English

Znamy program 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty

Dzisiaj
Tajny agent, reż. Kleber Mendonça Filho
Ten mecz wygramy na pewno. Znamy program sekcji Shortlista

272 filmy, w tym aż 129 tytułów pokazywanych po raz pierwszy w Polsce, o łącznym czasie trwania  23 937 minut czeka na osoby uczestniczące w 25. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym BNP Paribas Nowe Horyzonty. 

Przed nami ponad 600 seansów w Kinie Nowe Horyzonty, Dolnośląskim Centrum Filmowym, na wrocławskim Rynku i pierwszy raz w historii wydarzenia również w ramach kina plenerowego w OPT Zamek w Leśnicy. Do tego wystawy, koncerty, spotkania i inne wydarzenia specjalne. Festiwal już po raz szósty będzie można zaprosić także do swoich domów: część filmów będzie dostępna online (17-27 lipca – pokazy stacjonarne, do 3 sierpnia – seanse online). Do Wrocławia przyjedzie ponad 500 gościń i gości z całego świata. Dziś odkrywamy wszystkie karty: oto program festiwalu!

Pełny program wydarzenia jest już dostępny na naszej stronie internetowej, a pojutrze, 3 lipca o godz. 12:00, rozpocznie się sprzedaż biletów i dostępów do seansów online (poprzez stronę nowehoryzonty.pl).

Sprawdź program festiwalu

Wolisz słuchać? W takim razie oddajemy głos zespołowi programującemu i organizującemu festiwal. W specjalnym odcinku podcastu Nowych Horyzontów omawiamy najważniejsze elementy tegorocznego programu.

Co na początek?

Nowe Horyzonty otworzy rewelacja MFF w Cannes (nagrody: za reżyserię, FIPRESCI oraz dla najlepszego aktora, znanego z Civil War czy serialu Narcos,Wagnera Moury) – Tajny agent (The Secret Agent) Klebera Mendonçy Filho. Brazylijski mistrz kina odwiedzi Wrocław i osobiście zapowie film podczas gali otwarcia. Pierwszego dnia festiwalu będzie można zobaczyć również m.in Zmartwychwstanie (Resurrection) Bi Gana i Sirât Olivera Laxe – wyróżnione na festiwalu na Lazurowym Wybrzeżu odpowiednio: Specjalną Nagrodą Jury i Nagrodą Jury, a także laureata Złotego Niedźwiedzia na Berlinale – Sny o miłości [Dreams (Sex Love)] Daga Johana Haugeruda, czy prezentowane w Cannes Miłość, która zostaje (The Love That Remains) Hlynura Pálmasona i Nową falę (Nouvelle Vague) Richarda Linklatera. Specjalnym wydarzeniem pierwszego dnia będzie pokaz Człowieka do wszystkiego (The Assistant) Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala – polska premiera filmu z udziałem twórców i jednocześnie inauguracja ich retrospektywy na festiwalu.

W ramach gali wręczenia nagród zaprezentujemy po raz pierwszy w Polsce Łobuza (Urchin) Harrisa Dickinsona, znanego i utalentowanego aktora (Babygirl, W trójkącie, Bracia ze stali), który z powodzeniem debiutuje w roli reżysera. Łobuz zdobył dwie nagrody w canneńskiej sekcji Un Certain Regard – FIPRESCI i dla najlepszego aktora (Frank Dillane).

Kalejdoskop różnorodności, czyli kino, które zmienia

Brazylijskie kino protestu, historie o zbuntowanej młodzieży z Korei Południowej, wizualne eksperymenty, ale też kino gatunków (w tym świetne przykłady z trwającego właśnie renesansu body horrorów): to elementy skrajnie różnie, ale składające się na kolorową mozaikę Nowych Horyzontów. Zanim zagłębimy się w dalsze szczegóły programu, kierujemy Wasz wzrok na tegoroczną identyfikację wizualną, odzwierciedlającą nowohoryzontowe bogactwo różnorodności. Elementy składowe są różne, ale finalny efekt się nie zmienia: to kino autorskie, niekonwencjonalne, odważne tematycznie i formalnie; kino, które zmienia. To hasło przyświeca tegorocznej edycji – sprawdźcie zatem, jak przekłada się na poszczególne elementy programu.

