English

Polskie filmy w Cannes!

12/06/20
WIKA!, reż. Agnieszka Zwiefka
Branża FAQ W Polish Days chodzi o odkrycia

Samo słowo „Cannes” elektryzuje wszystkich filmowców na świecie. To najważniejsze wydarzenie dla całej branży. W tych trudnych czasach niewiele się zmieniło - nadal czekamy na filmowe objawienia.

Pierwszym krokiem na ich drodze mogą być największe targi filmowe w Cannes, Marché du Film, które w tym roku odbywają się online.

Częścią tych targów jest program The Goes to Cannes, do którego zaproszone zostały najważniejsze festiwale, w tym Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty. Każdy z nich przedstawi zagranicznej branży wyselekcjonowane filmy, które nie mają jeszcze agentów sprzedaży, dystrybutorów czy wyznaczonej premiery festiwalowej.

Wśród wybranych do tegorocznej edycji polskich filmów na różnych etapach produkcji (works-in-progress), które zaprezentowane zostaną w programie New Horizons' Polish Days Goes to Cannes, znalazło się 5 projektów.

Przyjrzyjmy się im bliżej oczami twórców.

Agnieszka Zwiefka, reżyserka filmu WIKA!, opowiedziała nam o znaczeniu muzyki w swoim projekcie. Chcę przedstawić historię Wiki wykorzystując jej ukochany język - muzykę - tłumaczy. I wspólnie z nią oraz profesjonalnymi tancerzami stworzyć barwny dokumentalny musical. Intymne sceny z życia kobiety, która musi zmierzyć się z upływającym czasem, wybrzmią jeszcze mocniej, gdy będą zderzone z surrealistycznymi wręcz choreografiami.

Jacek Bławut, przygląda się natomiast sytuacji zagrożenia. Jego Orzeł. Ostatni patrol to w dużej mierze kino behawioralne - dotykamy fizjologii, różnych reakcji w sytuacji zagrożenia – opowiada. Podglądamy te reakcje w dusznej i klaustrofobicznej przestrzeni. Bohaterowie mierzą się nie tylko z wrogiem zewnętrznym. Największy wróg jest w nich samych. 

Scenariusz Końskiego ogona powstawał bardzo długo i ma wiele warstw. Reżyserkę Justynę Łuczaj-Salej zainspirował klimat filmu Potępienie Béli Tarra (który zobaczyła na Festiwalu Nowe Horyzonty w Cieszynie). Film zrealizowałam z udziałem (w większości) aktorów nieprofesjonalnych. Dla tego otworzyłam się na improwizację. Scenariusz traktowałam tylko jako punkt wyjścia. Ostatecznie najważniejsze było dla mnie wykreowanie esencjonalnych bohaterów i napięcia pomiędzy nimi – zwraca uwagę reżyserka.

W swoim debiucie Tomasz Jurkiewicz sięgnął do języka kina dokumentalnego. Film powstał w miasteczku, z którego pochodzi - w Trzebini. Nie jest to jednak historia autobiograficzna. Po prostu poczułem, że dobrze byłoby w debiucie przedstawić jakiś unikalny świat, który znam tylko ja – tłumaczy reżyser. „Każdy ma swoje lato” opowiada o zwyczajnych niezwyczajnych mieszkańcach prowincji. Polskie kino często zapomina o nich i opisie ich świata.

Piątym projektem zaprezentowanym w programie New Horizons' Polish Days Goes to Cannes jest film Piotra Stasika. Ćmy to prawdziwa mieszanka wybuchowa - połączenie musicalu, filmu dokumentalnego i fabularnego. To samplowana, feministyczna przypowieść o smartfonowej cywilizacjiOpowieść o tym jak prywatne nieszczęście, wstyd i ukrywane żądze prowadzą przez religijne hochsztaplerstwo do samounicestwienia – wyjaśnia reżyser.

Zamknięty pokaz New Horizons' Polish Days Goes to Cannes wyłącznie dla akredytowanych przedstawicieli międzynarodowej branży filmowej (selekcjonerów festiwalowych, agentów sprzedaży, dystrybutorów, producentów, etc.) odbędzie się online 22 czerwca w godz. 12.00-14.00 podczas Marché du Film Online.

Więcej informacji


czytaj także
Program Nowe Horyzonty w listopadzie: 20. NH połączy się z American Film Festival 10/06/20
Branża Specjalna edycja warsztatów A Sunday in the Country 6/06/20
Ogłoszenie Werdykt Jury XXIV Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka 6/06/20
Dystrybucja Nowohoryzontowe filmy na platformie MOJEeKINO 4/06/20