Zachwycający, prezentowany w canneńskiej sekcji Quinzaine des Réalisateurs debiut kinowy libańskiego artysty wizualnego Alego Cherriego, nagrodzonego właśnie Srebrnym Lwem na Biennale w Wenecji. Poetycka i polityczna, realistyczna i fantastyczna, ściśle związana z konkretnym miejscem i czasem, a zarazem wykraczająca poza mapy i epoki Tama jest przypowieścią o budowaniu i niszczeniu. Bohaterem filmu, zrealizowanego w Sudanie Północnym w okolicach gigantycznej zapory Merowé, jest Maher (Maher El Khair), cegielnik, robotnik sezonowy z Darfuru, który wieczorami wymyka się na pustynię, by lepić z gliny potężną postać. Glina to szczególny materiał, służący do tworzenia miast, bogów, a nawet ludzi – światów i wierzeń, które obróciły się w proch. Rozpisany na żywioły (do których należą nie tylko ziemia czy woda, ale i rewolucja czy kapitalizm) film Cherriego uważnie obserwuje ich wpływ na los społeczeństw i przyrody. To kino, które destrukcyjnym siłom i przemocy przeciwstawia wyobraźnię i kreację. Tylko czy te kruche moce wystarczą, by postawić tamę zniszczeniu?
Urodził się w 1976 roku. Libański artysta wizualny i reżyser. Autor instalacji, rzeźb, rysunków, filmów video, performansów. Badacz żywiołów i katastrof, w których wpływają na siebie człowiek i natura. Zainteresowany archeologią, mitami, ale i polityką, w swojej sztuce przygląda się procesom „umuzealniania” obiektów. Jego prace można obecnie oglądać m.in. na 59. Biennale w Wenecji, gdzie bierze udział w wystawie Mleko snów. Filmy Cherriego pokazywane były na festiwalach New Directors/New Films, Cinéma du Réel, czy CPH:DOX. Debiut fabularny, Tama (jego współscenarzystą jest Bertrand Bonello) miał swoją premierę w canneńskiej sekcji Directors Fortnight. Mieszka w Paryżu.
2012 Pipe Dreams (short)
2013 The Disquiet (short)
2015 Al haffar (short)
2022 Tama / The Dam