Filmy, które zostały?, czyli spojrzenie na barwną przeszłość

Nowe Horyzonty już w swojej nazwie sygnalizują spojrzenie w przyszłość; poszukiwanie tego, co awangardowe i wyznaczające trendy. W tym roku celebrujemy 25. edycję festiwalu, dlatego postanowiliśmy spojrzeć także wstecz – na historię samego wydarzenia. Jak zrobić to bez popadania w pułapkę prostego sentymentalizmu spod znaku „kiedyś to było”? Roman Gutek, założyciel festiwalu, oraz Jakub Duszyński, jeden z pierwszych dyrektorów artystycznych, postanowili więc wrócić do źródeł i przypomnieć na kinowych ekranach te tytuły, które jeszcze w Sanoku czy Cieszynie (na pierwszych edycjach) wywołały największe poruszenie, były najmocniej dyskutowane, a często spotykały się z niezrozumieniem czy wręcz odrzuceniem. Ryzykowne? Tak właśnie hartowały się Nowe Horyzonty. Chcemy sprawdzić, jaką siłę oddziaływania mają dziś te filmy; jak rezonują ze współczesną wrażliwością. W programie sekcji Filmy, które zostały? znalazły się m.in.: Julien Donkey-Boy Harmony’ego Korine’a, Goodbye, Dragon Inn Tsai Ming-lianga czy Decasia Billa Morrisona. Uzupełnieniem sekcji będzie wystawa archiwalnych zdjęć i nagrań Wspomnienia, które zostały, zlokalizowana w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty.

Goodbye, Dragon Inn, reż. Tsai Ming-liang

Dojrzałe barwy: retrospektywy

Utalentowani, barwni, z wyraźnym autorskim stylem: to bohaterowie i bohaterki retrospektyw, w ramach których prezentujemy dzieła osób genialnych i zasługujących na szeroką uwagę. W tym roku przyjrzymy się bliżej twórczości Glaubera Rochy – ikony brazylijskiego kina, kontestatora, który poprzez swoje filmy opowiadał o społecznych niesprawiedliwościach, zaś samo kino traktował jako narzędzie realnej zmiany. Trafimy także do Korei Południowej dzięki przeglądowi twórczości (arcy!)mistrza, Lee Chang-donga, znakomitego portrecisty zbuntowanej młodzieży i uważnego obserwatora potrafiącego dostrzec piękno nawet w świecie ogarniętym pożogą. Zaprezentujemy też dokonania pochodzącej ze Szwajcarii Anne-Marie Miéville, która od lat 70. funkcjonowała w twórczym dialogu z Jean-Lukiem Godardem: jako partnerka życiowa, współscenarzystka, współreżyserka, montażystka filmów, których autorstwo przypisuje się tylko jemu. Fokus skierujemy na Greczynkę Athinę Rachel Tsangari, twórczynię osobną, w której filmach równie ważne jak zdarzenia i przyczyny są przestrzenie, w których lokuje swoje opowieści – co potwierdza jej najnowsze dzieło, Harvest, fascynujące niczym obrazy Bruegla. Tsangari będzie gościnią festiwalu i weźmie udział w masterclassie.

Partnerami retrospektywy Glaubera Rochy są Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz Ambasada Brazylii w Warszawie. Dziękujemy także Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej za wsparcie w realizacji przeglądu twórczości Anne-Marie Miéville oraz Korean Cultural Center za współpracę przy retrospektywie Lee Chang-donga. Fokus na twórczość Athiny Tsangari objęty jest honorowym patronatem oraz wsparciem finansowym Ambasady Republiki Greckiej w Warszawie.

