forma pozwala jednej z najbardziej uznanych reżyserek współczesnego kina (to jej druga nominacja do Oscara), Kaouther Ben Hani, zanurkować głęboko w temacie, który został zbanalizowany przez media. Bohaterką jest Olfa (we własnej osobie, ale czasem zastępowana na ekranie przez aktorkę), matka czterech córek. Dwie najmłodsze występują w filmie, zniknięcie dwóch najstarszych (wcielają się w nie aktorki) jest tematem pasjonującego „śledztwa”, które prowadzi aż do jednej z najniebezpieczniejszych organizacji terrorystycznych na świecie – tzw. Państwa Islamskiego.

Ben Hania – podobnie jak Deniz Gamze Ergüven, autorka obsypanego nagrodami Mustanga – tropi siłę problematycznego międzypokoleniowego kobiecego przekazu, wydobywa na światło dzienne powszechnie akceptowaną domową i systemową przemoc, punktuje sposób, w jaki pozornie odległe przemiany polityczne kształtują los jednostek. Poruszające, niekiedy konfrontacyjne, z pewnością prowokacyjne i szalenie odważne Cztery córki są również wyznaniem wiary w siłę, wytrwałość i solidarność kobiet. Od Tunezji dzielą nas setki kilometrów, jednak film Ben Hani wybrzmiewa zaskakująco aktualnie również w Polsce.


czytaj także
Program „Cztery córki” już w kinach. Zaplanuj seans 15/03/24
Dystrybucja Intencja jest najważniejsza – Zofia Kowalewska o „Czterech córkach” 13/03/24
Dystrybucja „Minimum informacji, maksimum emocji” – rozmowa z Zofią Kowalewską 13/03/24
Program Filmy Bonello, Garrone i Jude w programie 24. MFF mBank Nowe Horyzonty 12/03/24

Newsletter

OK