Czy to duchy, czy widma przeszłości nawiedzają ten piękny dom w willowej dzielnicy Kapsztadu? Ciszę wysprzątanych korytarzy i pokoi przerywają raz po raz przeszywające dźwięki. Odgłosy domowej harówki: naczyń dzwoniących w zlewie, wody bulgocącej w rurach, szczotki wściekle szorującej podłogę. Tak brzmią codzienne obowiązki Mavis, czarnej służącej u bogatej białej kobiety. Mavis od kilkudziesięciu lat sumiennie zajmuje się gospodarstwem. Gotuje, sprząta i wychowuje dzieci w domu, w którym zna każdy centymetr, ale nigdy nie czuła się w nim u siebie. Gdy na skutek rodzinnych perturbacji przyjeżdża jej własna córka z wnuczką, obie muszą pozostać niewidzialne. Mają nie hałasować, niczego nie dotykać, nie zaznaczać swojej obecności. Co zresztą nie jest bardzo trudne, bo Pani jest już tak wiekowa, że nie opuszcza swojego pokoju. Czy nie nadszedł czas, by oddać ją do domu opieki? – pyta mimochodem córka. Jednak wtedy, jak cierpko zauważa Mavis, sama pozbawi się dachu nad głową. Horror Jenny Cato Bass flirtuje z wątkami nadprzyrodzonymi, ale grozę odnajduje w dynamice społecznej, która dla wielu mieszkańców RPA jest normalna. Choć akcja toczy się kilkadziesiąt lat po upadku apartheidu, cień przeszłości jest ciągle obecny. I powraca niczym wyparta trauma w najbardziej nieoczekiwanych momentach.
Południowoafrykańska pisarka, reżyserka i była wiedźma. Wraz z Wanuri Kahiu jest współautorką scenariusza do filmu Rafiki, który miał premierę w Cannes w sekcji Un Certain Regard w 2018 roku. Jej trzecia pełnometrażowa fabuła Flatland była filmem otwierającym sekcję Panorama na Berlinale 2019. Bass wykłada reżyserię i scenopisarstwo na Cape Peninsula University of Technology i jest założycielką kolektywu Free Film School.
2010 The Tunnel (short)
2010 Africa First: Volume One (segments: The Tunnel)
2014 Love the One You Love
2017 High Fantasy
2019 Sizohlala (short)
2019 Neighbors
2019 Flatland
2021 Dobra Pani / Mlungu Wam / Good Madam