Z bliska: polskie barwy, z daleka: obraz całego świata. Retrospektywa Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala

Osobny akapit poświęcamy wyjątkowej, pierwszej retrospektywie twórczości Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala, wybitnych artystów wizualnych, którzy od lat odnoszą sukcesy także jako duet reżyserski. Ich kino jest intrygująco osobne, zaskakujące bogactwem filmowych form i literackich tropów. Sasnalowie będą gośćmi specjalnymi festiwalu, wezmą udział w spotkaniach i masterclassie, a retrospektywa ich twórczości będzie także okazją do rozmowy z aktorkami, aktorami i innymi osobami, z którymi współpracowali przez lata. Dodatkowo zapraszamy na muzyczno-filmowy wieczór w Klubie festiwalowym w Arsenale, który poprowadzi Wilhelm Sasnal.

Wielka Brytania skąpana w nocnym mroku, barwy dalekiej Północy, wszystkie odcienie macierzyństwa i wiele więcej. Oto festiwalowe sekcje

Podróż przez kolorowy kalejdoskop poszczególnych sekcji zaczniemy nietypowo, bo od wyprawy do świata budzącego się do życia dopiero po zajściu słońca. W Istotach Nocy spotkamy bohaterki i bohaterów, którzy po zmroku porzucają konwenanse i swobodnie, często w rytm muzyki, kroczą własnymi drogami. Razem z nimi przemierzymy nocne kluby, ulice, czy ciemne zaułki Wielkiej Brytanii. W programie Istot Nocy znalazły się filmy nakręcone od końca lat 70.: od undergroundu muzycznego uchwyconego w filmie Babylon Franco Rosso, po pulsujące energią zakazanych piosenek imprezy w Beats Briana Welsha. Istoty Nocy łączą się także z wystawą zorganizowaną we współpracy z BWA Wrocław, o której piszemy więcej poniżej, zaś cały projekt powstał dzięki wsparciu British Council Polska w ramach projektu UK/Poland Season 2025. Program przygotowany jest we współpracy z Live Cinema UK.

Po raz kolejny zawędrujemy też na Daleką Północ – w ramach sekcji Oslo/Reykjavik, którą przygotowaliśmy we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, koordynującym w Polsce wykorzystanie Funduszy Norweskich i EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), pochodzących z Islandii, Norwegii i Liechtensteinu.

Sny o miłości, reż. Dag Johan Haugerud

Zobaczymy eksplozję barwnej twórczości z pogranicza kina i sztuki we Froncie Wizualnym. Przyjrzymy się wszystkim odcieniom macierzyństwa w Trzecim Oku: Mommy Issues (w programie m.in. nagrodzone w Cannes Left-Handed Girl Shih-Ching Tsou). W ramach Shortlisty udowodnimy, że w krótkich metrażach zaklęte są wszystkie kolory świata, zaś sekcja Lost Lost Lost, w której zgromadziliśmy tytuły zagubione w festiwalowym obiegu, niezmiennie będzie dowodem na to, że prawdziwe bogactwo kryje się poza podstawową paletą barw.

Szukacie krzykliwych, najbardziej odjechanych kolorów? W takim razie koniecznie zajrzyjcie do  Nocnego Szaleństwa. Ponownie zaprezentujemy też koloryt europejskiego kina w sekcji Smart7, gdzie zgromadziliśmy tytuły od naszych partnerskich festiwali. Obowiązkowo zobaczcie najbarwniejsze dzieła tego sezonu w ramach Odkryć i Fal, gdzie czekają na Was prawdziwe perełki: debiuty oraz kolejne filmy twórczyń i twórców będących na artystycznej fali wznoszącej. Jeśli uważacie, że większość współczesnych produkcji dla najmłodszych odbiorców to infantylne kolorowanki, koniecznie skierujcie uwagę na Młode Horyzonty, gdzie trafiły piękne i mądre historie dla osób, które zaczynają przygodę z kinem. Partnerem tej sekcji jest BNP Paribas.

