Znamy selekcję drugiej edycji międzynarodowego konkursu Smart7, współtworzonego przez siedem europejskich festiwali filmowych. Konkursowe tournée rozpocznie się już w marcu, a Polskę reprezentować będzie To nie mój film Marii Zbąskiej. Między 18 a 28 lipca wszystkie tytuły z selekcji Smart7 zobaczymy w ramach 24. MFF mBank Nowe Horyzonty.
Prezentowanie filmów poszerzających spojrzenie na świat to główne zadanie, które od lat przyświeca naszemu festiwalowi, jednak w zeszłym roku poszliśmy krok dalej. Wspólnie z organizatorkami i organizatorami sześciu wyjątkowych europejskich wydarzeń filmowych stworzyliśmy sieć Smart7, w ramach której wymieniamy się doświadczeniami, uczymy nowych praktyk i szukamy innowacyjnych rozwiązań dla festiwali. W tym roku kontynuujemy dobrą współpracę, zaczynając od organizacji drugiej odsłony unikalnego, wędrownego konkursu Smart7.
W jego skład wejdzie siedem filmów wybranych wspólnie przez kuratorów i kuratorki MFF mBank Nowe Horyzonty (Polska), Kino Pavasaris IFF (Litwa), IndieLisboa IFF (Portugalia), Filmadrid (Hiszpania), Transilvania IFF (Rumunia), Reykjavik IFF (Islandia) i Thessaloniki IFF (Grecja). Z ramienia Nowych Horyzontów w obradach zespołu selekcyjnego uczestniczyła Ewa Szabłowska, dyrektorka artystyczna festiwalu.
Siedem konkursowych filmów ponownie będzie podróżować z Wilna (już w marcu), przez Lizbonę, Madryt, Kluż-Napokę, Wrocław i Reykjavik, zaś laureat zostanie wyłoniony przez międzynarodowe młode jury (w skład którego wejdzie także przedstawiciel/przedstawicielka z naszego kraju) na kończącym filmową wędrówkę festiwalu w Salonikach. Polskie widzki i widzowie będą mogli zobaczyć wszystkie konkursowe tytuły podczas 24. MFF mBank Nowe Horyzonty. Trwa sprzedaż karnetów na wrocławski festiwal.
„Ten związek przypomina kabel od ładowarki, który pogryzł pies… Niby ładuje, ale to nie ma prawa działać” – w ten sposób Wanda podsumowuje swoją wieloletnią relację z Jankiem. Wspólnie podejmują ostatnią próbę ratowania związku i wyruszają w podróż wzdłuż zimowego wybrzeża Bałtyku. Pełnometrażowy debiut Marii Zbąskiej to współczesna i pełna inteligentnego humoru opowieść o walce o miłość. W czasach, gdy wszystko jest jednorazowe i łatwe do wymiany, Wanda i Janek podejmą próbę naprawy relacji, w której jeszcze nie wszystko jest stracone. To nie mój film rozpocznie konkursową wędrówkę od Wilna, gdzie zostanie zaprezentowany premierowo w ramach Kino Pavasaris – największego i najważniejszego festiwalu w Litwie. Film wyprodukowała Inga Kruk (HI Movies), zaś za międzynarodową sprzedaż odpowiada firma IKH Pictures Promotion.
Konkurs Smart7 daje przestrzeń nowym głosom europejskiego kina, twórczyniom i twórcom sięgającym po bardzo różne konwencje i strategie artystyczne. Łączy je oryginalność środków wyrazu, wrażliwość społeczna, energia młodości, zapał do zmiany oraz niezgoda na świat urządzony według konserwatywnych zasad. W programie znalazł się najnowszy film, znanego nowohoryzontowym widzom, Leonardo Mouramateusa Greice – szkatułkowa opowieść o miłości i sztuce konfabulacji. Hiszpanię reprezentuje W drodze Marii Royo i Julii de Castro – kapryśny i hedonistyczny film drogi, uwalniający ciała i emocje z więzów społecznych oczekiwań. Przejmujący i poetycki film Gdzie idą słonie w reżyserii duetu Gabi Sarga – Catalin Rotaru jest kandydatem rumuńskim. Pięć i pół historii miłosnych w mieszkaniu w Wilnie Tomasa Vengrina to ironiczne studium współczesnych związków, których dynamikę obserwujemy w wynajętym apartamencie Airbnb. Greckie Moje lato z Carmen w reżyserii Zachariasa Mavroeidisa to błyskotliwy dialog zarówno z gatunkiem „filmu w filmie” jak i konwencjami kina queerowego. A w wypełnionym niezwykłą atmosferą, islandzkim thrillerze Natatorium Helena Stefánsdóttir przygląda się skrywanym, rodzinnym tajemnicom.
Smart7 to wyjątkowy projekt na filmowej mapie świata, a MFF mBank Nowe Horyzonty jest jedynym festiwalem reprezentującym Polskę w sieci, jednocześnie będąc jej liderem. W grudniu ubiegłego roku gościliśmy we Wrocławiu przedstawicielki i przedstawicieli wszystkich krajów zrzeszonych w Smart7, rozmawiając wspólnie o wyzwaniach stojących przed promocją, marketingiem i sponsoringiem festiwalowym. W planach są kolejne sesje warsztatowe w pozostałych krajach grupy Smart7, podczas których będą omawiane dalsze aspekty związane z organizacją festiwali.