Nominowane do Oscara dzieło Agnieszki Holland, najgłośniejsze spośród jej ostatnich produkcji. Główny bohater Leopold Socha ma niewiele wspólnego z nieskazitelnymi herosami rodem z hollywoodzkich superprodukcji o Holocauście. Lwowski awanturnik, który początkowo ukrywa Żydów wyłącznie dla pieniędzy, w swojej ambiwalentnej postawie bardziej przypomina Leona z Gorzkich żniw, innego wojennego filmu Holland. Równie wieloznacznymi postaciami okazują się beneficjenci jego pomocy. Przełamując kolejne schematy, polska reżyserka opiera się pokusie redukowania postaci ukrywających się przed hitlerowcami Żydów do roli bezwolnych ofiar. Prześladowani bohaterowie W ciemności nie stanowią jednolitej masy, lecz zróżnicowaną wewnętrznie grupę, w której dochodzi do konfliktów, napięć, ale i porywów namiętności. Oryginalność wizji Holland sprawiła, że jej film zyskał uznanie nie tylko w kręgach krytyków filmowych. Wielkim orędownikiem W ciemności okazał się m.in. Timothy Snyder. W recenzji dla „New Yorkera” wybitny historyk określił film Polki niezwykłym dziełem sztuki, które przybliża nas do rzeczywistości Holocaustu, zmuszając widza do wyjścia ze strefy komfortu.
Urodzona w 1948 roku w Warszawie reżyserka i scenarzystka filmowa. Jedna z czołowych postaci europejskiego i światowego kina. Na początku kariery była zaliczana do twórców kina moralnego niepokoju. Oprócz filmów realizuje także seriale (m.in. House of Cards, The Wire i Treme). Laureatka Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie (za Pokot z 2017 roku) i wielu innych prestiżowych nagród filmowych. Od stycznia 2014 roku jest przewodniczącą zarządu Europejskiej Akademii Filmowej w Berlinie.
1981 Kobieta samotna / A Lonely Woman
1990 Europa, Europa
1995 Całkowite zaćmienie / Total Eclipse
2002 Julia wraca do domu / Julie Walking Home
2011 W ciemności / In Darkness