Międzynarodowy Konkurs Filmowy Nowe Horyzonty

Konkurs to sekcja-wizytówka wrocławskiego festiwalu. Wśród dwunastu tytułów, które będą walczyć o tegoroczne Grand Prix, znalazły się: Bądź moja wola (Que ma volonté soit faite), reż. Julie Kowalski; Chronologia wody (The Chronology of Water), reż. Kristen Stewart; Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka) [El Diablo Fuma (y guarda las cabezas de los cerillos quemados en la misma caja)], reż. Ernesto Martínez Bucio; Dwanaście księżyców (Doce Lunas), reż. Victoria Franco; Glorious Summer, reż. Helena Ganjalyan, Bartosz Szpak; Królestwo, reż. Michał Ciechomski; One Girl Infinite, reż. Lilly Hu; Punku, reż. J.D. Fernández Molero; Święta elektryczność (Holy Electricity), reż. Tato Kotetishvili; Tryptyk rozbitków (Das Schiffbruch-Triptychon), reż. Deniz Eroğlu; Wiadomość (El mensaje), reż. Iván Fund oraz Wróbel w kominie (Der Spatz im Kamin), reż. Ramon Zürcher.

W tym roku laureata Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty i nagrodę w wysokości 10 tys. euro wybierze jury w składzie: Marija Kavtaradze, litewska reżyserka i autorka nagrodzonego na Sundance filmu Powoli; Lucile Hadžihalilović, francuska twórczyni, bohaterka retrospektywy podczas 22. Nowych Horyzontów i reżyserka wyróżnionej Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale Wieży z lodu; Damian Kocur, polski reżyser, twórca filmu Chleb i sól, nagrodzonego Specjalną Nagrodą Jury w Wenecji; Yorgos Krassakopoulos, dyrektor programowy festiwali kina fabularnego i dokumentalnego Thessaloniki oraz Barbara Wurm, wieloletnia selekcjonerka europejskich festiwali, kuratorka sekcji Forum na Berlinale, a wcześniej także selekcjonerka konkursu głównego. Swojego laureata wybierzecie również Wy: zachęcamy do oddawania głosów, na podstawie których wyłonimy zwycięzcę Nagrody Publiczności. W tym roku jej laureat otrzyma 7,5 tys. euro. Fundatorem Grand Prix jest Totalizator Sportowy, właściciel marki LOTTO. Partnerem Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty oraz Nagrody Publiczności jest BNP Paribas.

Hity ze światowych festiwali, w tym blisko 30 tytułów z Cannes

Tu dominuje jedna barwa: czerwień niczym czerwony dywan rozkładany na najważniejszych wydarzeniach filmowych świata. W sekcji Pokazy Galowe oraz Mistrzynie, Mistrzowie znajdą się najważniejsze tytuły prezentowane i nagradzane na prestiżowych festiwalach.

Z Cannes do Wrocławia przyjadą między innymi: nagrodzony Złotą Palmą To był zwykły przypadek (It Was Just an Accident) Jafara Panahiego, Młode matki (The Young Mothers’s Home) braci Dardenne (nagroda za scenariusz i nagroda Jury Ekumenicznego), Dwaj prokuratorzy (Two Prosecutors) Siergieja Łoźnicy (Nagroda im. François Chalais), Młodsza siostra (The Little Sister)Hafsii Herzi (nagroda dla najlepszej aktorki – zjawiskowej Nadii Melliti oraz Queer Palm) czy Romería Carli Simón (udział w Konkursie Głównym).

Na wrocławskich ekranach pojawią się także: nagrodzone Złotą Muszlą w San Sebastián Popołudnia samotności (Afternoons of Solitude) Alberta Serry, Niewygodna prawda (Hard Truths) Mike’a Leigh czy Alpha Julii Ducournau – najnowsze dzieło autorki nagrodzonego Złotą Palmą Titane.

To był zwykły przypadek, reż. Jafar Panahi

Pokazy plenerowe: Kino na Rynku i w OPT Zamek Leśnica

Ponownie zapraszamy na bezpłatne pokazy w ramach plenerowego Kina na Rynku, któremu partneruje BNP Paribas. Codziennie o godz. 21:30, od 18 do 27 lipca, w samym sercu stolicy Dolnego Śląska będzie można zobaczyć znakomite filmy z nowohoryzontowym znakiem jakości. W programie tej sekcji znajdą się zarówno festiwalowe przeboje – Wrócicie do siebie (The Other Way Around) Jonása Trueby czy Bulion i inne namiętności (The Pot au Feu) Trần Anh Hùnga, jak i kultowe klasyki: Prosta historia (The Straight Story) – jako hołd dla zmarłego w tym roku Davida Lyncha, Amelia Jean-Pierre’a Jeuneta oraz Lalka Wojciecha Jerzego Hasa, prezentowania w ramach przeglądu „Has. Kroniki wyobraźni”.

