Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.
Ekstrawagancko zmysłowe arcydzieło to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii - tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było.
Pięć Smaków
Pamięci Jagody Murczyńskiej
Pokaz "Spragnionych miłości" dedykowany jest pamięci Jagody Murczyńskiej, kulturoznawczyni, psycholożki, znakomitej ekspertki i popularyzatorki kina Azji Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej, przede wszystkim japońskiego. Jagoda związana była z Azjatyckim Festiwalem Filmowym Pięć Smaków, dystrybutorem odrestaurowanych filmów Wong Kar Waia, i przygotowywała ich wprowadzenie na polskie ekrany.
Była redaktorką książek “Made in Hong Kong. Kino czasu przemian” oraz “Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej”. Tłumaczyła i redagowała “Za różową kurtyną. Historia japońskiego kina erotycznego” Jaspera Sharpa, wydaną przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty jako uzupełnienie przeglądu pinku eiga. Publikowała regularnie w polskiej prasie filmowej i współprowadziła popularny podkast Azja kręci.
Jagoda odeszła nagle i zdecydowanie za wcześnie w lutym 2022 roku.
Pokaz filmu na wrocławskim Rynku poprzedzi zarejestrowana prelekcja Jagody Murczyńskiej.
Urodzony w 1956 roku w Szanghaju, skąd jego rodzice wyemigrowali do Hongkongu, kiedy miał pięć lat. Studiował grafikę, przez wiele lat pracował w telewizji, m.in. jako scenarzysta. W 1987 roku został współzałożycielem małego studia produkcyjnego i otrzymał możliwość wyreżyserowania debiutanckiego filmu, Kiedy łzy przeminą. Przez lata wypracował własny wizualny styl, którego współtwórcą jest operator większości jego filmów Christopher Doyle oraz scenograf, kostiumograf i montażysta William Chang. Dzięki Chungking Express szturmem podbił międzynarodową publiczność i jurorów największych festiwali. Kilka lat później za Happy Together otrzymał jako pierwszy hongkoński artysta nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu w Cannes. Dziś uważany jest za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych twórców światowego kina.
1988 Kiedy łzy przeminą / Wong Gok ka moon / As Tears Go By
1990 Dni naszego szaleństwa / Ah Fei jing juen / Days of Being Wild
1994 Chungking Express
1995 Upadłe anioły / Duo luo tian shi / Fallen Angels
1997 Happy Together / Chun gwong cha sit
2000 Spragnieni miłości / Fa yeung nin wa / In the Mood for Love
2004 2046
2013 Wielki mistrz / Yi dai zong shi / The Grandmaster