Adaptacja powieści Henry’ego Jamesa, w której Agnieszka Holland nieoczekiwanie odnajduje ducha Gombrowicza. Jak przyznawała w wywiadach sama reżyserka, z twórczości autora Ferdydurke zapożyczyła koncepcję „gęby”, jaką wszyscy wokół próbują przyprawić głównej bohaterce, młodej Catherine. Prym w tych wysiłkach wiedzie bogaty ojciec dziewczyny, który traktuje córkę z dystansem i uważa ją za nierozgarniętą romantyczkę. Z takim osądem nie zgadza się Morris – zakochany w Catherine ubogi i przystojny młodzieniec, pragnący pojąć dziewczynę za żonę. Choć początkowo może się wydawać, że miłość mężczyzny jest czysta i bezinteresowna, jego motywacje ostatecznie okazują się bardziej skomplikowane. Analiza fabularnych niuansów pozwala uznać Plac Waszyngtona za kolejny rozdział snutej przez Holland opowieści o kruchym męskim ego i destrukcyjnym charakterze patriarchatu. Film polskiej reżyserki broni się także jako ironiczna gra ze schematami klasycznego melodramatu, w którym bez miłości nie sposób doświadczyć szczęścia i spełnienia.
Urodzona w 1948 roku w Warszawie reżyserka i scenarzystka filmowa. Jedna z czołowych postaci europejskiego i światowego kina. Na początku kariery była zaliczana do twórców kina moralnego niepokoju. Oprócz filmów realizuje także seriale (m.in. House of Cards, The Wire i Treme). Laureatka Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie (za Pokot z 2017 roku) i wielu innych prestiżowych nagród filmowych. Od stycznia 2014 roku jest przewodniczącą zarządu Europejskiej Akademii Filmowej w Berlinie.
1981 Kobieta samotna / A Lonely Woman
1990 Europa, Europa
1995 Całkowite zaćmienie / Total Eclipse
2002 Julia wraca do domu / Julie Walking Home
2011 W ciemności / In Darkness