Eksperymentalne slow cinema, hybrydowe dokumenty, łamiące konwencje fabuły i filmowe eseje – kuratorzy sekcji Lost Lost Lost, Agnieszka Szeffel, Mariusz Mikliński i Mariusz Wojas, prezentują filmy z ubiegłych lat zagubione w festiwalowym obiegu. W tym roku w programie znalazły się tytuły, których twórcy zachęcają do podjęcia działania, rozwikłania tkwiących w ich filmach zagadek.
Uczą się tego studenci na zajęciach Jamesa Benninga określanych mianem „looking and listening”. Film – mówi reżyser, którego twórczość poznaliśmy dzięki Nowym Horyzontom – może być formą aktywizmu, film motywuje widzów do reakcji, możemy być uczestnikami za pośrednictwem kina. Na horyzoncie pojawiły się szkoły filmowe, które uprawiają „radykalną pedagogikę”, będącą w nieustannym procesie, krytyczną i kolektywną. Ich absolwenci poszli w świat, by go zmieniać, a ich filmy już trafiły do Lostów.
Na 24. MFF mBank Nowe Horyzonty zapraszamy w dniach 18-28 lipca. Trwa sprzedaż karnetów na festiwal.
W programie sekcji Lost Lost Lost znajdą się m.in.:
Futurystyczny, dystopijny, punkowy film dla całej rodziny – tak określa swój debiut młody Katalończyk, Amat Vallmajor del Pozo. Oto mieszanka wybuchowa, eklektyczna i radykalna, zrealizowana pod skrzydłami Sergio Oksmana w nowym laboratorium kina, czyli Elías Querejeta Zine Eskola w San Sebastián. Wujowie i ciotka Amata zagrali rodzeństwo w kryzysie. Czy tytułowa misja na Marsa, z jaką mają się udać „chłopcy”, zatrzymywani wciąż przez siostrę, pomoże im zmierzyć się z nieuchronnym? Punk-rock w głośnikach, ziarniste czarno-białe zdjęcia, marsjańskie krajobrazy północnej Hiszpanii i nieustający brak powagi!
Nestor filmowego strukturalizmu, James Benning, w Allensworth daje wykładnię tego, czym jest dla niego kino. Statyczne kadry o perfekcyjnej kompozycji składają się na esej o politycznym charakterze przestrzeni. Założone w 1908 roku, nieistniejące już Allensworth było pierwszym miastem w Kalifornii ufundowanym przez Afroamerykanów. Do jego upadku przyczyniły się dyskryminacyjne reguły, rządzące życiem społecznym w Ameryce. W latach 70. XX wieku powstał w tym miejscu park tematyczny i zombie-Allensworth powstało z martwych. Reżyser odsłania mroczną historię USA w procesie obserwacji.
Filmowy flâneur Fabrizio Ferraro rusza w kolejną niecodzienną wędrówkę po obrzeżach kina śladem prześladowanych samotników. Minimalistycznym „filmem wojennym” zamyka poświęconą im trylogię, na którą składają się też Niechciani w Europie (2018, Lost Lost Lost 20. NH) i Checkpoint Berlin (2020). W 1944 roku ośnieżonymi szlakami we włoskich górach Marsicani przedzierają się czterej bojownicy ruchu oporu. Porwani przez wir historii, zawieszeni w pustce i bezczasie, zmęczeni oczekują wyzwolenia, którym może okazać się ciepło drugiej ludzkiej dłoni. Reżyser będzie gościem Nowych Horyzontów.
Adeptka utworzonego przez Ute Aurand Bolex Atelier, Polka Ewelina Rosińska, wraca do kraju z filmem wiernym ideom berlińskiej szkoły eksperymentu. Jej przypominające strumień świadomości kino oddala się od reguł klasycznej narracji i dokumentalnych celów, tym razem eksplorując narodową tożsamość. Buduje ją w oparciu o historyczne symbole i kościelne rytuały, kulturę miasta i tajemnice natury. Jednak obrazy u Rosińskiej układają się w rozedrgany kalejdoskop chwil, będący raczej zbiorem uczuć niż opowieścią.
Pełny program sekcji Lost Lost Lost poznamy 2 lipca.
Więcej informacji o programie sekcji znajduje się na profilach FB oraz IG Bezruchu filmowego
Patronem medialnym sekcji Lost Lost Lost jest Czasopismo Ekrany.