Obsypany nagrodami miniserial, w którym Agnieszka Holland wraca do dobrze sobie znanej rzeczywistości. Absolwentka praskiej FAMU skupia się na jednym z najbardziej wstrząsających epizodów powojennej historii Czechosłowacji – samospaleniu Jana Palacha. W Gorejącym krzewie reżyserkę interesuje jednak nie tyle sam radykalny gest, ile jego polityczne i etyczne konsekwencje dla całego społeczeństwa. Główną oś fabuły stanowi konflikt pomiędzy rodziną Palacha i wspierającym ją środowiskiem opozycjonistów a próbującym zdyskredytować czyn młodego buntownika komunistą Novým. Holland swoim zwyczajem relacjonuje ten nierówny pojedynek w sposób stonowany i pozbawiony porywów egzaltacji. Jednocześnie kładzie nacisk na jego symboliczny wymiar i udowadnia, że niektóre porażki w długofalowej perspektywie mogą okazać się wstępem do wielkich zwycięstw. Ukazana w Gorejącym krzewie walka o dobre imię Palacha to przecież nic innego jak pokaz „siły bezsilnych”, która ostatecznie pozwoli obywatelom Czechosłowacji na uwolnienie się od komunistycznej zależności.
Urodzona w 1948 roku w Warszawie reżyserka i scenarzystka filmowa. Jedna z czołowych postaci europejskiego i światowego kina. Na początku kariery była zaliczana do twórców kina moralnego niepokoju. Oprócz filmów realizuje także seriale (m.in. House of Cards, The Wire i Treme). Laureatka Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie (za Pokot z 2017 roku) i wielu innych prestiżowych nagród filmowych. Od stycznia 2014 roku jest przewodniczącą zarządu Europejskiej Akademii Filmowej w Berlinie.
1981 Kobieta samotna / A Lonely Woman
1990 Europa, Europa
1995 Całkowite zaćmienie / Total Eclipse
2002 Julia wraca do domu / Julie Walking Home
2011 W ciemności / In Darkness