Nowością w programie jest drugie kino plenerowe, przygotowane we współpracy z OPT Zamek w Leśnicy. To krok w kierunku udostępnienia festiwalowych filmów w (zachwycająco pięknych!) miejscach oddalonych od ścisłego centrum Wrocławia. Na bezpłatne pokazy zapraszamy w trakcie dwóch przedłużonych weekendów: 18-20 lipca oraz 24-26 lipca (start również o 21:30). W programie m.in.: Bogini Partenope (Parthenope) Paolo Sorrentino czy Salto Tadeusza Konwickiego. Kina plenerowe powstaną dzięki wsparciu Gminy Wrocław, zaś partnerem Kina na Rynku jest BNP Paribas.

Gościnie, goście

Najprościej rzecz ujmując: kalejdoskop niezwykle barwnych postaci. Wśród osób, które odwiedzą w tym roku Wrocław, spotkamy m.in.: wspomnianych już Klebera Mendonçę Filho, Ankę i Wilhelma Sasnalów (razem z nimi pojawią się stali współpracownicy: Agnieszka Podsiadlik, Joanna Drozda, Rafał Maćkowiak, Małgorzata Zawadzka, Andrzej Konopka, Agnieszka Żulewska, Piotr Trojan i Roman Gancarczyk); Athinę Tsangari; Gabriela Mascaro, reżysera Błękitnego szlaku; Radu Jude, autora Ośmiu pocztówek z Utopii i Kontinental ’25; występującą w Snach o miłości Ellę Øverbye; Siergieja Łoźnicę, twórcę Dwóch prokuratorów; Łukasza Grzegorzka, Natalię Grzegorzek i Martę Nieradkiewicz, reżysera, producentkę i aktorkę występującą w Trzech miłościach czy Małgosię Belę i Marcina Maseckiego, których zobaczymy w Muse Pawła Pawlikowskiego, zaś Marcin Masecki zagra dla widzów po seansie filmu. Spotkania z gośćmi organizujemy dzięki partnerstwu z BNP Paribas.

Scena Artystyczna

Wspólnie z BWA Wrocław zapraszamy na wystawę Kurtyna w górę! – czyli podróż do Wielkiej Brytanii, gdzie wraz z artystami i artystkami z Wysp doświadczymy spektaklu nocy. Projekt stanowi kontynuację festiwalowej sekcji Istoty Nocy, zaś wystawa – skomponowana z filmów wideo, muzyki, dokumentacji performansów, osobistych manifestów i zapisów wspólnotowych doświadczeń – to metaforyczna podróż w poszukiwaniu tanecznych rewolucji, transformacyjnej siły nocy i momentów, w których zabawa nabiera politycznego charakteru stając się „znaczącym hedonizmem” i narzędziem zmiany. Wernisaż: Studio BWA Wrocław, 18 lipca, godz. 19:00.

Już po raz dziewiąty przestrzeń IP Studio, prowadzona przez kolektyw artystyczny IP Group, w trakcie festiwalu przekształci się w Ambient Room – immersyjne środowisko z pogranicza sztuki, technologii i doświadczenia cielesnego. Jego tegoroczna odsłona, betwin, jest zawieszona pomiędzy – w stanie liminalności i niedookreślenia. Premiera: 19 lipca, godz. 19:00. Projekt współfinansowany ze środków gminy Wrocław | wroclaw.pl.

