Skazany na śmierć morderca, który błaga o litość i robi wszystko, by odroczyć wykonanie wyroku? Na pewno nie w świecie Agnieszki Holland. Gary Gilmore, bohater Strzału w serce, walczy o jak najszybsze doprowadzenie do swojej egzekucji. Zaskakująca postawa mężczyzny uczyniła z niego ikonę popkultury, bohatera książki Normana Mailera i punkrockowego szlagieru zespołu The Adverts. Holland w swoim filmie odcina się od wcześniejszych narracji na temat Gilmore’a i przyjmuje własną, nieoczywistą perspektywę. Polską reżyserkę najbardziej interesuje relacja Gary’ego z braćmi, którzy przyjeżdżają do więzienia, by nakłonić bohatera do podjęcia walki o zmianę wyroku. Seria intensywnych, iskrzących emocjami rozmów przybiera nieoczekiwany obrót i skłania mężczyzn do przerwania milczenia na temat mrocznych sekretów rodziny Gilmore’ów. Analizując ich wpływ na losy Gary’ego, Holland nie stara się usprawiedliwić mordercy. Tak jak w kilku starszych filmach przekonuje jednak, że zło rzadko kiedy bywa demoniczne, a jego źródeł należy szukać w codziennych zaniedbaniach, przemilczeniach i nadużyciach.
Urodzona w 1948 roku w Warszawie reżyserka i scenarzystka filmowa. Jedna z czołowych postaci europejskiego i światowego kina. Na początku kariery była zaliczana do twórców kina moralnego niepokoju. Oprócz filmów realizuje także seriale (m.in. House of Cards, The Wire i Treme). Laureatka Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie (za Pokot z 2017 roku) i wielu innych prestiżowych nagród filmowych. Od stycznia 2014 roku jest przewodniczącą zarządu Europejskiej Akademii Filmowej w Berlinie.
1981 Kobieta samotna / A Lonely Woman
1990 Europa, Europa
1995 Całkowite zaćmienie / Total Eclipse
2002 Julia wraca do domu / Julie Walking Home
2011 W ciemności / In Darkness