English

Ścinki z życia szczęśliwego człowieka

Jonas Mekas
Out-takes From the Life of a Happy Man
USA 2012 / 67’
Wolne cząsteczki: Historia filmu eksperymentalnego Nie miałem dokąd iść

Wideopamiętnik szczęśliwego człowieka z kamerą. Guru amerykańskiej awangardy wyrusza w podróż po 60 latach swojej twórczej pracy. Obrazy mkną przez ekran nieuporządkowane, wbrew ograniczającej chronologii, spuentowane komentarzem reżysera – jak choćby w jego słynnym filmowym dzienniku  Lost, Lost, Lost z lat 70. Mekas wkłada do projektora kolejne szpule z taśmą wypełnione przeszłością. Dziecięce zabawy, zapisane na kartkach myśli, migoczące ulice Nowego Jorku tworzą intymny kolaż. Spośród tych wyimków z codzienności można wyłowić postaci kluczowe dla środowiska intelektualnego Ameryki, przyjaciół i współpracowników Mekasa – m.in. Williama Burroughsa czy poetę Jamesa Broughtona. Prywatna kronika drugiej połowy XX wieku odzwierciedla artystyczną postawę Mekasa, która, jak stwierdził w jednym z wywiadów, zawsze polegała na poszukiwaniu intensywności chwili, tego, co ważne, w tym, co przypadkowe i niepozorne.  Ścinki..., stawiając pytania o naturę pamięci, są wyznaniem wiary w ocalającą moc taśmy filmowej.

Mariusz Mikliński

Jonas Mekas

(1922-2019) Litewsko-amerykański filmowiec, poeta, aktywista i prekursor awangardowego kina lat 60. Jeszcze w trakcie II wojny światowej opuścił rodzimą Litwę i w 1949 roku trafił do Nowego Jorku, z którym na zawsze powiązał swoją działalność artystyczną. Był jednym z założycieli Film-Makers’ Cooperative, stowarzyszenia skupiającego twórców kina niezależnego i archiwizującego ich prace. Począwszy od lat 50. rejestrował swoją codzienność na kamerze 16 mm. Z nakręconego materiału powstały jego monumentalne, a zarazem intymne dzienniki filmowe: Walden, Lost Lost Lost czy Kiedy szedłem przed siebie, widziałem krótkie przebłyski piękna. Współpracował z ikonami kontrkultury: Yoko Ono, Allenem Ginsbergiem czy Andym Warholem, którego według legendy zachęcił do sięgnięcia po kamerę. Walczył z amerykańską cenzurą i był rzecznikiem swobody artystycznej: W filmie potrzebujemy mniej perfekcji, a więcej wolności – stwierdził w jednym z wywiadów, a jego twórczość, której nie porzucił do ostatnich dni swojego życia, była potwierdzeniem tych słów. 

Wybrana filmografia

1961 Działa wśród drzew / Guns of the Trees

1964 Klatka / The Brig

1972 Reminiscencje z podróży do Litwy / Reminiscences of a Journey to Lithuania

1976 Lost Lost Lost

2000 Kiedy szedłem przed siebie, widziałem krótkie przebłyski piękna / As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty

2012 Ścinki z życia szczęśliwego człowieka / Out-takes from the Life of a Happy Man

2019 Requiem 

Twórcy

reżyseria Jonas Mekas
scenariusz Jonas Mekas
zdjęcia Jonas Mekas
montaż Jonas Mekas, Elle Burchill
obsada Hollis Melton, Oona Mekas, Adolfas Mekas, Jonas Mekas, Ken Jacobs, William S. Burroughs, Peter Kubelka, James Broughton
producent Jonas Mekas
produkcja Anthology Film Archives
właściciel praw Re:Voir
język angielski