English

Co widać przez okno? Focus na kino Athiny Rachel Tsangari

29/05/25
„13 dni do wakacji” Bartosza M. Kowalskiego w programie Nocnego Szaleństwa Gdy zgasną światła. Klub festiwalowy w Arsenale podczas festiwalu

Kobieta z kamerą w oczach – tak można nazwać reżyserkę, która tę właśnie figurę przekuła w swój pełnometrażowy debiut. W jej filmach równie ważne jak zdarzenia i przyczyny są przestrzenie, w których lokuje swoje opowieści. I wcale nie chodzi o to, że w Grecji. Wręcz przeciwnie: miejsca w filmach Athiny Rachel Tsangari zawsze mówią o sobie, a nie potwierdzają naszych utartych wyobrażeń. 

Zachęcamy, aby podczas 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty (17-27 lipca, do 3 sierpnia online) wspólnie dokonać Focusu na twórczość tej niezwykle ciekawej reżyserki, która przyjedzie do Wrocławia spotkać się z festiwalową publicznością.

Poznanie krajobrazów kina Tsangari najprzyjemniej upłynie z festiwalowym karnetem, który można kupić ze specjalną zniżką dzięki Karcie Visa Filmowej od BNP Paribas. Warto nie zwlekać z zakupem: zostały ich już naprawdę niewiele!

Kup karnet

Czytaj więcej o karnetach

Trwa także sprzedaż akredytacji dziennikarskich i branżowych.

Zamów akredytację dziennikarską

Zamów akredytację branżową

Punktem wyjścia dla przeglądu jest nowohoryzontowa premiera najnowszego filmu reżyserki, który był wydarzeniem konkursu głównego festiwalu w Wenecji. Po pokazach we Wrocławiu Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wprowadzi Harvest na ekrany kin.

Harvest – poza czasem

Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem. A jednak Historia jest nieubłagana: o ziemię i jej plony dopominają się arystokraci, którzy chcą wieś zmodernizować, a więc także ograbić z jej natury, życiodajnej i okrutnej jednocześnie. Walter Thirsk (świetna, niemal eteryczna rola Caleba Landry’ego Jonesa), dobry duch społeczności i jej zarządca z nadania zdziecinniałego lorda (Harry Melling) próbuje mediować z przedstawicielami władców – wyjaśnia im cykl życia swojego mikroświata, który zapewnia jego ludziom kruchą harmonię. Zmiana jest jednak nieuchronna. Prezentowane podczas ostatniego festiwalu w Wenecji Harvest Athiny Rachel Tsangari przypomina powołane do życia obrazy Pietera Bruegla. Nakręcony na taśmie 16mm, błotnisty i lepki od potu film zachwyca zdjęciami Seana Price’a Williamsa, meandryczną narracją rodem z baśni braci Grimm i bezwzględnym szacunkiem dla ludzi związanych z ziemią – na dobre i złe.

Mapy, miejsca, pejzaże

Choć autorka Harvest tworzyła w czasie narodzin Nowej Greckiej Fali, to nie chce, by jej kino postrzegano jako sformatowane – i właśnie dlatego każdy kolejny film Tsangari może być odczytany jako zaprzeczenie poprzedniego. Z tego też powodu trudno autorkę nagrodzonego na 11. Nowych Horyzontach Attenberg ładnie przystrzyc i grzecznie opisać.

„Reżyserka oczywiście odżegnuje się od narodowych etykietek, zachowuje dystans wobec tropów narzucanych przez zagranicznych krytyków w obiegu festiwalowym, próbującym zapakować bardzo różne filmy do jednego pudełka i wycisnąć z nich prawdę o jednym kraju, o jednym momencie” – pisze o Tsangari Klara Cykorz.

Czytaj tekst wstępny Klary Cykorz

A jednak, kino autorki Chevalier „częściowo wrośnięte już w historię festiwalu, wydobywa »nowohoryzontowość« w najbardziej dosłownym znaczeniu: jest zainteresowane krajobrazem, traktuje o mapach, pejzażach i o tym, co widać przez okno”. Z tego powodu Nowe Horyzonty są idealnym miejscem, by spojrzeć na nie raz jeszcze, w całości.

W ramach Focusu na Tsangari podczas MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty będzie można zobaczyć wszystkie pełne metraże reżyserki:

  • The Slow Business of Going (2000)
  • Attenberg (2010)
  • Chevalier (2015)
  • Harvest (2024)

W programie znalazł się także zestaw jej krótkich metraży, a Tsangari podczas festiwalowego masterclassu opowie o swoich metodach pracy i odpowie na pytania widzów i widzek Nowych Horyzontów. Lekcję mistrzowską poprowadzi Jan Lubaczewski. Wisienką na torcie będzie pokaz Kapsuły (The Capsule), która powstała we współpracy z polską artystką wizualną Aleksandrą Waliszewską.

Kuratorkami retrospektywy są Małgorzata Sadowska i Ewa Szabłowska.

Wydarzenie objęte jest honorowym patronatem oraz wsparciem finansowym Ambasady Republiki Greckiej w Warszawie. 

Na 25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy BNP Paribas Nowe Horyzonty we Wrocławiu zapraszamy w dniach 17-27 lipca, zaś o tydzień dłużej, do 3 sierpnia, festiwal będzie można zaprosić do swojego domu – za sprawą jego wirtualnej odsłony. Pełny program wydarzenia ogłosimy 1 lipca.


czytaj także
Program Z Cannes do Wrocławia. Filmy w naszej dystrybucji w programie festiwalu 27/05/25
Ogłoszenie Ostatni dzwonek! Dołącz do zespołu wolontariatu na festiwalu 31/05/25
Ogłoszenie Zostań osobą jurorską w międzynarodowym konkursie Smart7 2/06/25
Program „Sirât” Olivera Laxe i „Resurrection” Bi Gana nagrodzone w Cannes 24/05/25

Newsletter

OK