Klub Festiwalowy w Arsenale

To tu, parę kroków od Kina Nowe Horyzonty. Tu rozmawiamy do białego rana, tańczymy do utraty tchu, spędzamy czas w najlepszym towarzystwie. Po raz kolejny Klub Festiwalowy w Muzeum Miejskim w Arsenale – miejsce o unikatowym charakterze i po brzegi wypełnione kinofilską energią – rozgrzeje publiczność Nowych Horyzontów. Festiwalowe wieczory, gdy zgasną światła projektorów, a kina udadzą się na krótki odpoczynek, wypełnią sety DJ-skie i koncerty, powidoki filmowych sekcji przeobrażone w klubowe doznania. W programie m.in.: koncert Huberta., pokaz Wrooklyn Zoo, połączony z występem Zdechłego Osy (na te wydarzenia obowiązują osobne bilety), koncerty Kangdinga Raya czy Oxford Drama. Wypatrujcie też pobudzających przyjemności od COFFEE PLANT.

Więcej o klubie

fot. Wojciech Chrubasik

Festiwal dostępny

Dostępność to już nie nowy horyzont, ale standard, który na dobre zadomawia się na festiwalu, a w tym roku zyskuje także partnera: BLIK pomoże nam rozwijać się i szukać jeszcze lepszych rozwiązań. Po raz kolejny organizujemy warsztaty dla osób wolontariackich i pracowników we współpracy z Fundacją Katarynka i ponownie wprowadzamy do programu pokazy spełniające normy dostępności (z audiodeskrypcją, napisami SDH i wsparciem asystenta). Będzie można skorzystać także z usługi early boarding dla osób ze szczególnymi potrzebami, zaś wszyscy ci, którzy chcą wziąć udział w dyskusji po filmie, ale nie czują się komfortowo, aby zadać pytanie przez mikrofon, podczas wybranych spotkań będą mogli skorzystać ze specjalnej aplikacji i skierować pytanie poprzez nią. Wiemy, że panujący w trakcie festiwalu gwar w Kinie Nowe Horyzonty i natłok filmów ma swój niepodrabialny urok, jednak w dłuższej perspektywie może być przytłaczający. Dlatego wspólnie z Pranamat przygotujemy dostępną bezpłatnie strefę wyciszenia na drugim piętrze KNH. Kolejny rok z rzędu wprowadziliśmy też oznaczenia trigger warnings przy opisach poszczególnych filmów. Wszystkie szczegóły związane z dostępnością znajdą się wkrótce na naszej stronie internetowej i przekażemy je dalej w osobnym komunikacie.

Ekologia

Festiwal generuje duży ślad węglowy: to fakt, z którym nie można dyskutować. Można jednak (a nawet trzeba) wprowadzać zmiany i innowacje, które będą sukcesywnie wpływać na organizację wydarzenia w sposób zrównoważony i z poszanowaniem ograniczonych zasobów naturalnych. W tym roku szczegółowo opisaliśmy poszczególne kroki, które przybliżają nas do tego celu – zachęcamy, żeby przeczytać o nich więcej i również we własnym zakresie przyczynić się do lepszej organizacji pod tym kątem.

Czytaj więcej

Dziękujemy wieloletniemu mecenasowi festiwalu, Gminie Wrocław, za nieustanne wspieranie wydarzenia. Podziękowania kierujemy także w stronę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

Festiwal w liczbach

  • 272 filmy na festiwalu, w tym 216 pełnometrażowych i 56 krótkometrażowych
  • 67 – liczba krajów, z których filmy znalazły się w programie
  • 23 937 minuty – łączny czas trwania wszystkich filmów
  • ponad 500 gościń i gości na festiwalu (łącznie z uczestniczkami i uczestnikami wydarzeń branżowych)
  • 4163 – łączna liczba foteli kinowych i miejsc dla widzek i widzów
  • 177 osób czuwających nad organizacją festiwalu
  • 220 wspaniałych osób wolontariackich

czytaj także
Wydarzenie Kino na leżaku. Letnie pokazy filmowe w Renomie 2 dni temu
Program Przyszłość? To surrealizm. Polskie filmy w programie 3 dni temu
Program Pokazy plenerowe: Kino na Rynku i w OPT Zamek w Leśnicy 27/06/25
Program Masz wiadomość. Znamy selekcję Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty 26/06/25

Newsletter

OK