Dowód na to, że nawet o najtragiczniejszych wydarzeniach z historii Polski da się mówić bez martyrologicznego zadęcia. W opowieści inspirowanej zabójstwem księdza Popiełuszki Agnieszkę Holland interesuje nie tyle sam kapłan, co jego antagonista. Oficer Służby Bezpieczeństwa Stefan (Ed Harris) to postać pod wieloma względami typowa dla twórczości polskiej reżyserki. Tak jak choćby Leon z Gorzkich żniw, bohater jest postacią nieprzeniknioną, miotającą się między skrajnościami, zdolną zarówno do niegodziwości, jak i szlachetności. W rezultacie wyrządzone przez Stefana zło nie ma w sobie nic demonicznego, pozostaje prozaiczne i pozbawione powabu. Ale podobnie jak choćby w Fargo braci Coen banalność niegodziwych czynów nie ujmuje im grozy. Choć fakt, że Zabić księdza z powodów politycznych zostało zrealizowane za granicą, może budzić u współczesnego odbiorcy pewne zdziwienie, to międzynarodowy wymiar filmu ma też swoje zalety. Dzięki niemu w drugoplanowych rolach podziwiamy początkujących wówczas tuzów brytyjskiego aktorstwa: Tima Rotha i Timothy’ego Spalla, a w finale słyszymy balladę skomponowaną przez Joan Baez.
Urodzona w 1948 roku w Warszawie reżyserka i scenarzystka filmowa. Jedna z czołowych postaci europejskiego i światowego kina. Na początku kariery była zaliczana do twórców kina moralnego niepokoju. Oprócz filmów realizuje także seriale (m.in. House of Cards, The Wire i Treme). Laureatka Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie (za Pokot z 2017 roku) i wielu innych prestiżowych nagród filmowych. Od stycznia 2014 roku jest przewodniczącą zarządu Europejskiej Akademii Filmowej w Berlinie.
1981 Kobieta samotna / A Lonely Woman
1990 Europa, Europa
1995 Całkowite zaćmienie / Total Eclipse
2002 Julia wraca do domu / Julie Walking Home
2011 W ciemności / In Darkness