285 filmów na ponad 600 seansach. Mówią, że od przybytku głowa nie boli, ale możemy się założyć, że od wczoraj – czyli od momentu ogłoszenia pełnego programu – próby ułożenia prywatnych harmonogramów pokazów wywołują co najmniej mocne zawroty (co na swój sposób jest dla nas komplementem).
Tradycyjnie nie zostawimy Was bez wsparcia: zaczynamy cykl publikacji złotych dziesiątek, zestawień i nieoczywistych szlaków, które pomogą nawigować po tegorocznym programie festiwalu. Zaczniemy od sprawdzonego tropu poprzez wspaniałe tytuły, które pokażemy dzięki (wieloletniej!) współpracy z Gutek Film.
Zaczniemy z wysokiego c, wspólnie z kwartetem aktorek nagrodzonych na tegorocznym festiwalu w Cannes: Zoe Saldañą, Seleną Gomez, Karlą Sofíą Gascón i Adrianą Paz. Za kamerą: maestro Jacques Audiard, który nie przestaje zaskakiwać i przede wszystkim imponować swoją kreatywnością. Jego najnowsze dzieło, Emilia Pérez (oprócz nagrody aktorskiej, również Nagroda Jury w Cannes), to fenomenalnie napisany melodramat, pełne piosenek kino gangsterskie oraz poruszające queer story w jednym; całość jest niesiona głosami znakomitej, gwiazdorskiej obsady. Francuski mistrz łączy dziki, latynoski taniec ze wzruszającą opowieścią o miłości i akceptacji. W skrócie: festiwalowe must-see i must-hear!
Forma podania skrajnie inna niż w przypadku Emilii Pérez, ale emocje równie ogromne: Ukryty motyw to kolejny film Gustava Möllera, który idealnie koresponduje z klimatem jego wcześniejszego hitu – Winnych. W Ukrytym motywie śledzimy historię Evy (rewelacyjna Sidse Babett Knudsen), strażniczki więziennej, której precyzyjnie poukładany świat zaczyna stopniowo się rozpadać, gdy w placówce pojawia się nowy osadzony. Möller jest wierny stylowi wypracowanemu w swoim przebojowym debiucie – ponownie znakomicie stopniuje napięcie oraz kreuje atmosferę tajemnicy i niedopowiedzenia, zamykając bohaterów w ciasnych przestrzeniach i stawiając ich w niewygodnych emocjonalnie sytuacjach.
Dwa proste słowa: Nick Cave. I na tym w zasadzie moglibyśmy skończyć tę rekomendację, bo wszystko, czego dotknie się ten legendarny muzyk, momentalnie zamienia się w złoto (nawet jeśli sama opowieść jest po Cave’owsku melancholijna). W filmie Iana White’a śledzimy historię powstania, sukcesu i nieuchronnego upadku The Birthday Party – zespołu, w którym Cave przecierał swoje artystyczne szlaki. W dokumencie znalazły się szczere rozmowy z muzykami, fragmenty nigdzie dotąd niepokazywanych nagrań, piosenki, których nie umieszczono na żadnym albumie, i ogromne bogactwo różnorodnej twórczości członków zespołu.
W programie festiwalu znajdą się także inne znakomitości od Gutek Film: Love Lies Bleeding Rose Glass (jeden z filmów otwarcia festiwalu; reżyserka wraz ze współscenarzystką – Weroniką Tofilską – będą gościniami Nowych Horyzontów), Dziewczyna z igłą Magnusa von Horna (film zamknięcia), Zła nie ma Ryûsuke Hamaguchiego (Wielka Nagroda Jury na MFF w Wenecji), Wszystkie odcienie światła Payal Kapadii (Grand Prix na MFF w Cannes), Nieukończony film Lou Ye (prezentowany w Cannes) oraz Poprzednie życie Celine Song, które zaprezentujemy na pokazie w ramach Kina na Rynku.
Pełny program wydarzenia jest już dostępny na naszej stronie internetowej, a jutro, 4 lipca o godz. 12:00, rozpocznie się sprzedaż biletów i dostępów do seansów online (poprzez stronę nowehoryzonty.pl).
Wolisz słuchać? Dla wszystkich osób lubiących dobre (ale konkretne) opowieści przygotowaliśmy podcast, w którym zespół festiwalu omawia najważniejsze elementy tegorocznego programu.